Road
traffic accidents are one of the important public health problems in Turkey and
all over the world. Previous studies show that two dimensions of human factors,
driver behaviors and driving skills, were related to the unsafe driving
outcomes. In the present study, the relationship between gender, gender roles,
driver behaviors and driving skills were investigated. For this aim, 146 males
and 82 females, a total number of 228 drivers, between the ages of 18 – 63 (M = 23.03, SD = 4.56) participated in the study. Participants filled out an
online questionnaire package including a demographic information form, BEM
Sex-Role Inventory, Driver Behavior Questionnaire (DBQ) and Driver Skills
Inventory (DSI). According to the results, female drivers showed more lapses
whereas male drivers showed more perceptual-motor skills. Regression analysis
showed that violations were positively related to masculinity and negatively
related to femininity. Moreover, both femininity and masculinity were
positively related to positive driver behaviors and perceptual-motor skills.
The results showed that gender roles, especially femininity, have important
effects on driver behaviors and driving skills. Giving greater emphasis on
femininity in countermeasure programs such as education programs and public
service advertisements related to road safety and increasing interventions are
expected to have a positive effect on road safety.
Trafik kazaları hem Türkiye’de hem de dünya genelinde önemli halk sağlığı
problemlerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Alanyazında yer alan
çalışmalar sürücülükte insan faktörlerinin iki temel boyutu olan sürücü
davranışları ve sürüş becerilerinin trafikteki olumsuz çıktılarla yakından
ilişkili olduğunu göstermektedir. Çalışma kapsamında cinsiyet ve cinsiyet
rollerinin sürücü davranışları ve sürüş becerileriyle olan ilişkisi
araştırılmaktadır. Bu amaçla, çalışmaya toplam 146’sı erkek ve 82’si kadın
olmak üzere 18 – 63 yaşları arasında (Ort. = 23.03, SS = 4.56)
228 sürücü katılmıştır. Katılımcılardan demografik bilgi formu, BEM Cinsiyet
Rolleri Ölçeği, Sürücü Davranışları Ölçeği ve Sürücü Becerileri Ölçeği’nden
oluşan bir çevrimiçi anket bataryası tamamlamaları istenmiştir. Çalışma
sonuçlarına göre kadın sürücüler erkek sürücülere göre daha fazla ihmal
gösterirken; erkek sürücüler daha yüksek algısal-motor becerilere sahiptir.
Yapılan aşamalı regresyon analizleri, ihlallerin erkeksilik ile pozitif,
kadınsılık ile ise negatif ilişkili olduğunu göstermiştir. Ayrıca, hem
kadınsılık hem de erkeksilik olumlu sürücü davranışları ve algısal-motor
beceriler ile pozitif yönde ilişkili bulunmuştur. Bulgular, cinsiyet
rollerinin, özellikle de kadınsılık özelliklerinin sürücü davranışları ve
sürücü becerileri için olumlu bir etkisi olduğunu göstermektedir. Trafik
güvenliğine yönelik yapılan eğitim ve kamu spotu gibi karşı önlem
çalışmalarında kadınsılık özelliklerine daha fazla yer verilmesi ve belirtilen
bu özellikleri ön plana çıkaran uygulamaların artırılmasının trafik güvenliği
için olumlu etkilerde bulunması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.