Research Article
BibTex RIS Cite

Dinin Salgın Hastalık Dönemlerindeki Eğitsel Rolü: Covid-19 Pandemisi Özelinde Bir Araştırma

Year 2021, Issue: 11, 89 - 103, 30.06.2021
https://doi.org/10.53112/tudear.927031

Abstract

Din, insanın gündelik hayatında duygu, düşünce ve davranışlarına yön veren ilahi ilkeler bütünüdür. Dini inancın insanlar üzerindeki etkisi her zaman kendini göstermiştir. Hayatın olumsuz şartlarında insanların verdiği tepkilerin dini kaynaklı olup olmadığı ise merak edilen bir husustur. 2020 yılı itibariyle küresel tehdit haline gelen Covid-19 pandemi sürecinde insanların salgın hastalığa karşı geliştirdikleri reaksiyonlar ve bu reaksiyonların dini boyutu bu çalışmanın özellikle üzerinde durduğu konulardır. 2019 yılında Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan coronavirüs salgını dünya genelinde sağlıktan sosyal hayata, ekonomiden eğitim hayatına pek çok gelişmeler ve değişimler meydana getirmiştir. Bu çalışmanın asıl üzerinde durduğu konu ise insanların hastalık sürecindeki yaşayışlarında dinin etki derecesini ortaya çıkarmaktır. Bunun için hastalık sürecindeki insanların yaşayışının daha önce almış oldukları din eğitimiyle ne düzeyde şekillendiği sorusu üzerinde durulmuştur. Bu çalışma, pandemi döneminde hasta insanların yaşayışındaki değişmelerle alınan din eğitiminin etkisinin ne düzeyde olduğunun kendi görüşlerinden yola çıkılarak değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda hastalığa yakalanmış 20 kişi ile görüşmeler yapılmıştır. Salgın hastalık döneminde insan yaşayışındaki değişimlerin alınan din eğitimiyle birlikte düşünülerek onların hayatlarında bir farklılığın oluşup oluşmadığını öğrenmek için çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (Fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Yapılan analizler neticesinde hastaların hastalık sürecinde kendi dini yetkinliklerini sorguladıkları ve daha öncesinde almış olduğu din eğitiminin yeterliliği üzerinde sorgulamalarda bulundukları tespit edilmiştir.

References

  • Ahmadi, A. A., Şirin, H., Ergüder, T., (2020). Dünyada Salgın Tarihçesi. Türkiye Salgın Okuryazarlığı Dergisi, 1/12, 9-19.
  • Akıncı, A. (2005). Hayata Anlam Vermede Dini Değerlerin ve Din Öğretiminin Rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 7-24.
  • Altaş, N. (2015). Hastanelerde Dini Danışmanlık Hizmetleri. N. Altaş, & M. Köylü içinde, Dini Danışmanlık ve Din Hizmetleri (s. 155-170). İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Akyay, N. (1974). Türkiye’de Veba Salgınları ve Veba Hakkında Eski Yayınlar. Mikrobiyoloji Bülteni, 8(2), 209-219.
  • Bahadır, A. (2002). İnsanın Anlam Arayışı ve Din. İstanbul: İnsan Yay.
  • Bilgin, B. (1988). Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi. Ankara: Gün Yay.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 22. bs. Ankara: Pegem Akademir.
  • Cebeci, S. (2012). Dini Danışma ve Rehberlik. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Fazlıoğlu, İ. (2018). Kendini Aramak. İstanbul: Papersense Yay.
  • Flinn, M. W. (1987). Avrupa ve Akdeniz Ülkelerinde Veba. (Ç. N. Alpay, Dü.) Tarih ve Toplum(39).
  • Gimpel, J. (1996). Ortaçağda Endüstri Devrimi. Ankara: Tübitak Yay.
  • Hökelekli, H. (1998). Din Psikolojisi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
  • Köylü, M. (2015). Dinin Ruh ve Beden Sağlığı Üzerindeki Etkisi. N. Altaş, & M. Köylü içinde, Dini Danışmanlık ve Din Hizmetleri (s. 101-126). İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Mahase, E. (2020). Coronavirus: Global Stocks of Protective Gear Aredepleted, With Demand At "100 Times" Normal Level, WHO Warns. BMJ, 1; doi: 10.1136/bmj.m543, https://www.bmj.com/content/bmj/368/bmj.m543.full.pdf. (Erişim Tarihi: 06.03.2020.).
  • Mali, S. N., Pratap, A. P., & Thorat, B. R. (2020). The Rise of New Coronavirus Infection (COVID-19): A Recent Update and Potential Therapeutic Candidates. Eurasian Journal Of Medicine And Oncology, 4(1), 35-41; DOI: 10.14744/ejmo.2020.22222.
  • Mcneil, W. H. (1977). Plagues and Peoples. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Mehmedoğlu, Y. (2005). Erişkin Bireyin Kendilik Bilinci. İstanbul: Dem Yay.
  • Morse, S. S. (1995). Factors In The Emergence Of Infectious Diseases. Emergin Infectious Diseases, 1(1), 7-15; doi: 10.3201/eid0101.950102.
  • Onul, B. (1980). İnfeksiyon Hastalıkları. Ankara: Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Yay.
  • Selçuk, M. (1998). İnsanın Anlam arayışı ve Vahiy. İslam'ın Işığında Kadın (TDV Kadın Kolları Konferansı ve Panelleri). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yay.
  • T.C Sağlık Bakanlığı (COVID-19) Genel Koronavirüs Tablosu (2021). https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel- koronavirus-tablosu.html: 20.04.2021).
  • Vergote, A. (1999). Din İnanç ve İnançsızlık. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay.
  • Yalom, I. D. (1999). Varoluşçu Psikoterapi. (Z. Babayiğit, Çev.) İstanbul: Kabalcı Yay.
  • WHO Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report (2021). https://portal.who.int/report/eios-covid19- counts/, (Erşişim Tarihi: 20.04.2021).

The Educational Role of Religion in Epidemics: A Research Specific to the Covid-19 Pandemic

Year 2021, Issue: 11, 89 - 103, 30.06.2021
https://doi.org/10.53112/tudear.927031

Abstract

Religion is a set of divine principles that direct people's feelings, thoughts and behaviors in their daily life. The effect of religious belief on people has always been manifested. It is a question of whether the reactions of people in adverse conditions of life are religious or not. During the Covid-19 pandemic, which has become a global threat as of 2020, the reactions people develop against the epidemic and the religious dimension of these reactions are the issues that this study particularly emphasizes. The coronavirus epidemic that emerged in Wuhan, China in 2019 has brought many developments and changes from health to social life, from economy to education life worldwide. The main subject of this study is to reveal the effect of religion on people's lives during the disease process. For this purpose, the question of how much the life of people in the disease process was shaped by the religious education they had previously received was emphasized. This study was carried out in order to evaluate the effect of religious education on the changes in the lives of sick people during the pandemic period, based on their own views. For this purpose, interviews were made with 20 people who had the disease. Phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used in the study to find out whether the changes in human life during the epidemic period caused a difference in their lives in particular with religious education. The data were analyzed by content analysis. As a result of the analysis, it was determined that the patients question their religious competencies during the illness and question the adequacy of the religious education they had previously received.

References

  • Ahmadi, A. A., Şirin, H., Ergüder, T., (2020). Dünyada Salgın Tarihçesi. Türkiye Salgın Okuryazarlığı Dergisi, 1/12, 9-19.
  • Akıncı, A. (2005). Hayata Anlam Vermede Dini Değerlerin ve Din Öğretiminin Rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 7-24.
  • Altaş, N. (2015). Hastanelerde Dini Danışmanlık Hizmetleri. N. Altaş, & M. Köylü içinde, Dini Danışmanlık ve Din Hizmetleri (s. 155-170). İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Akyay, N. (1974). Türkiye’de Veba Salgınları ve Veba Hakkında Eski Yayınlar. Mikrobiyoloji Bülteni, 8(2), 209-219.
  • Bahadır, A. (2002). İnsanın Anlam Arayışı ve Din. İstanbul: İnsan Yay.
  • Bilgin, B. (1988). Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi. Ankara: Gün Yay.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 22. bs. Ankara: Pegem Akademir.
  • Cebeci, S. (2012). Dini Danışma ve Rehberlik. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Fazlıoğlu, İ. (2018). Kendini Aramak. İstanbul: Papersense Yay.
  • Flinn, M. W. (1987). Avrupa ve Akdeniz Ülkelerinde Veba. (Ç. N. Alpay, Dü.) Tarih ve Toplum(39).
  • Gimpel, J. (1996). Ortaçağda Endüstri Devrimi. Ankara: Tübitak Yay.
  • Hökelekli, H. (1998). Din Psikolojisi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
  • Köylü, M. (2015). Dinin Ruh ve Beden Sağlığı Üzerindeki Etkisi. N. Altaş, & M. Köylü içinde, Dini Danışmanlık ve Din Hizmetleri (s. 101-126). İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Mahase, E. (2020). Coronavirus: Global Stocks of Protective Gear Aredepleted, With Demand At "100 Times" Normal Level, WHO Warns. BMJ, 1; doi: 10.1136/bmj.m543, https://www.bmj.com/content/bmj/368/bmj.m543.full.pdf. (Erişim Tarihi: 06.03.2020.).
  • Mali, S. N., Pratap, A. P., & Thorat, B. R. (2020). The Rise of New Coronavirus Infection (COVID-19): A Recent Update and Potential Therapeutic Candidates. Eurasian Journal Of Medicine And Oncology, 4(1), 35-41; DOI: 10.14744/ejmo.2020.22222.
  • Mcneil, W. H. (1977). Plagues and Peoples. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Mehmedoğlu, Y. (2005). Erişkin Bireyin Kendilik Bilinci. İstanbul: Dem Yay.
  • Morse, S. S. (1995). Factors In The Emergence Of Infectious Diseases. Emergin Infectious Diseases, 1(1), 7-15; doi: 10.3201/eid0101.950102.
  • Onul, B. (1980). İnfeksiyon Hastalıkları. Ankara: Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Yay.
  • Selçuk, M. (1998). İnsanın Anlam arayışı ve Vahiy. İslam'ın Işığında Kadın (TDV Kadın Kolları Konferansı ve Panelleri). Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yay.
  • T.C Sağlık Bakanlığı (COVID-19) Genel Koronavirüs Tablosu (2021). https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel- koronavirus-tablosu.html: 20.04.2021).
  • Vergote, A. (1999). Din İnanç ve İnançsızlık. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay.
  • Yalom, I. D. (1999). Varoluşçu Psikoterapi. (Z. Babayiğit, Çev.) İstanbul: Kabalcı Yay.
  • WHO Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report (2021). https://portal.who.int/report/eios-covid19- counts/, (Erşişim Tarihi: 20.04.2021).
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Veysel Karani Altun 0000-0002-4128-5394

Publication Date June 30, 2021
Submission Date April 24, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 11

Cite

APA Altun, V. K. (2021). Dinin Salgın Hastalık Dönemlerindeki Eğitsel Rolü: Covid-19 Pandemisi Özelinde Bir Araştırma. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi(11), 89-103. https://doi.org/10.53112/tudear.927031

Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.