İmam Şâfiî’den (ö. 204/820) sonra mezhebin gelişmesine ve istikrar kazanmasına katkı sunan âlimlerden birisi de hiç şüphesiz Nevevî’dir (ö. 676/1277). Şâfiî’den sonra mezhep içi tercihlerin çoğalmasıyla birlikte zayıf olan görüşü sahih olanından ayırmak oldukça zorlaşmıştır. Nevevî öncesi başlayıp olgunlaşan tenkîh (ayıklama) çalışmaları kendisiyle ile birlikte en üst seviyeye varmıştır. Nevevî’nin tenkîh faaliyetleri ve mezhebin istikrar kazanmasındaki gayreti inkâr edilemez. Şâfiî mezhebinde önde gelen âlimlerden biri olan Nevevî’nin tercihleri, mezhepte mutemed kabul edilmekle birlikte az da olsa kabul görmeyen ve tartışma konusu olan tercihleri de olmuştur. Ayrıca Nevevî bazen bir konuda iki farklı tercihte bulunabilmiştir. Böyle bir durumda Nevevî’nin görüşleri arasında hangisinin tercih edileceği tespit edilmeye, mezhep içi istikrarın sağlanması açısından da araştırılmaya muhtaçtır. Bu çalışmada, Nevevî’nin tahâret konularında kabul görmeyen tercihleri ele alınmıştır. Bahsi geçen farklı tercihlerin tespiti hem mezhepte öncelikli olan görüşün belirlenmesine hem de mezhebin istikrarına katkı sunacağından bu çalışmaya gerek duyulmuştur. Nevevî’nin kabul görmeyen görüşlerinin tespitinde muteahhirûn (geç dönem) Şâfiî âlimlerinin görüşlerine başvurulmuştur. Bunlardan bilhassa İbn Hacer el-Heytemî (ö. 974/1567) ve Remlî’nin (1004/1596) görüşleri müteahhirûn Şâfiî âlimleri tarafından mezhepte mutemed kabul edilmiştir. Çünkü bunlar ikinci tahrîr/tenkîh çalışmalarında bulunarak Şeyhân’ın (Nevevî ve Râfiî (ö. 623/1226) görüşlerini yeniden araştırmaya tabi tutarak değerlendirmişlerdir.
One of the scholars who contributed to the development and stabilization of the sect after Imam Shafi'i (d. 204/820) is undoubtedly al-Nawawī (d. 676/1277). With the proliferation of intra-sect preferences after al-Shāfiʿī, it became very difficult to distinguish the weak opinion from the authentic one. The work of tenkīh (sorting), which started and matured before al-Nawawī, reached the highest level with him. One cannot deny al-Nawawī's efforts in criticism and the stabilization of the madhhab. As one of the leading scholars in the Shafi'i madhhab, al-Nawawī's preferences were accepted as accepted in the madhhab, but he also had a few preferences that were not accepted and were the subject of debate. In addition, al-Nawawī sometimes had two different preferences on a subject. In such a case, it is necessary to determine which of al-Nawawī's views is to be preferred and to be researched in order to ensure stability within the sect. In this study, al-Nawawī's unaccepted preferences on tahārah issues are discussed. Since the determination of these different preferences will contribute both to the determination of the preferred view in the sect and to the stability of the sect, this study is necessary. In determining al-Nawawī's unaccepted views, the opinions of the late Shafi'i scholars were consulted. In particular, the views of Ibn Hajar al-Haytemī (d. 974/1567) and al-Ramlī (1004/1596) were accepted as accepted in the sect by the later Shāfiʿī scholars. This is because they conducted second tahrīr/tanqīh studies and evaluated the views of the Shaykhān (al-Nawawī and al-Rāfi'ī (d. 623/1226)) by subjecting them to re-investigation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies in Eastern Religious Traditions |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | October 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 17 |
Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.