Research Article
BibTex RIS Cite

Research into the Knowledge of Traffic Signs and Attitude to Traffic Rules among Those Living in Van

Year 2019, , 1 - 15, 30.04.2019
https://doi.org/10.38002/tuad.479023

Abstract

According to the World Health Organization report, each year, more than 1.35 million people die as a result of traffic accidents in the world. More than twenty to fifty million non-lethal accidents occur and these accidents result in economic losses to individuals, families and countries. Leading the causes of traffic accidents is the human factor comprising behavior of drivers, passengers and pedestrians. When the human factor is mentioned in relation to traffic, different variables occur due to the complex structure of humans. The target was to measure the knowledge and awareness levels of individuals (drivers or pedestrians) living in Van city center from 2014 to 2017 about traffic signs, in addition to obtaining an idea about the attitude of these individuals to traffic rules. This study, completed with a total of 650 people, asked questions about 18 traffic signs to assess attitudes to traffic signs, in addition to asking different questions, on a 5-point Likert scale. As a result of statistical analyses (independent t-test and ANOVA), the study attempts to make inferences for the province of Van in general.




References

  • Al-Madani, H. ve Al-Janahi A-R. (2002). Role of drivers' personal characteristics in understanding traffic sign symbols. Accident Analysis and Prevention, 34(2), 185–196. doi:10.1016/S0001-4575(01)00012-4
  • Arıkan Öztürk, E. (2016). Türkiye’deki illerin trafik risk endeksi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 22(6), 405–412.
  • Birgün (2018). Erişim Adresi: https://www.birgun.net/haber-detay/tbmm-dilekce-alt-komisyonundan-trafik-raporu-200142.html, Erişim Tarihi: 15.03.2018
  • Emniyet Genel Müdürlüğü (2016). Türkiye analizi: Sürücü ve ön koltuk yolcularının emniyet kemeri kullanımı raporu. Erişim adresi: http://www.trafik.gov.tr/SiteAssets/Yayinlar/ Kitaplar/Emniyet%20Kemeri%20Nihai %20Rapor.pdf. Trafik Hizmetleri Başkanlığı, Erişim Tarihi: 30.10.2018
  • Emniyet Genel Müdürlüğü (2017a). Trafik istatistik bülteni, ülke geneli, 2017 yılı. Erişim Adresi: http://www.trafik.gov.tr/SiteAssets/istatistik/2017s.pdf, Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı, 2017. Erişim Tarihi: 30.10.2018
  • Emniyet Genel Müdürlüğü (2017b). Araç ve sürücü belgesi istatistikleri. Erişim Adresi: http://www.trafik.gov.tr/SiteAssets/istatistik/Arac_Surucu.pdf, Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı, 2017. Erişim Tarihi: 30.10.2018
  • Eşiyok, B., Yasak, Y. ve Korkusuz, İ. ( 2007) Trafikte öfke ifadesi: Sürücü Öfke İfadesi Envanteri’nin geçerlik ve güvenilirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 18(2), 1–13.
  • Girgin, V. ve Kocabıyık, A. (2003)."Kazaya Yatkınlık" tanımı yapılabilir mi, "Riskli Sürücü"ler kimlerdir?. Düşünen Adam, 16(1), 35–38.
  • Karabağlı, H. (15 Ocak 2018). Türkiye'de her 11 aileden biri trafik mağduru; yaşamını yitiren her 100 yayadan 26'sı çocuk. T24. Erişim Adresi: http://t24.com.tr/haber/turkiyede-her-11-aileden-biri-trafik-magduru-yasamini-yitiren-her-100-yayadan-26si-cocuk,536139. Erişim Tarihi: 15.03.2018
  • Kartal, C. ve Batmaz, İ. (2007). Ankara bölgesi il sınırlarında bulunan trafik kontrol işaretlerinin fonksiyonerliğinin değerlendirilmesi. Politeknik Dergisi, 10(1), 59–70.
  • Kazemi, M., Rahimi, A. M. ve Roshankhah, S. (2016). Impact assessment of effective parameters on drivers’ attention level to urban traffic signs. Journal of The Institution of Engineers (India): Series A. 97(1), 63–69. doi:10.1007/s40030-016-0145-3
  • Kırmızıoğlu, E. ve Tüydeş-Yaman, H. (2012). Comprehensibility of traffic signs among urban drivers in Turkey. Accident Analysis and Prevention, 45, 131–141. doi:10.1016/j.aap.2011.11.014
  • Luoma, J. ve Rama, P. (1998). Effects of variable speed limits on speed behaviour and recall of signs. Traffic Engineering and Control, 39, 234–237.
  • Mevzuat, T.C. Cumhurbaşkanlığı Hukuk ve Mevzuat Genel Müdürlüğü (2018). Erişim Adresi: www.mevzuat.gov.tr/ MevzuatMetin/1.5.2918.doc. Erişim Tarihi: 15.03.2018
  • Murat, Y. Ş. ve Çakıcı, Z. (2017). Trafik işaretlerinin bilinirliği üzerine bir araştırma: Denizli örneği. BEÜ Fen Bilimleri Dergisi, 6(1), 21–30.
  • Ng, A. W. Y. ve Chan, A. H. S. (2008). The effects of driver factors and sign design features on the comprehensibility of traffic signs. Journal of Safety Research, 39(3), 321–328.
  • Nordfjaern, T. ve Şimşekoğlu,Ö. (2014). Empathy, conformity, and cultural factors related to aberrant driving behaviour in a sample of Urban Turkish drivers. Safety Science, 68, 55–64.
  • Öztürk, İ. ve Özkan, T. (2018). Genç sürücülerde sürücü becerileri ve sürücü davranışları arasındaki ilişki. Trafik ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1–15.
  • Razzak, A. ve Hasan,T. (2010). Motorist understanding of traffic sign: A study in Dhaka city. Journal of Civil Engineering, 38(1), 17–29.
  • Reason, J., Manstead, A., Stradling, S., Baxter, J. ve Campbell, K. (1990). Errors and violations on roads. Ergonomics, 33, 1315–1332.
  • Shinar, D., Dewar, R. E., Summala, H. ve Zakowska, L. (2003). Traffic sign symbol comprehension: A cross-cultural study. Ergonomics, 46(15), 1549–1565, doi:10.1080/0014013032000121615
  • Şehribanoğlu, S. ve Diler, S. (2018). 2013 yılı yaşam memnuniyeti araştırmasının CRT ve CHAID algoritmaları ile incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 67, 132–141.
  • TÜİK (2018). Türkiye İstatistik Kurumu. http://www.tuik.gov.tr. Erişim Tarihi: 10.02.2018
  • Yakut, S. (2006). Trafik işaretlerinin algılanabilirliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldız, M.C. ve Karaca M. (2004, Mayıs). Otomobil Sürücülerinin Trafik ve Yol Güvenliği Konusundaki Görüşlerine Sosyolojik Bakış. Trafik ve Yol Güvenliği II. Uluslararası Kongresi, Ankara.
  • Yılmaz, V. ve Çelik, H.E. (2006). Risky driving attitudes and self-reported traffic violations among Turkish drivers: The case of Eskişehir. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(1), 127–138.
  • Ulleberg, P.ve Rundmo, T. (2003). Personality, attitudes and risk perception as predictors of risky driving behavior among young drivers. Safety Science, 41, 427–443.
  • Üngüren, E. ve Doğan, H. (2010). Beş yıldızlı konaklama işletmelerinde çalışanların iş tatmin düzeylerinin CHAID analiz yöntemiyle değerlendirilmesi. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 39–52.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2017). Road traffic injuries. Erişim Adresi: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs358/en. Erişim Tarihi: 08.02.2019
  • Zhang, T. ve Chan, A. H. S. (2013). Traffic sign comprehension: A review of influential factorsand future directions for research. Proceedings of the International MultiConference of Engineers and Computer Scientists. Vol II, IMECS 2013, March 13-15, Hong Kong.

Van İlinde Yaşayanların Trafik İşaretleri Bilgisi ve Trafik Kurallarına Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma

Year 2019, , 1 - 15, 30.04.2019
https://doi.org/10.38002/tuad.479023

Abstract

Dünya Sağlık Örgütü'nün raporuna göre her yıl dünyada 1.35 milyondan fazla
insan trafik kazaları sonucu hayatını kaybetmektedir. Yirmi ile elli milyondan
fazla insan ölümle sonuçlanmayan kazalar yaşamakta ve bu kazalar bireylerin,
ailelerin ve ülkelerin ekonomik kayıplarıyla sonuçlanmaktadır. Trafik
kazalarına neden olan sebeplerin başında; sürücü, yolcu ve yaya
davranışlarından oluşan insan etkeni gelmektedir. Trafikte insan etkeni,
davranış farklılıklarından dolayı, karmaşık değerlendirmeler yapılmasını
gerektirmektedir. Bu çalışmanın amacı: 2014 - 2017 yılları arasında Van il
merkezinde yaşayan (sürücü veya yaya) bireylerin, trafik işaretleri ile ilgili
bilgi ve farkındalık düzeylerinin ölçülmesi ile trafik kurallarına bakış
açılarının değerlendirilmesidir. Toplam 650 kişi ile anket uygulaması yapılarak
gerçekleştirilmiş olan çalışmada, bireylerin trafik işaretlerine bakış
açılarını değerlendirmek üzere 18 trafik işaretinin anlamına yönelik soruların
yanı sıra 5'li likert ölçek tipi sorular sorulmuştur. Anket sonuçları istatistiksel
yöntemlerle (iki örneklemli t-testi ve ANOVA) değerlendirilmiş ve Van iline
ilişkin bazı çıkarımlar yapılmıştır.


References

  • Al-Madani, H. ve Al-Janahi A-R. (2002). Role of drivers' personal characteristics in understanding traffic sign symbols. Accident Analysis and Prevention, 34(2), 185–196. doi:10.1016/S0001-4575(01)00012-4
  • Arıkan Öztürk, E. (2016). Türkiye’deki illerin trafik risk endeksi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 22(6), 405–412.
  • Birgün (2018). Erişim Adresi: https://www.birgun.net/haber-detay/tbmm-dilekce-alt-komisyonundan-trafik-raporu-200142.html, Erişim Tarihi: 15.03.2018
  • Emniyet Genel Müdürlüğü (2016). Türkiye analizi: Sürücü ve ön koltuk yolcularının emniyet kemeri kullanımı raporu. Erişim adresi: http://www.trafik.gov.tr/SiteAssets/Yayinlar/ Kitaplar/Emniyet%20Kemeri%20Nihai %20Rapor.pdf. Trafik Hizmetleri Başkanlığı, Erişim Tarihi: 30.10.2018
  • Emniyet Genel Müdürlüğü (2017a). Trafik istatistik bülteni, ülke geneli, 2017 yılı. Erişim Adresi: http://www.trafik.gov.tr/SiteAssets/istatistik/2017s.pdf, Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı, 2017. Erişim Tarihi: 30.10.2018
  • Emniyet Genel Müdürlüğü (2017b). Araç ve sürücü belgesi istatistikleri. Erişim Adresi: http://www.trafik.gov.tr/SiteAssets/istatistik/Arac_Surucu.pdf, Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı, 2017. Erişim Tarihi: 30.10.2018
  • Eşiyok, B., Yasak, Y. ve Korkusuz, İ. ( 2007) Trafikte öfke ifadesi: Sürücü Öfke İfadesi Envanteri’nin geçerlik ve güvenilirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 18(2), 1–13.
  • Girgin, V. ve Kocabıyık, A. (2003)."Kazaya Yatkınlık" tanımı yapılabilir mi, "Riskli Sürücü"ler kimlerdir?. Düşünen Adam, 16(1), 35–38.
  • Karabağlı, H. (15 Ocak 2018). Türkiye'de her 11 aileden biri trafik mağduru; yaşamını yitiren her 100 yayadan 26'sı çocuk. T24. Erişim Adresi: http://t24.com.tr/haber/turkiyede-her-11-aileden-biri-trafik-magduru-yasamini-yitiren-her-100-yayadan-26si-cocuk,536139. Erişim Tarihi: 15.03.2018
  • Kartal, C. ve Batmaz, İ. (2007). Ankara bölgesi il sınırlarında bulunan trafik kontrol işaretlerinin fonksiyonerliğinin değerlendirilmesi. Politeknik Dergisi, 10(1), 59–70.
  • Kazemi, M., Rahimi, A. M. ve Roshankhah, S. (2016). Impact assessment of effective parameters on drivers’ attention level to urban traffic signs. Journal of The Institution of Engineers (India): Series A. 97(1), 63–69. doi:10.1007/s40030-016-0145-3
  • Kırmızıoğlu, E. ve Tüydeş-Yaman, H. (2012). Comprehensibility of traffic signs among urban drivers in Turkey. Accident Analysis and Prevention, 45, 131–141. doi:10.1016/j.aap.2011.11.014
  • Luoma, J. ve Rama, P. (1998). Effects of variable speed limits on speed behaviour and recall of signs. Traffic Engineering and Control, 39, 234–237.
  • Mevzuat, T.C. Cumhurbaşkanlığı Hukuk ve Mevzuat Genel Müdürlüğü (2018). Erişim Adresi: www.mevzuat.gov.tr/ MevzuatMetin/1.5.2918.doc. Erişim Tarihi: 15.03.2018
  • Murat, Y. Ş. ve Çakıcı, Z. (2017). Trafik işaretlerinin bilinirliği üzerine bir araştırma: Denizli örneği. BEÜ Fen Bilimleri Dergisi, 6(1), 21–30.
  • Ng, A. W. Y. ve Chan, A. H. S. (2008). The effects of driver factors and sign design features on the comprehensibility of traffic signs. Journal of Safety Research, 39(3), 321–328.
  • Nordfjaern, T. ve Şimşekoğlu,Ö. (2014). Empathy, conformity, and cultural factors related to aberrant driving behaviour in a sample of Urban Turkish drivers. Safety Science, 68, 55–64.
  • Öztürk, İ. ve Özkan, T. (2018). Genç sürücülerde sürücü becerileri ve sürücü davranışları arasındaki ilişki. Trafik ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1–15.
  • Razzak, A. ve Hasan,T. (2010). Motorist understanding of traffic sign: A study in Dhaka city. Journal of Civil Engineering, 38(1), 17–29.
  • Reason, J., Manstead, A., Stradling, S., Baxter, J. ve Campbell, K. (1990). Errors and violations on roads. Ergonomics, 33, 1315–1332.
  • Shinar, D., Dewar, R. E., Summala, H. ve Zakowska, L. (2003). Traffic sign symbol comprehension: A cross-cultural study. Ergonomics, 46(15), 1549–1565, doi:10.1080/0014013032000121615
  • Şehribanoğlu, S. ve Diler, S. (2018). 2013 yılı yaşam memnuniyeti araştırmasının CRT ve CHAID algoritmaları ile incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 67, 132–141.
  • TÜİK (2018). Türkiye İstatistik Kurumu. http://www.tuik.gov.tr. Erişim Tarihi: 10.02.2018
  • Yakut, S. (2006). Trafik işaretlerinin algılanabilirliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldız, M.C. ve Karaca M. (2004, Mayıs). Otomobil Sürücülerinin Trafik ve Yol Güvenliği Konusundaki Görüşlerine Sosyolojik Bakış. Trafik ve Yol Güvenliği II. Uluslararası Kongresi, Ankara.
  • Yılmaz, V. ve Çelik, H.E. (2006). Risky driving attitudes and self-reported traffic violations among Turkish drivers: The case of Eskişehir. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(1), 127–138.
  • Ulleberg, P.ve Rundmo, T. (2003). Personality, attitudes and risk perception as predictors of risky driving behavior among young drivers. Safety Science, 41, 427–443.
  • Üngüren, E. ve Doğan, H. (2010). Beş yıldızlı konaklama işletmelerinde çalışanların iş tatmin düzeylerinin CHAID analiz yöntemiyle değerlendirilmesi. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 39–52.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2017). Road traffic injuries. Erişim Adresi: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs358/en. Erişim Tarihi: 08.02.2019
  • Zhang, T. ve Chan, A. H. S. (2013). Traffic sign comprehension: A review of influential factorsand future directions for research. Proceedings of the International MultiConference of Engineers and Computer Scientists. Vol II, IMECS 2013, March 13-15, Hong Kong.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sanem Şehribanoğlu 0000-0002-3099-7599

Publication Date April 30, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Şehribanoğlu, S. (2019). Van İlinde Yaşayanların Trafik İşaretleri Bilgisi ve Trafik Kurallarına Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Trafik Ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-15. https://doi.org/10.38002/tuad.479023