Türkiye dünyada en fazla Suriyeli göçmene ev sahipliği yapan ülkelerin başında gelmektedir. Suriyeli
göçmenlerin entegrasyonu Türkiye’nin önünde aşması gereken problemler arasında bulunmaktadır.
Dünyada yapılan birçok araştırma dijital iletişim araçlarının göçmenler tarafından dil öğrenme, kültür
hakkında bilgi sahibi olma ve sosyalleşme gibi birçok entegrasyon sürecinde etkin kullanılabildiğini
göstermektedir. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) projesi olarak
gerçekleştirilen bu çalışmada Suriyeli göçmenlerin dijital araçları kullanarak entegrasyon sağlamaları
için gerekli ön şart olan dijital okuryazarlık seviyelerini belirlemeyi amaçladık. Suriyeli göçmenlere
Arapça’ya uyarlanmış dijital okuryazarlık ölçeği uyguladık. Hem online hem yüz yüze gerçekleştirilen
çalışmayla Suriyeli göçmenlerin genel dijital okuryazarlık durumları ve cinsiyet, yaş, eğitim seviyesi, gelir
seviyesi, internete erişim biçimleri, Türk vatandaşlığı durumları gibi değişkenlere göre dijital okuryazarlık
seviyeleri araştırıldı. Hem genel düzeyde hem bütün değişkenler düzeyinde Suriyeli göçmenlerin dijital
okuryazarlıkları “Ortalama Altı / Zayıf ” olarak belirlenmiştir. Özellikle Avrupa ülkelerinde göçmenler gibi
izole grupların dijital okuryazarlık seviyelerinin yükseltilmesine yönelik kamu politikaları oluşturulmaya
başlanmıştır. Türkiye’de de göçmen entegrasyonu sorununu dijital iletişimle aşmak için göçmenlerin dijital
okuryazarlık seviyelerini yükseltecek kamu politikaları oluşturulması gerekmektedir.
TÜBİTAK 3005 - Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Yenilikçi Çözümler Araştırma Projeleri Destek Programı
122G140
Turkey is one of the countries hosting the largest number of Syrian immigrants in the world. Integration
of Syrian immigrants is one of the problems Turkey has to overcome. Many studies around the world
show that digital communication tools can be used effectively by immigrants in many integration processes
such as language learning, learning about culture and socialization. In this study, which was carried out
as a project of The Scientific And Technological Research Council of Türkiye (TÜBİTAK), we aimed to
determine the digital literacy levels of Syrian immigrants, which is a prerequisite for their integration by
using digital tools. We applied a digital literacy scale adapted to Arabic to Syrian immigrants. The study,
which was conducted both online and face-to-face, investigated the general digital literacy status of Syrian
immigrants and their digital literacy levels according to variables such as gender, age, education level,
income level, access to the internet, and Turkish citizenship status. Both at the general level and at the level
of all variables, the digital literacy of Syrian immigrants was determined to be “Below Average / Weak”.
Especially in European countries, public policies have started to be established to increase the digital literacy
levels of isolated groups such as immigrants. In order to overcome the immigrant integration problem in
Turkey through digital communication, public policies should be established to increase the digital literacy
levels of immigrants.
122G140
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Communication Technology and Digital Media Studies, Media Literacy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 122G140 |
Publication Date | October 27, 2023 |
Submission Date | June 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 43 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.