Purpose and Importance: This research aims to reveal the impact of tourist guidance on undergraduate students' intercultural sensitivities on their career expectations. As it is well-known, tourism is the encounter of different cultures, which are foreign to each other, in the same environment in most cases. Tourist guides should have intercultural sensitivity for guest satisfaction and success in this context. The fact that there is no study examining the effect of intercultural sensitivity on career expectancy in tourist guidance makes this research important in the context of its results. The presence of tourist guides without intercultural sensitivity is not preferred in terms of visitor satisfaction and work-career harmony. Therefore, the current research results are expected to contribute to the relevant literature and the sector.
Methodology: In this research, a questionnaire was applied to 167 tourism guidance students between 15 March and 30 April 2021 via Google forms. In the analysis; validity and reliability tests for scales; frequency and percentage analyses, and arithmetic mean and standard deviation calculations were performed in descriptive analyses. The relationship between the research variables was measured with correlation analysis, and the research hypothesis was tested with regression analysis.
Findings: In the research, it was determined that the intercultural sensitivity levels of the students affected their career expectations. In addition, it was determined that only the sub-dimension of enjoying interaction among the sub-dimensions of intercultural sensitivity caused a change in career expectations.
Originality/Value: The findings are in line with the results of a very limited number of studies on similar variables. On the other hand, the lack of research that directly addresses the subject in the context of tourist guidance students makes this research a pioneer in its field and constitutes a source for future research.
Keywords: Intercultural communication, intercultural sensitivity, career expectations, tourism guidance students
Intercultural communication intercultural sensitivity career expectations tourism guidance students
Amaç ve Önem: Bu araştırmanın amacı, turizm rehberliği lisans öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılıklarının kariyer beklentilerine etkisini incelemektir. Bilindiği üzere turizm olgusu çoğu durumda birbirine yabancı olan farklı kültürlerin aynı ortamda karşılaşmasıdır. Bu bağlamda turist rehberleri, misafir memnuniyeti ve başarı için kültürlerarası duyarlılığa sahip olmalıdır. Kültürlerarası duyarlılığın kariyer beklentisine etkisinin turist rehberliği özelinde incelendiği çalışmaya rastlanmaması ise bu araştırmayı sonuçları bağlamında önemli kılmaktadır. Nitekim kültürlerarası duyarlılığı olmayan turist rehberlerinin varlığı ziyaretçi memnuniyeti ve iş-kariyer uyumu bağlamında tercih edilmez. Dolayısıyla mevcut araştırma sonuçlarının ilgili alanyazına ve sektöre katkı sağlaması beklenmektedir.
Yöntem: Bu araştırmada turist rehberliği lisans eğitimi alan 167 öğrenciye, 15 Mart-30 Nisan 2021 tarihleri arasında Google formlar aracılığı ile anket uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde ölçekler için geçerlilik ve güvenilirlik testleri; tanımlayıcı analizlerde sıklık ve yüzde analizleri ile aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplamaları gerçekleştirilmiştir. Araştırma değişkenleri arasındaki ilişkinin ölçümü korelasyon analizi ile araştırma hipotezi ise regresyon analizi ile test edilmiştir.
Bulgular: Araştırmada temel olarak öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin kariyer beklentilerini etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca, kültürlerarası duyarlılık alt boyutlarından yalnızca etkileşimden zevk alma alt boyutunun kariyer beklentileri üzerinde değişim meydana getirdiği saptanmıştır.
Özgünlük/Bilimsel Katkı: Elde edilen bulgular, benzer değişkenleri konu edinen çok sınırlı sayıdaki araştırma sonuçlar ile paralellik göstermektedir. Diğer yandan turist rehberliği öğrencileri bağlamında konuyu doğrudan ele alan araştırma olmaması, bu araştırmayı alanında öncü kılmakta ve gelecekteki araştırmalar için kaynak oluşturmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Kültürlerarası iletişim, kültürlerarası duyarlılık, kariyer beklentileri, turizm rehberliği öğrencileri
Kültürlerarası iletişim kültürlerarası duyarlılık kariyer beklentileri turizm rehberliği öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |