Research Article
BibTex RIS Cite

Choices of Pre-service Elementary Mathematics Teachers’ Instructional Explanations: Division by Zero

Year 2017, , 352 - 377, 14.09.2017
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.302049

Abstract

Besides having a strong subject-matter knowlege of mathematics teachers need to be expert in selecting and using appropriate examples and explanations so that they could facilitate their studnets’ understanding of mathematical concepts. Division by zero is a difficult topic to understand for both students and pre-service teachers. In this respect, it should be identified what kind of instructional examples and explanations are chosen by pre-service teachers related to division by zero. The aim of this study was to examine elementary pre-service mathematics teachers’ selection of instructional explanations in accord with the grade levels. Cross-sectional method was used. The reseach sample consisted of 197 pre-service teachers who were attending department of elementary mathematics education in an education faculty of a state university in Aegean region. Data were collected by a questionnaire, which was prepared by the researcher in the light of literature. Data was analyzed in a descriptive way; and Chi-squared test was used to determine how the participating teachers’ selection of explanations was changed according to grade level. Findings showed that irrespective of the grade level pre-service teachers preferred, mostly, concrete instructional explanations.

References

  • Bağcı, O. (2015). Ortaokul matematik 7 ders kitabı. Ankara: Tutku Yayıncılık.
  • Baki, M. (2013). Pre-service Classroom Teachers' Mathematical Knowledge and Instructional Explanations Associated with Division. Eğitim ve Bilim-Education and Science, 38(167), 300-311.
  • Ball, D. L. (1990). Prospective elementary and secondary teachers’ understanding of division. Journal for Reseach in Mathematics Education, 21(2), 132-144.
  • Bütün, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının uygulanan zenginleştirilmiş program sürecinde matematik öğretme bilgilerinin gelişimi. Unpublished doctoral dissertation, Karadeniz Technical University, Institute of Educational Sciences. Trabzon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (12. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cankoy, O. (2010). Mathematics Teachers' Topic-Specific Pedagogical Content Knowledge in the Context of Teaching a0, 0! and a÷0. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(2), 749-769.
  • Chick, H. L. (2007). Teaching and learning by example. Mathematics: Essential research, essential practice, 1, 3-21.
  • Crespo, S., & Nicol, C. (2006). Challenging preservice teachers' mathematical understanding: The case of division by zero. School science and mathematics, 106(2), 84-97.
  • Çelik, D., & Akşan, E. (2013). Preservice mathematics teachers’ perceptions of infinity, indeterminate and undefined. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 166-190.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (2.baskı). Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi.

İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretimsel Açıklamalara İlişkin Tercihleri: Sıfıra Bölme Konusu

Year 2017, , 352 - 377, 14.09.2017
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.302049

Abstract

Öğrencinin matematiksel bir kavramı anlamasını kolaylaştırmak için
öğretmenin iyi bir matematik bilgisinin yanında uygun örnek ve açıklamaları
seçmesi önemlidir. Sıfıra bölme konusu öğrenciler ve öğretmen adayları için
anlaşılması güç olan konulardan biridir. Bu açıdan öğretmen adaylarının sıfıra
bölme konusuna yönelik ne tür öğretimsel örnek ve açıklamaları tercih
ettiklerinin belirlenmesi önemlidir. Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik
öğretmeni adaylarının sıfıra bölme konusuna yönelik verilen öğretimsel
açıklamalara ilişkin tercihlerini ve bu tercihlerinin sınıf seviyesine göre
değişimi incelemektir. Araştırmada betimsel araştırma yöntemlerinden enlemesine
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ege bölgesindeki bir
devlet üniversitesinin eğitim fakültesi ilköğretim matematik öğretmenliği
bölümünde öğrenim gören 197 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı
tarafından sıfıra bölme konusuna yönelik literatürde yer öğretimsel
açıklamalardan yararlanarak hazırlanan bir anket yardımıyla toplanmıştır. Elde
edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiş ve sınıf seviyesine göre
farklılıkların incelenmesinde Kay-Kare testinden yararlanılmıştır. Elde edilen
sonuçlar her sınıf seviyesindeki öğretmen adayının somut öğretimsel
açıklamaları daha çok tercih ettiklerini göstermektedir.

References

  • Bağcı, O. (2015). Ortaokul matematik 7 ders kitabı. Ankara: Tutku Yayıncılık.
  • Baki, M. (2013). Pre-service Classroom Teachers' Mathematical Knowledge and Instructional Explanations Associated with Division. Eğitim ve Bilim-Education and Science, 38(167), 300-311.
  • Ball, D. L. (1990). Prospective elementary and secondary teachers’ understanding of division. Journal for Reseach in Mathematics Education, 21(2), 132-144.
  • Bütün, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının uygulanan zenginleştirilmiş program sürecinde matematik öğretme bilgilerinin gelişimi. Unpublished doctoral dissertation, Karadeniz Technical University, Institute of Educational Sciences. Trabzon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (12. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cankoy, O. (2010). Mathematics Teachers' Topic-Specific Pedagogical Content Knowledge in the Context of Teaching a0, 0! and a÷0. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(2), 749-769.
  • Chick, H. L. (2007). Teaching and learning by example. Mathematics: Essential research, essential practice, 1, 3-21.
  • Crespo, S., & Nicol, C. (2006). Challenging preservice teachers' mathematical understanding: The case of division by zero. School science and mathematics, 106(2), 84-97.
  • Çelik, D., & Akşan, E. (2013). Preservice mathematics teachers’ perceptions of infinity, indeterminate and undefined. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 166-190.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (2.baskı). Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi.
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Fatih Karakuş

Publication Date September 14, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Karakuş, F. (2017). Choices of Pre-service Elementary Mathematics Teachers’ Instructional Explanations: Division by Zero. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 8(3), 352-377. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.302049
AMA Karakuş F. Choices of Pre-service Elementary Mathematics Teachers’ Instructional Explanations: Division by Zero. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). December 2017;8(3):352-377. doi:10.16949/turkbilmat.302049
Chicago Karakuş, Fatih. “Choices of Pre-Service Elementary Mathematics Teachers’ Instructional Explanations: Division by Zero”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 8, no. 3 (December 2017): 352-77. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.302049.
EndNote Karakuş F (December 1, 2017) Choices of Pre-service Elementary Mathematics Teachers’ Instructional Explanations: Division by Zero. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 8 3 352–377.
IEEE F. Karakuş, “Choices of Pre-service Elementary Mathematics Teachers’ Instructional Explanations: Division by Zero”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), vol. 8, no. 3, pp. 352–377, 2017, doi: 10.16949/turkbilmat.302049.
ISNAD Karakuş, Fatih. “Choices of Pre-Service Elementary Mathematics Teachers’ Instructional Explanations: Division by Zero”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 8/3 (December 2017), 352-377. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.302049.
JAMA Karakuş F. Choices of Pre-service Elementary Mathematics Teachers’ Instructional Explanations: Division by Zero. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2017;8:352–377.
MLA Karakuş, Fatih. “Choices of Pre-Service Elementary Mathematics Teachers’ Instructional Explanations: Division by Zero”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), vol. 8, no. 3, 2017, pp. 352-77, doi:10.16949/turkbilmat.302049.
Vancouver Karakuş F. Choices of Pre-service Elementary Mathematics Teachers’ Instructional Explanations: Division by Zero. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2017;8(3):352-77.