In
this study, it is aimed to examine the knowledge about basic concepts of
astronomy that preschool children are eager to learn with great interest. The
data obtained from the questions about the basic concepts of astronomy were
structured in accordance with the qualitative research design. The research
data were obtained through semi-structured interviews with 24 children of five
years of age. Children attend two different kindergartens. In the light of the
results obtained in the study, suggestions were made to preschool teachers,
families and academicians working in this field. When the data analyzed ıt’s
seen that preschool children have scientific or unscientific knowledge from
their previous experiences.
Çocuklar doğduklarından itibaren
etraftaki olayları, dünyayı ve çevreyi büyük bir dikkatle inceleyerek adeta bir
sünger gibi bilgi çekmektedir. Bu süreçte her şeyi öğrenme merakı ile dolu olan
çocuk eğitim merdiveninin ilk basamağı olan okul öncesi dönemde bu merak ve
hayal gücünü kullanarak bilimin temeli olan kavramları kendi dünyasında şekillendirmektedir.
Çocuğun çevresi kavram oluşturmasını ve onları geliştirmesini büyük ölçüde
etkilemektedir. Bu bağlamda özellikle okul öncesi dönemdeki fen eğitimi,
çocukların çevrelerinde meydana gelen doğa olaylarıyla ilgili mantıklı
çıkarımlar yapabilmelerine, karşılaşacakları problemlerde bilimsel süreç
becerilerini kullanabilmelerine katkı sağlamaktadır ve bu nedenle fen eğitimi
çocukların gelişimi için oldukça önemli bir yere sahiptir (Türk, 2018, s.545). Okul
öncesi dönemde öğretmenlerin, çocukların fen ile ilgili sahip oldukları yanlış
bilgileri, düşünceleri özellikle dikkate alıp etkinlikler düzenlenmesi gerekmektedir.
Çünkü erken yaşlarda yanlış öğrenilen kavramlar, ilerleyen yıllarda kavram
yanılgılarının oluşmasına ve kemikleşmesine zemin hazırlayabilir (Çakır ve
Uludağ, 2019). Bu bağlamda, okul öncesi dönemde fen konularıyla ilgili temel
kavramların nasıl ele alınacağı, ne tür etkinlikler düzenlenerek kavram
öğretimi gerçekleştirileceği de önem kazanmaktadır. Okul öncesi dönemde fen
öğretimi kapsamında özellikle “astronomi” ile ilgili daha sınırlı çalışma
yapıldığı görülmektedir. Astronomi konusu içinde yer alan kavramların özellikle
soyut olması nedeniyle okul öncesi dönemde çocuklara daha somutlaştırılarak
anlatılması, etkinlikler düzenlenmesi gerekmektedir. Buradan hareketle, bu çalışmada
okul öncesi dönemdeki çocukların büyük bir ilgiyle öğrenmeye hevesli oldukları astronomi
konusunda temel kavramlarla ilgili bilgilerinin incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmada
astronomi konusunda temel kavramlarla ilgili sorular nitel araştırma
yaklaşımına uygun olarak yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla, iki farklı
anaokuluna devam eden, beş yaş grubundaki 24 çocukla görüşülerek elde
edilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçların ışığında okul öncesi
öğretmenlerine, ailelere ve bu alanda çalışan akademisyenlere önerilerde
bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Google Scholar