İnternet teknolojisinden yararlanılarak
gelişen ve yeni medya ortamında kullanımına başvurulan sosyal ağlar, geleneksel
medyadan farklı özellikleriyle siyasal aktörlerin dikkatini çekmeye başlamış ve
mesajların iletilebileceği araçlar olarak kampanya araçları arasına dahil
olmuştur. Sosyal ağlar, iletilerin, çok kısa sürede dolaşıma girmesini
sağlaması, eşik bekçisi gerektirmeden seçmene erişebilmesi, mesajlarının içerik
üretimine katkıda bulunan ve aynı zamanda da tüketici olan kitleler tarafından
tartışılarak yorumlanmasıyla katılıma olanak sağlamaktadır. Katılım ortamı
yaratan ağlardan YouTube, Dünyada ve Türkiye’de en popüler video
paylaşım platformu olarak, siyasal parti
liderleri ve üyeleri tarafından seçmen kitleye erişmek ve desteklerini kazanmak
amaçlarıyla kullanılmaktadır. Bu doğrultuda araştırma, 23 Haziran 2019
tarihinde tekrarlanan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı seçim kampanyası
kapsamında Cumhur İttifakı’nın adayı Binali Yıldırım ile Millet İttifakı adayı
Ekrem İmamoğlu’nun YouTube sosyal ağını kullanım pratiklerinin nasıl
gerçekleştiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, siyasal iletişim alanında Youtube sosyal ağının ilk kez
ele alınacak olması nedeniyle önem taşımaktadır. Bu bağlamda, öncelikle iki
adayın Youtube kanalları takip edilmeye başlanmış, araştırma örneklemi olarak seçilen
İstanbul seçiminin Yüksek Seçim Kurulu (YSK) tarafından iptal edildiği 6 Mayıs
ile seçimin tekrarlandığı 23 Haziran 2019 tarihleri arasında paylaşılan toplam
209 video incelenmiştir. Araştırma sonucunda, hem video paylaşım sayısı hem de
etkileşim durumu açısından İmamoğlu’nun Youtube platformunu Yıldırım’dan aktif
kullandığı; paylaşım türüne göre ise Ekrem İmamoğlu’nun en yoğun paylaşımının canlı yayın kategorisinde ve Binali Yıldırım’ın da basın toplantısı türünde
gerçekleştirdiği anlaşılmıştır. Bu bulgu, sosyal ağların geleneksel medyanın
tek yönlü kullanımına benzer kullanımı eğilimi olarak yorumlanmıştır. Siyasal
reklamcılık türünde paylaşımların analizi sonucundaysa, İmamoğlu’nun geleceğe ve
geçmişe yönelik icraatlar türünde reklamlarından daha aktif bir kullanım ortaya koyduğu ve öneri stratejisini benimsediği; Yıldırım’ın ise siyasal geçmişi ve
deneyimine dikkat çekecek biçimde geçmiş icraatlara yönelik reklamları tercih ettiği
ve ağırlıklı olarak imaj yaratma stratejisinden yararlandığı anlaşılmıştır.
Developed by making use of internet technology and used in new media, social networks have started to draw the attention of political actors with features that distinguish them from traditional media, and have become one of the political communication tools. One of the social networks that creates a participation environment, YouTube is used by leaders and members of political parties for the purposes of reaching to the electorate and gaining their support. Accordingly, the research aims to investigate how Binali Yıldırım, the candidate of People’s Alliance, and Ekrem İmamoğlu, the candidate of Nation’s Alliance, use YouTube social media within the scope of their political campaign practices for Istanbul Metropolitan Mayorship election, which was repeated in June 23, 2019. In this context, as the research sample, total of 209 videos – which were shared during the period between May 6, when Istanbul election was cancelled by Supreme Election Board (YSK) and June 23, 2019, the date on which the election was repeated – are examined with the qualitative content analysis technique. As a result of the research, it was understood that İmamoğlu used YouTube platform more actively than Yıldırım in terms of both the number of videos shared and interaction status, and as far as the type of shared content is concerned. As a result of the analysis on shared content in the category of political advertising, it was understood that İmamoğlu used advertisements more actively for promoting past and future activities and adopted suggestion strategy, while Yıldırım preferred advertisements promoting the activities in the past and he mostly made use of image creation strategy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | August 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 35 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.