Covid-19 pandemisi tüm dünyayı etkisi altına alırken, toplumların yaşam alanlarında da birçok
değişikliğe neden olmuştur. Sosyolojik, psikolojik, ekonomik ve daha nice alanda çeşitli etkileri olan bu
pandemi, etrafımızı kuşatan reklamlara da yansımıştır. Bu nedenle çalışma, Türkiye ölçeğinde Covid-19
pandemisinin reklamlara nasıl yansıdığını ve reklamlarda farklı mesaj stratejilerinin nasıl kullanıldığını
keşfetmeye çalışmaktadır. Bu kapsamda, pandemi döneminde reklamcılar tarafından en çok hangi mesaj
stratejisinin kullanıldığının belirlenmesi araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Araştırmaya konu
olan bu dönemde hangi reklam mesaj stratejisinin daha etkili olduğunu anlayabilmek için, öncelikle
reklamcıların genel mesajlarını nasıl oluşturduğunun belirlenmesi gerekmektedir. Bu bakımdan
çalışma, devam eden pandemi sürecindeki reklamlara ilişkin yapılacak araştırmalara temel sağlamayı
amaçlamaktadır. Türkiye’de yayınlanmış olan reklamların mesaj stratejilerini anlamak için Taylor’ın Altı
Segmentli Mesaj Stratejisi teorisi ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Mart-Aralık 2020 döneminde
YouTube Leadersboard’da belirtilen reklamlara ve bakanlıkların yayınladığı kamu spotlarına (N=56) içerik
analizi uygulanmıştır. Sonuçlar, reklamlarda genel olarak, duygusal yönün ağır bastığını ve dönüşümsel
ana mesaj stratejisinin uygulandığını göstermektedir. Alt mesaj stratejisi olarak ise; reklam içeriğinin,
tüketicinin faydasına olduğu ve tüketiciye özel olarak planlandığını ifade eden, ego mesaj stratejisinin etkili
olduğu gözlenmektedir. Ancak genel olarak incelenen reklamlar bu şekilde iken, özel kurumların verdiği
reklamlar ile kamu spotlarının mesaj stratejisi açısından farklılık gösterdiği de anlaşılmaktadır.
While the Covid-19 pandemic has affected the whole world, it has also caused many changes in societies’
living spaces. Having impacts in sociological, psychological, economic terms and many other fields that
cannot still be identified, this pandemic is also reflected in the advertisements surrounding us. For this
reason, the study aims to investigate how advertisements reflect the Covid-19 pandemic and how different
message strategies are used in advertisements. In this context, the main purpose of this research is to
determine which message strategy is mostly used by advertisers during the pandemic period. This research
finds it necessary to determine how advertisers create their overall message in order to understand which
advertising message strategy is more effective in this period. In this regard, this study aims to provide a
basis for researches on advertisements in the ongoing pandemic process. In order to gain an insight into
the message strategies of the advertisements in Turkey, Taylor’s Six Segment Message Strategy theory and
content analysis method were used. The content analysis was applied for the advertisements specified in
YouTube Leadersboard and public service ads published (N=56) by ministries between March-December
2020. The results showed that the advertisements generally used transformational main message strategy,
in which the emotional aspect of advertisements was underlined. Ego message strategy, referring that
advertising content is for the benefit of consumers and is planned specifically for consumers, was observed
to be effective as sub-message strategy. Although the advertisements had the aforementioned features, the
detailed examination pointed out that there were differences between the advertisements published by
companies and the public service ads in terms of message strategy.
Pandemic Covid-19 digital advertisement Taylor’s Six-Segment Message Strategy Wheel Content Analysis
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | May 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 38 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.