Bu çalışmada, probleme dayalı öğrenme modeline göre gerçekleştirilen açık
uçlu araştırmacı – sorgulayıcı deneysel etkinlikler geliştirilmiş ve bu
etkinliklerin laboratuvar ortamında, fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı
düşünme becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada, deneysel desenlerden
tek gruplu ön test-son test yarı deneysel model kullanılmıştır. Çalışma grubunu
2015-216 öğretim yılı Fen Bilgisi Öğretmenliği programında 3. snıfta öğrenim
gören 64 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada araştırmacılar tarafından
geliştirilen “Probleme Dayalı Fen Bilgisi Laboratuvarı Kılavuzu”nda yer alan
deneysel etkinlikler “Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları–II” dersi
kapsamında altı haftada uygulanmıştır. Nicel veriler; altı haftalık ders süreci
öncesinde ve sonrasında Whetton ve Cameron (2002) tarafından geliştirilen ve
Aksoy (2004) tarafından alınarak Türkçe’ye uyarlanan “Yaratıcılık Ölçeği” ile
toplanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar, açık uçlu
araştırmacı-sorgulayıcı öğrenme etkinlikleri kapsamında yürütülen deneysel
etkinliklerin yaratıcılık becerilerini artırmada etkili olduğunu ortaya
koymuştur.
In this study, open-ended enquirer-inquiry laboratory approach activities
based on problem based learning model were developed and the effects of these
activities on the creativity skills of the preservice science teachers were
investigated in the laboratory environment. In the study, a single group of
experimental research design with pre-test/post-test and semi-experimental
model was used. The study group consisted of 64 students who were third year
-Pre-service Science Teacher. In the study, experimental activities developed
by the researchers included in the "Problem Based Learning Laboratory
Guide" were applied within the scope of "Science Instruction Laboratory Applications - II" during six weeks. Quantitative data
were gathered through the "Creativity Scale" before and after the six
week lecture period. The scale developed by Whetton and Cameron (2002) was
translated into Turkish by Aksoy (2004) and validity and reliability studies
were conducted. The results of the research revealed that the experimental
activities carried out within open-ended enquirer-inquiry laboratory approach activities
based on problem based learning model were effective in increasing creativity
skills.
Science education open-ended enquirer-inquiry laboratory approach problem based learning model creativity
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Submission Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |
Google Scholar