It is known that travels for gastronomy tourism have increased with the rapid development of technology in recent years. People want to experience local cultures and local flavors during their travels. In this context, tourist guides are the promotional ambassadors of the country. It is very important for tourist guides to increase their knowledge and experience in gastronomy in order to promote local food and beverages of countries or regions. This study was conducted to examine the studies on gastronomy, a popular type of tourism in recent years, and tourist guidance. This research was planned and carried out to examine the studies conducted on gastronomy and tourist guidance. The study consists of national-international articles and national Decrees published in Turkey between 2015-2022. There are no studies on this subject before 2015. This study allows us to interpret the status of the literature on gastronomy and tourism guidance studies in terms of certain years. It is seen that 63% of the journals in which the studies were published are different journals. It is seen that the year in which the most studies were published was 2020 with a rate of 31%. Looking at the number of authors of the studies, it is seen that studies with one author have the highest rate with 44%. When the number of references of the studies is analyzed, it is seen that the highest rate is between 21-40 references with 47%. When the number of citations of the studies is analyzed, it is seen that the highest rate is between 0-5 citations with 73%. On the other hand, it was determined that the most preferred page range in the studies was between 16-20 with a rate of 38%.
Gastronomi turizmi yeni yiyecek ve içecek deneyimlemek amacı ile yapılan bir turizm çeşididir. Son yıllarda teknolojinin hızla gelişmesi ile birlikte gastronomi turizmine yönelik seyahatlerin arttığı bilinmektedir. İnsanlar seyahatlerinde yerel kültürleri ve yerel lezzetleri deneyimlemek istemektedir. Bu kapsamda turist rehberleri ülkenin tanıtım elçileridir. Turist rehberlerinin gastronomiye yönelik bilgi ve deneyimlerini arttırması ülkelerin veya bölgelerin yerel yiyecek ve içeceklerini tanıtımı açısından çok önemlidir. Bu çalışma son yıllarda popüler bir turizm çeşidi olan gastronomi ile turizm rehberliğini ortak bir çatı altında incelemek üzere yapılmıştır. Çalışma 2015-2022 yılları arasında Türkiye’de yayınlanmış makale ve bildirilerden oluşmaktadır. Bu konuda 2015 yılı öncesine ait çalışmalara rastlanmamıştır. Bu çalışma gastronomi ve turizm rehberliği ile ilgili çalışmalar hakkında ilgili alan yazının durumunu belirli yıllar itibari ile yorumlanmasına imkân vermektedir. Çalışmaların yayınlandığı dergiler arasında %63’ünün farklı dergiler olduğu görülmektedir. Yıllar itibari ile en çok çalışmanın yayınlandığı yılın %31 oranı ile 2020 olduğu görülmektedir. Çalışmaların yazar sayılarına bakıldığında ise bir yazarlı çalışmaların %44 oranı ile en yüksek orana sahip olduğu görülmektedir. Diğer taraftan ele alınan çalışmalarda en çok tercih edilen sayfa aralığının ise %38 oranıyla 16-20 arası olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |