Son yıllarda sosyal medya uygulamaları, siyasal bilgilenme ve katılım sağlanmasında dikkat çekici bir şekilde
kullanılmaktadır. Sosyal medya, siyasal iletişimde siyasal aktörler ve seçmenlerin etkileşimde bulunduğu
yeni bir buluşma alanı olarak ele alınmaktadır. Politikacılar bu ortamı seçim kampanyaları sırasında ve
sonrasında, özellikle de izlenme sayısını, videolar hakkında yorum yapma fırsatını ve doğrudan paylaşımı
görmelerini sağlayan bir araç olarak, aktif ve etkin bir şekilde kullanmaktadır. Bu makale, 31 Mart 2019
Yerel Seçimlerinde Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde temsil edilen, Türkiye’nin en popüler beş siyasi
partisi olan AK Parti, CHP, HDP, MHP ve İYİ Parti’nin YouTube’u siyasi iletişim aracı olarak kullanımını
analiz etmektedir. Araştırmanın örneklemi, siyasi partilerin resmi YouTube kanallarında yayınlanan 120
siyasi reklamdan oluşmaktadır. Siyasi reklamlar nitel araştırma yöntemi olan içerik analizi tekniği ile
analiz edilmiştir. Bulgulara göre, partiler çoğunlukla seçim stratejisi olarak pozitif reklam dilini tercih
etmişlerdir. Buna ek olarak, CHP’nin yayınladığı siyasal reklamların kullanıcı etkileşimine kapalı olduğu,
diğer partilerin ise reklamlarına yapılan yorumlara cevap vermediği tespit edilmiştir. Özetle bu makale;
partilerin YouTube’u bu seçim döneminde, geleneksel medya araçlarıyla aynı şekilde, tanıtım amacıyla
kullandıklarını savunmaktadır.
In recent years, social media applications have been remarkably used in providing political information
and participation. Social media is approached as a new meeting area where political actors and voters
interact in political communication. Politicians actively and effectively use this medium during and beyond
their election campaigns, particularly YouTube, which allows to see the number of views, the opportunity
to comment on the videos and direct sharing. This article analyses the use of YouTube as a political
communication medium by Turkey’s five most popular political parties represented in the Grand National
Assembly; AK Party, CHP, HDP, MHP and IYI Party; during March 31, 2019 Local Elections. The sample of
this research consists of 120 political advertisements published on these political parties’ official YouTube
channels. The political advertisements were analysed by content analysis technique as a qualitative research
method. According to the findings, the parties mostly prefer positive advertising language as an election
strategy. In addition, we determined that the political advertisements published by CHP were closed to user
interaction, and the other parties did not publish replies to the user comments on their advertisements.
In sum, this paper argues that the parties utilized YouTube for promotion purposes in the same way as
traditional media tools during this election period.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | May 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 40 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.