BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 4 Issue: 1, 49 - 66, 19.01.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185616

Abstract

The purpose of the present study is to identify the views of classroom teachers on the activities they use for teaching the ability to perceive time and chronology. The sample was comprised of 15 classroom teachers who worked in Serdivan, Sakarya, Turkey, during the 2012-2013 Academic Year. The working group was determined with criterion sampling approach that the one of the purposive sampling methods.Whereas 10 of them were women, the remaining five were men. The study was based on phenomenology, a qualitative research design. A semi-structured interview form was used to provide an in-depth understanding into the views of the teachers. The form consisted of two parts. While the first part contained questions as to personal information about the participants, the questions in the second part were intended for the identification of their views on the activities they used for teaching the ability to perceive time and chronology. The questions were submitted to three specialists, who were kindly asked to assess them in terms of content validity. Next, they were reviewed and revised in accordance with their recommendations. Furthermore, three classroom teachers helped to check the comprehensibility of the questions, and the form was finalized. The data were subject to content analysis. The findings suggested that the classroom teachers tended to use learner-centered teaching strategies and methods, that they did not manage to distinguish between the terms teaching strategies and teaching methods, and that they used timelines, field trips and entertaining activities for teaching the ability to perceive time and chronology

References

  • Bloom, B. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (Çev. Durmuş Ali Özçelik). İstanbul: Milli Eğitim Yayınları.
  • Demircioğlu, İ,H. (2005). ”Sekizinci Sınıf Öğrencilerin Zaman Ve Kronolojiyle İlgili Bazı Kavramları Algılama Düzeyi, Eğitim Araştırmaları, 19, 155-163.
  • Demircioğlu, İ. H. ve Akengin, H. (2012). Zaman ve Mekana İlişkin Becerilerin Öğretimi, Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi, C. Öztürk (Ed), Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dilek, D. ve Soğucaklı-Yapıcı, G. (2005). Öykülerle tarih öğretimi yaklaşımı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 115-130.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.). Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lomas, T. (1993). Teaching and Assessing Historical Understanding. London: Historical Association.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An Expanded Source Book Qualitative Data Analysis. (Second Edition). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Naylor, D. T. & Diem, R. (1987). Elemantary and middle school social studies, New York: Random House.
  • Özen, R. ve Sağlam, H. İ. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler öğretiminde zamanı algılama becerilerinin araştırılması. IV. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi Kitabı içinde (s. 513-523). İstanbul: Birleşik Yayın Grubu.
  • Patton, M. Q. (1997). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: SAGE Publications.
  • Stow, W. & Haydn, T. (2000) Issues in The Teaching Of Chronology. J. Artur and R. Phillips (eds.)Issues in History Teaching. London: Routledge.
  • Şimşek, A. (2002). İlköğretim sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde hikâye anlatım yönteminin etkililiği. XI. Eğitim Bilimler Kongresi, Yakındoğu Üniversitesi, Lefkoşa, KKTC.
  • Şimşek, A. (2006). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. Bilig, 37, 65-80.
  • Şimşek, A. ve Safran, M. (2009). Çocuklarda zaman algısının gelişimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 542-548.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN “ZAMAN VE KRONOLOJİYİ ALGILAMA” BECERİSİNİ ÖĞRETME DENEYİMLERİNE FENOMONOLOJİK BİR BAKIŞ

Year 2015, Volume: 4 Issue: 1, 49 - 66, 19.01.2015
https://doi.org/10.17497/tuhed.185616

Abstract

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin “zaman ve kronolojiyi algılama” becerisinin öğretiminde yararlandıkları etkinliklere ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 eğitim öğretim yılında Sakarya ilinin Serdivan ilçesinde görev yapan 10’u kadın, 5’i erkek olmak üzere toplam 15 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kapsamında yürütülmüştür. Öğretmenlerin görüşlerini derinlemesine ortaya çıkarmak amacıyla, nitel veri toplama araçlarından yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. İki bölümden oluşan görüşme formunun birinci bölümünde sınıf öğretmenlerinin kişisel bilgileri, ikinci bölümünde sınıf öğretmenlerinin “zaman ve kronolojiyi algılama” becerisinin öğretiminde yararlandıkları etkinliklere ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlı sorular yer almaktadır. Görüşme formundaki soruların kapsam geçerliği için alanla ilgili üç uzmanın görüşüne başvurulmuş ve gelen öneriler doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Ayrıca, görüşme formundaki soruların anlaşılırlığı üç sınıf öğretmeni ile görüşülerek kontrol edilmiş ve forma son şekli verilmiştir. Sınıf öğretmenlerinden elde edilen veriler içerik analizi yöntemine tabi tutularak çözümlenmiştir. Araştırmada, sınıf öğretmenlerinin zaman ve kronolojiyi algılama becerisini öğretirken daha çok öğrenci merkezli öğretim strateji ve yöntemlerini tercih ettikleri; sınıf öğretmenlerinin öğretim stratejileri ile öğretim yöntemlerini ifade ederken karıştırdığı; sınıf öğretmenlerinin zaman ve kronolojiyi algılama becerisini öğretirken zaman şeritlerinden, gözlem gezilerinden ve eğlendirici etkinliklerden yararlandıkları sonucuna ulaşılmıştır.

 

Anahtar Kelimeler: Sınıf Öğretmeni, Zaman ve Kronolojiyi Algılama Becerisi, Beceri,  Zaman, Kronoloji

 

A PHENOMENOLOGICAL PERSPECTIVE ON TEACHING EXPERIENCES OF PERCEPTION SKILLS OF “TIME AND CHRONOLOGY” OF CLASSROOM TEACHERS 

Abstract :The purpose of the present study is to identify the views of classroom teachers on the activities they use for teaching the ability to perceive time and chronology. The sample was comprised of 15 classroom teachers who worked in Serdivan, Sakarya, Turkey, during the 2012-2013 Academic Year. The working group was determined with criterion sampling approach that the one of the purposive sampling methods. Whereas 10 of them were women, the remaining five were men. The study was based on phenomenology, a qualitative research design. A semi-structured interview form was used to provide an in-depth understanding into the views of the teachers. The form consisted of two parts. While the first part contained questions as to personal information about the participants, the questions in the second part were intended for the identification of their views on the activities they used for teaching the ability to perceive time and chronology. The questions were submitted to three specialists, who were kindly asked to assess them in terms of content validity. Next, they were reviewed and revised in accordance with their recommendations. Furthermore, three classroom teachers helped to check the comprehensibility of the questions, and the form was finalized. The data were subject to content analysis. The findings suggested that the classroom teachers tended to use learner-centered teaching strategies and methods, that they did not manage to distinguish between the terms teaching strategies and teaching methods, and that they used timelines, field trips and entertaining activities for teaching the ability to perceive time and chronology.

Keywords: Classroom Teachers, Ability to Perceive Time and Chronology, Ability, Time, Chronology



References

  • Bloom, B. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (Çev. Durmuş Ali Özçelik). İstanbul: Milli Eğitim Yayınları.
  • Demircioğlu, İ,H. (2005). ”Sekizinci Sınıf Öğrencilerin Zaman Ve Kronolojiyle İlgili Bazı Kavramları Algılama Düzeyi, Eğitim Araştırmaları, 19, 155-163.
  • Demircioğlu, İ. H. ve Akengin, H. (2012). Zaman ve Mekana İlişkin Becerilerin Öğretimi, Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi, C. Öztürk (Ed), Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dilek, D. ve Soğucaklı-Yapıcı, G. (2005). Öykülerle tarih öğretimi yaklaşımı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 115-130.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.). Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lomas, T. (1993). Teaching and Assessing Historical Understanding. London: Historical Association.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An Expanded Source Book Qualitative Data Analysis. (Second Edition). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Naylor, D. T. & Diem, R. (1987). Elemantary and middle school social studies, New York: Random House.
  • Özen, R. ve Sağlam, H. İ. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler öğretiminde zamanı algılama becerilerinin araştırılması. IV. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi Kitabı içinde (s. 513-523). İstanbul: Birleşik Yayın Grubu.
  • Patton, M. Q. (1997). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: SAGE Publications.
  • Stow, W. & Haydn, T. (2000) Issues in The Teaching Of Chronology. J. Artur and R. Phillips (eds.)Issues in History Teaching. London: Routledge.
  • Şimşek, A. (2002). İlköğretim sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde hikâye anlatım yönteminin etkililiği. XI. Eğitim Bilimler Kongresi, Yakındoğu Üniversitesi, Lefkoşa, KKTC.
  • Şimşek, A. (2006). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. Bilig, 37, 65-80.
  • Şimşek, A. ve Safran, M. (2009). Çocuklarda zaman algısının gelişimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 542-548.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Halil Sağlam

Elif Tınmaz This is me

Mehmet Hayal This is me

Publication Date January 19, 2015
Submission Date January 19, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Sağlam, H., Tınmaz, E., & Hayal, M. (2015). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN “ZAMAN VE KRONOLOJİYİ ALGILAMA” BECERİSİNİ ÖĞRETME DENEYİMLERİNE FENOMONOLOJİK BİR BAKIŞ. Turkish History Education Journal, 4(1), 49-66. https://doi.org/10.17497/tuhed.185616



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT