Bu araştırma, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının pergel ve
birimsiz cetvel kullanarak paralelliği nasıl inşa ettikleri ve yaptıkları
inşaları doğrulamak için kullandıkları gerekçeleri incelenmeyi amaçlamıştır. Ek
olarak, dinamik matematik yazılımı (GeoGebra) kullanılan sınıf tartışmalarında
öğretmen adaylarının geometrik inşaları ile ilgili fark ettikleri durumlar
analiz edilmiştir. Çalışmaya ilköğretim matematik öğretmenliği programında
öğrenim gören 68 öğretmen adayı katılmıştır. Veriler, yazılı dokümanlar,
yansıtıcı düşünme raporları ve sınıf tartışması gibi birçok nitel araştırma
veri toplama teknikleri kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler,
yapılan detaylı alan yazın taramasının ışığında içerik analize tabii
tutulmuştur. Sonuçlar, öğretmen adaylarının yaptıkları uygun paralellik
inşalarında dik doğrular, açı kopyalama, eşkenar üçgen ve eşkenar dörtgen
yöntemleri olmak üzere dört farklı yöntemi kullandıklarını göstermiştir. Fakat
öğretmen adaylarının yarısından fazlası yaptıkları geometrik inşa sürecinde her
ne kadar paralel doğrulara ait özellikleri kullanarak yola çıksalar da
inşalarda hatalı varsayımlar yaptıkları için uygun olmayan paralellik inşaları
elde etmişlerdir. Son olarak, öğretmen adayları GeoGebra-destekli sınıf
tartışmalarında (i) alternatif inşa yöntemlerini, (ii) inşalarda sağlam
dayanaklar sunmanın gerekliliğini, (iii) yanlış varsayımların geometrik
inşadaki etkisini ve (iv) dinamik geometri yazılımı ve pergel-cetvelin
geometrik inşa ve ispatlamadaki farklı rollerini fark etmişlerdir.
Geometrik inşa paralellik ilköğretim matematik öğretmeni adayı pergel ve cetvel dinamik matematik yazılımı GeoGebra
This study aimed to investigate prospective
middle school mathematics teachers’ geometric constructions and justifications
to verify their constructions when they used compass-straightedge. In addition,
it was examined that what prospective teachers noticed about geometric
constructions in a classroom discussion where dynamic mathematics software
(GeoGebra) was used. A total of 68 prospective teachers from middle school
mathematics teacher education program participated to the study. Data were
obtained by qualitative research ways such as written papers, reflective notes,
and classroom discussions. The data were analyzed based on content analysis.
The results showed that prospective teachers used four different methods in
appropriate parallelism constructions such as perpendicular lines, angle
copying, equilateral triangles, and rhombus methods. Another important result
was that more than half of the prospective teachers did not achieve the
appropriate geometric constructions because they made incorrect assumptions in
the geometric constructions. Finally, prospective teachers noticed following
issues in GeoGebra-supported classroom discussions: (a) alternative
construction methods, (b) the necessity of providing solid foundations, (c) the
effect of incorrect assumptions in geometric constructions, and (d) different
roles of dynamic geometry software and compass-straightedge in the process of
geometric constructions and justifications.
Geometric construction parallelism prospective middle school mathematics teachers compass and straightedge dynamic mathematics software GeoGebra
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |