Dijital çağ, ebeveynlik pratiklerini dönüştürmüş ve ebeveynlerin rollerini genişletmiştir. Bugün
ebeveynlerden, çocuklarını dijital araçların risklerinden korumanın yanı sıra, dijital dünyanın sunduğu
fırsatları değerlendirme konusunda da onlara rehberlik etmeleri beklenmektedir. Bu çalışma, mevcut
ebeveynlerin dijital ebeveynlik rollerini nasıl yerine getirdiklerini, bu süreçte hangi zorluklarla
karşılaştıklarını veya hangi fırsatları değerlendirdiklerini araştırmaktadır. Çalışmanın amacı doğrultusunda
30 ebeveyn ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini oluşturan ebeveynlerden 15’i
ilkokul çağındaki çocuklara ve 15’i lise çağındaki çocuklara sahiptir. Bu ebeveynler, yarı yapılandırılmış
çevrim içi görüşme yöntemi ile çalışmaya katılmayı kabul etmiştir. Katılımcılardan, demografik bilgi
formu ile görüşme formundaki soruları yanıtlamaları istenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular dijital
ebeveynlik rolleri çerçevesinde beş farklı temada incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Bulguların betimsel
analizi sonucunda, çocukların bilinçli medya tüketicisi olmalarında dijital ebeveynlerin önemli bir rol
oynadığı görülmüştür. Her iki ebeveyn grubunun dijital farkındalık düzeyinin farklı olduğu ve dijital
ebeveynlik rollerinin bu faktörlere bağlı olarak değişkenlik gösterdiği belirlenmiştir.
Dijitalleşme Dijital Ebeveynlik Dijital Ebeveynlik Rolleri Dijital Okuryazarlık Ebeveyn Rehberliği
The digital age has transformed parenting practices and expanded the roles of parents. In today’s world,
parents are expected not only to protect their children from the risks associated with digital devices but
also to guide them in assessing the opportunities offered by the digital landscape. This study explores
how contemporary parents fulfill their digital parenting roles, the challenges they face in this process, and
the opportunities they leverage. In alignment with the study’s purpose, interviews were conducted with a
total of 30 parents. Of the parents in the study sample, 15 have children of primary school age, while the
remaining 15 have children of high school age. The parents consented to participate in the study through
semi-structured online interviews. The participants were asked to answer the questions in the interview
form with a “demographic information form”. The study’s findings were analyzed and evaluated across five
themes within the framework of digital parenting roles. The descriptive analysis of the findings revealed
that digital parents play a crucial role in helping children become conscientious media consumers. It was
also found that the digital awareness levels differed between the two parent groups, leading to variations in
their digital parenting roles.
Digitalization Digital Parenting Digital Parenting Roles Digital Literacy Parental Guidance
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Communication Technology and Digital Media Studies, Media Literacy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | May 24, 2024 |
Acceptance Date | October 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 46 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.