Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Medyada Cuma Tebrikleşmeleri Amacı İle Kullanılan Hashtagler

Year 2022, Issue: 14, 213 - 232, 27.12.2022
https://doi.org/10.53112/tudear.1190804

Abstract

Sosyal medya kullanımının artması ile birlikte gündelik yaşam pratikleri sosyal medya yansımaya ve bu pratikler de sosyal medya platformlarında yaşanmaya başlamıştır. Bu yansımanın yoğun olarak görüldüğü olgulardan bir tanesi de dindir. Sosyal medyada, Müslümanlar için kutsal olarak addedilen günlerden olan ‘Cuma’ gününe dair içerikler görülmektedir. Cuma tebrikleşmeleri artık sosyal medya paylaşımları ile de gerçekleşmektedir. Gerçekleştirilen paylaşımların Müslümanlığın özel günlerinden olan Cuma’ları nasıl içeriklerle temsil ettiği tartışma konusudur. Bu bağlamda çalışma, Cuma tebrikleşmelerini içeren paylaşımların niteliğini ve niceliğini hashtagler ile belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda hashtagler üzerinden farklı kullanıcı profillerine ait 2500 farklı içerik örneklem olarak alınıp içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. İçerik kategorileri dini nitelikli olan/olmayan olmak üzere gruplandırılmıştır. Dini nitelikli olan ve dini nitelikli olmayan gruplar arasındaki genel içerik üretimi incelendiğinde; sayıların neredeyse yarı yarıya olduğu görülmüştür. Bununla birlikte ayet ve hadisler dikkate alınarak üretilen içeriklerin azlığı ile en fazla paylaşım yapılan içerik kategorisinin dini nitelik taşımayan gruba ait olduğu belirlenmiştir. Erkeklerin kadınlardan daha çok Cuma tebrikleşme paylaşımı yaptığı ve paylaşımlar dini nitelik taşımadığında ise kullanıcıların bu paylaşımlarda kendi fotoğraflarını, insan, hayvan, gıda, kıyafet gibi görselleri içerdiği belirlenmiştir.

References

  • Referans1 Arklan, Ü. ve Akdağ, M. (2016). Gündelik Yaşamın Sosyal Medyası, Sosyal Medyanın Gündelik Yaşamı: İlişkisel ve Etkileşimsel Perspektiften Uygulamalı Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 7(16), 16-34. https://doi.org/10.21076/vizyoner.265465
  • Referans2 Bodur, H. E. ve Korkmaz, S. (2017). İlahiyat Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı ve Dindarlık İlişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (30), 329-351.
  • Referans3 Brown, R. (2009). Public Relations and The Social Web: How To Use Social Media and Web 2.0 in Communication. Kogan Page Limited
  • Referans4 Cemiloğlu Altunay, M. (2010). Gündelik Yaşam ve Sosyal Paylaşım Ağları: Twitter ya da Pıt Pıt Net. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (12), 31-56.
  • Referans5 Dağtaş, E. ve Yıldırım, O. (2015). İnternet ve Sosyal Ağlar Dolayımlı Gündelik Yaşam Pratikleri: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Mikro Alan Araştırması. Folklor/Edebiyat, 21(83), 149-180.
  • Referans6 Datareportal (2022). Digital 2022: Turkey. https://datareportal.com/reports/digital-2022-turkey adresinden 6 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Referans7 Diyanet İşleri Başkanlığı (2022). Kur’ân-ı Kerim Cuma Suresi 9-11. Ayet Tefsiri. https://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf/kuran-meal-2/cuma-suresi-62/ayet-1/kuran-yolu-meali-5 adresinden 13 Nisan 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Referans8 Geçer, E. (2018). Popüler Kültür, Politika ve Din: Prime-Time ya da Selfie Dindarlığı. İnsan ve İnsan, 5(16), 85-99.
  • Referans9 Gibbs, M., Meese, J., Arnold, M., Nansen, B., ve Carter, M. (2015). #Funeral and Instagram: Death, Social Media and Platform Vernacular. Information, Communication & Society, 18(3), 255-268. https://doi.org/10.1080/1369118X.2014.987152
  • Referans10 Hu, Y., Manikonda, L., ve Kambhampati, S. (2014). What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types. Proceedings of the Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, 595-598.
  • Referans11 Diyanet İşleri Başkanlığı (2022). Kur’ân Yolu. https://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf/kuran-meal-2/cuma-suresi-62/ayet-9/kuran-yolu-meali-5 adresinden 11 Nisan 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Referans12 Oyman, N. (2016). Sosyal Medya Dindarlığı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (28), 125-167.
  • Referans13 Özafşar, M. E. vd. (Ed.). (2020). Hadislerle İslam (7. Baskı). Diyanet İşleri Başkanlığı.
  • Referans14 Özcan, E. (2017). Popüler Kültüre Bakarken Gündelik Hayatı & Mikro Direnç Pratiklerini Görmek. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (28), 162-183. https://doi.org/10.31123/akil.437475
  • Referans15 Rebecca S. ve Guo-Ming C. (2012). The Impact of Social Media on Intercultural Adaptation, Intercultural Communication Studies, 21(2), 151-169.
  • Referans16 Sabuncuoğlu İnanç, A. ve Saatcıoğlu, E. (2017). Nazar İnancının Sosyal Medyaya Yansıması: Instagram’da Nazardan Korunma Pratikleri Olarak Hashtagler Üzerine Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(5), 2729-2759.
  • Referans17 Taylan, A. (2015). Nitel ve Nicel Araştırmalarda Evren ve Örneklem Seçimi ve Sorunlar. B. Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle (47-83) içinde. LITERATÜRK Academia
  • Referans18 Temel, M. (2019). Sempozyum Değerlendirmesi. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 2(1), 171-180.
  • Referans19 Yamaç, M. (2020). Sosyal Medyada Dini Topluluklar. Kocaeli Üniversitesi İlahiyat Dergisi, 4(1), 101-122.
  • Referans20 Yegen, C. (2016). Yeni Medyanın Gündelik Yaşama Etkileri: ‘‘armut.com’’ ve ‘‘evebirilazim.com’’ Örnekleri ile Çevrimiçi Hizmet Satın Alma Pratiği. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 81-103. doi: 10.18506/anemon.258554
  • Referans21 Yıldırım, B. (2015). İçerik Çözümlemesi Yönteminin Tarihsel Gelişimi Uygulama Alanları ve Aşamaları. B. Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle (105-153) içinde. LITERATÜRK Academia
  • Referans22 Wearesocial (2022). Digital 2022: Another Year Of Bumper Growth. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/ adresinden 3 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.

Hashtags Used for Friday Greetings on Social Media

Year 2022, Issue: 14, 213 - 232, 27.12.2022
https://doi.org/10.53112/tudear.1190804

Abstract

With the increasing use of social media, daily life practices have started reflecting on social media, and these practices have begun to be experienced on social media platforms. One of the phenomena in which this reflection is intensely observed is religion. It is observed that content about 'Friday' day, one of the days considered sacred for Muslims, is produced on social media. To what extent the realized shares represent Fridays is a matter of debate. The study aims to determine the quality and quantity of the shares containing Friday greetings through hashtags. With this purpose, 2500 pieces of content belonging to different user profiles via hashtags were taken as a sample and examined by the content analysis method. Content categories are grouped into religious and non-religious categories. The number was almost half between the religious-qualified and non-religious-qualified groups examined. It has been determined that the content category, which is shared the most, belongs to the group of objects that do not have a religious nature with the scarcity of content produced by taking verses and hadiths into account. It was determined that men share more Friday greetings than women. Users include photos and images, such as people, animals, food, and clothes when the shares are not religious.

References

  • Referans1 Arklan, Ü. ve Akdağ, M. (2016). Gündelik Yaşamın Sosyal Medyası, Sosyal Medyanın Gündelik Yaşamı: İlişkisel ve Etkileşimsel Perspektiften Uygulamalı Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 7(16), 16-34. https://doi.org/10.21076/vizyoner.265465
  • Referans2 Bodur, H. E. ve Korkmaz, S. (2017). İlahiyat Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı ve Dindarlık İlişkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (30), 329-351.
  • Referans3 Brown, R. (2009). Public Relations and The Social Web: How To Use Social Media and Web 2.0 in Communication. Kogan Page Limited
  • Referans4 Cemiloğlu Altunay, M. (2010). Gündelik Yaşam ve Sosyal Paylaşım Ağları: Twitter ya da Pıt Pıt Net. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (12), 31-56.
  • Referans5 Dağtaş, E. ve Yıldırım, O. (2015). İnternet ve Sosyal Ağlar Dolayımlı Gündelik Yaşam Pratikleri: Anadolu Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Mikro Alan Araştırması. Folklor/Edebiyat, 21(83), 149-180.
  • Referans6 Datareportal (2022). Digital 2022: Turkey. https://datareportal.com/reports/digital-2022-turkey adresinden 6 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Referans7 Diyanet İşleri Başkanlığı (2022). Kur’ân-ı Kerim Cuma Suresi 9-11. Ayet Tefsiri. https://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf/kuran-meal-2/cuma-suresi-62/ayet-1/kuran-yolu-meali-5 adresinden 13 Nisan 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Referans8 Geçer, E. (2018). Popüler Kültür, Politika ve Din: Prime-Time ya da Selfie Dindarlığı. İnsan ve İnsan, 5(16), 85-99.
  • Referans9 Gibbs, M., Meese, J., Arnold, M., Nansen, B., ve Carter, M. (2015). #Funeral and Instagram: Death, Social Media and Platform Vernacular. Information, Communication & Society, 18(3), 255-268. https://doi.org/10.1080/1369118X.2014.987152
  • Referans10 Hu, Y., Manikonda, L., ve Kambhampati, S. (2014). What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types. Proceedings of the Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, 595-598.
  • Referans11 Diyanet İşleri Başkanlığı (2022). Kur’ân Yolu. https://kuran.diyanet.gov.tr/mushaf/kuran-meal-2/cuma-suresi-62/ayet-9/kuran-yolu-meali-5 adresinden 11 Nisan 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Referans12 Oyman, N. (2016). Sosyal Medya Dindarlığı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (28), 125-167.
  • Referans13 Özafşar, M. E. vd. (Ed.). (2020). Hadislerle İslam (7. Baskı). Diyanet İşleri Başkanlığı.
  • Referans14 Özcan, E. (2017). Popüler Kültüre Bakarken Gündelik Hayatı & Mikro Direnç Pratiklerini Görmek. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (28), 162-183. https://doi.org/10.31123/akil.437475
  • Referans15 Rebecca S. ve Guo-Ming C. (2012). The Impact of Social Media on Intercultural Adaptation, Intercultural Communication Studies, 21(2), 151-169.
  • Referans16 Sabuncuoğlu İnanç, A. ve Saatcıoğlu, E. (2017). Nazar İnancının Sosyal Medyaya Yansıması: Instagram’da Nazardan Korunma Pratikleri Olarak Hashtagler Üzerine Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(5), 2729-2759.
  • Referans17 Taylan, A. (2015). Nitel ve Nicel Araştırmalarda Evren ve Örneklem Seçimi ve Sorunlar. B. Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle (47-83) içinde. LITERATÜRK Academia
  • Referans18 Temel, M. (2019). Sempozyum Değerlendirmesi. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 2(1), 171-180.
  • Referans19 Yamaç, M. (2020). Sosyal Medyada Dini Topluluklar. Kocaeli Üniversitesi İlahiyat Dergisi, 4(1), 101-122.
  • Referans20 Yegen, C. (2016). Yeni Medyanın Gündelik Yaşama Etkileri: ‘‘armut.com’’ ve ‘‘evebirilazim.com’’ Örnekleri ile Çevrimiçi Hizmet Satın Alma Pratiği. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 81-103. doi: 10.18506/anemon.258554
  • Referans21 Yıldırım, B. (2015). İçerik Çözümlemesi Yönteminin Tarihsel Gelişimi Uygulama Alanları ve Aşamaları. B. Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle (105-153) içinde. LITERATÜRK Academia
  • Referans22 Wearesocial (2022). Digital 2022: Another Year Of Bumper Growth. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/ adresinden 3 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Yasin Bozdemir 0000-0001-9052-0672

Ayda Sabuncuoğlu İnanç 0000-0003-4999-9663

Nesrin Akıncı Çötok 0000-0003-3577-8325

Publication Date December 27, 2022
Submission Date October 17, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 14

Cite

APA Bozdemir, Y., Sabuncuoğlu İnanç, A., & Akıncı Çötok, N. (2022). Sosyal Medyada Cuma Tebrikleşmeleri Amacı İle Kullanılan Hashtagler. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi(14), 213-232. https://doi.org/10.53112/tudear.1190804

Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.