Bu çalışmanın amacı zihinsel engelli öğrencilerin Kur’an tilavetine verdikleri tepkiyi ortaya koymak ve değerlendirmektir. Araştırmada bu amaçla nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum (vaka) çalışması kullanılmıştır. Çalışmanın örneklem grubunu Niğde Özel Eğitim Uygulama Okulu 3. Kademede yer alan ve on dört ile yirmi bir yaş aralığında bulunan 53 zihinsel engelli öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma, öğrencilerin kendilerini rahat hissettikleri sınıf ortamında gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında öğrencilere Şuara Suresi’nin 69-104. ayetleri dinlettirilmiştir. Kuran tilaveti öğrencilere dinletilirken sadece ses cihazı kullanılmış ve öğrencilerin verdiği cevapların görsel çağrışımlardan etkilenmemesi için onlara herhangi bir dini içerikli görsel izlettirilmemiştir. Öğrencilerin Kur’an tilaveti dinlerken sergiledikleri davranışlar her sınıftaki iki özel eğitim öğretmeni tarafından birbirlerinden bağımsız olarak yazılı kayda alınmıştır. Tilavet sonrasında sınıftan çıkarılan çocuklar teker teker tekrar içeri alınmış ve dinledikleri tilavetten kısa bir yeri tekrar dinlemeleri sağlanmıştır. Sonrasında öğrencilere “Dinlediğin ne?”, “Aklına ne geldi, ne hissettin?” soruları yöneltilmiştir. Araştırma kapsamında öğrencilerin verdiği cevaplar ile özel eğitim öğretmenlerinin yazılı ve sözlü kayıtları birlikte değerlendirilerek Kur’an tilavetinin zihinsel engelli bireyler üzerinde nasıl bir etki oluşturduğunu ortaya koymak hedeflenmiştir. Araştırma sonucunda zihinsel engel grubuna giren otizmli öğrencilerin Kur’an tilavetinin dini içerikli bir unsur olduğunu fark edebildikleri ve olumlu tepki verdikleri, down sendromlu öğrencilerin sakinleşerek duygusallaştıkları, orta ve ağır zihinsel engelli öğrencilerin ise çok dikkatle dinleyerek sakinleştiği görülmüştür. Araştırma sonucunda elde edilen bu veriler Kur’an tilavetinin zihinsel engelli bireyler üzerinde olumlu bir etki bıraktığını ortaya koymaktadır.
Çalışma için Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Bilimsel Araştırma Önerisi Etik Değerlendirme Kurulu’ndan 09.08.2024 tarih ve 2024/6 sayılı etik kurul onayı alınmıştır.
The aim of this study is to reveal and evaluate the reactions of mentally disabled students to the Quran recitation. For this purpose, a case study, one of the qualitative research methods, was used in the study. The sample group of the study consisted of 53 mentally disabled students between the ages of fourteen and twenty-one, who were in the 3rd stage of Niğde Special Education Practice School. The study was conducted in a classroom environment where the students felt comfortable. Within the scope of the study, the students listened to verses 69-104 of Surah Shu'ara. Only an audio device was used while the Quran recitation was played to the students, and no religious visuals were shown to the students so that the answers given by the students would not be affected by visual associations. The behaviors of the students while listening to the Quran recitation were recorded in writing by two special education teachers in each class, independently of each other. After the recitation, the children who were taken out of the classroom were taken back in one by one and were made to listen to a short part of the recitation they had listened to again. Afterwards, the students were asked the following questions: “What did you listen to?”, “What came to your mind, what did you feel?” Within the scope of the research, the answers given by the students and the written and verbal records of the special education teachers were evaluated together to reveal how the recitation of the Quran has an effect on individuals with mental disabilities. As a result of the research, it was observed that autistic students, who are included in the mental disability group, were able to realize that the recitation of the Quran has a religious content and gave a positive response, students with Down syndrome calmed down and became emotional, and students with moderate and severe mental disabilities calmed down by listening very carefully. These data obtained as a result of the research reveal that the recitation of the Quran has a positive effect on individuals with mental disabilities.
For the study, ethics committee approval was received from Sivas Cumhuriyet University Social Sciences Scientific Research Proposal Ethics Evaluation Board dated 09.08.2024 and numbered 2024/6.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Religious Education |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | March 13, 2025 |
| Acceptance Date | June 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 19 |
Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.