This study examines the current state of journalism programs comparatively within Turkey’s higher
education policies. At first, global effects and national factors that shape Turkey’s higher education
policies are discussed. In Turkey, especially after 2006, the number of universities and journalism
programs increased rapidly. That led to the emergence of qualitative differences between universities,
programs, and students. For this purpose, by using the YÖK Atlas database, the differences and
similarities between journalism programs were analyzed. The first 5 and last 5 journalism programs
have been selected based on the ÖSYM 2020 rankings for comparison. Journalism programs were
compared according to different categories. Quantitative descriptive analysis method is used in this
study. As a result, it has been determined that current higher education policies create an important
unequal development for journalism departments, especially in geographical and temporal inequality
has been identified.
Higher Education Journalism Education Journalism Departments Communication Faculties YÖK Atlas
Çalışma Türkiye’deki yükseköğretim politikaları çerçevesinde, gazetecilik bölümlerinin güncel
durumunu karşılaştırmalı bir şekilde incelemektedir. Bu amaçla öncelikle Türkiye’nin yükseköğretim
politikasını şekillendiren küresel ve yerel unsurlar ele alınmaktadır. Özellikle 2006’dan sonra “her ile
bir üniversite” politikası nedeniyle üniversitelerin ve bu üniversitelerde açılan gazetecilik bölümlerinin
sayısı hızla artmış, bu durum hem üniversiteler hem de bölümler ve bölüm öğrencileri arasında büyük
nitelik farklarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu çerçevede çalışmada YÖK Atlas veri tabanından
yararlanılarak, gazetecilik bölümleri arasındaki farklar ve benzerlikler incelenmiştir. Araştırmada
ÖSYM tarafından yapılan sıralama temel alınarak, devlet üniversitelerindeki örgün programlar içinde
sıralamada ilk 5 ve son 5’te yer alan gazetecilik bölümleri çeşitli kategoriler ekseninde karşılaştırılmıştır.
Çalışmada nicel araştırma desenine yaslanan betimsel analiz yöntemi kullanılmaktadır. Çalışmanın
sonucunda mevcut yükseköğretim politikalarının gazetecilik bölümleri açısından önemli bir eşitsiz
gelişim yaratmakta olduğu, bölümler arasında coğrafi ve zamansal bir ayrışmanın oluştuğu tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | January 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 37 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.