Bu çalışma ile ortaokul
seviyesinde bilgisayar programlamayı tanıtma amacıyla tasarlanan bir içeriğin
yürütülmesi sonucunda; öğrencilerin bilgisayar programlamaya ilişkin tutum
düzeylerini, cinsiyet değişkeninin programlamaya ilişkin tutum üzerinde etkili olup
olmadığını ve ele alınan içeriğe ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemek
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda blok tabanlı programlama yazılımı olan
Scratch’in kullanımını öğrencilere kazandırma ve yazılım vasıtasıyla oyun
tasarlama etkinliklerini içeren 8 haftalık bir içerik oluşturulup
yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını 15 beşinci sınıf ve 17 altıncı
sınıf olmak üzere toplamda 32 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin
programlamaya ilişkin tutumlarını belirlemek için alanyazında mevcut olan bir
tutum ölçeği kullanılmıştır. Bulgulardan ortaya çıkan sonuçlar, öğretim süreci
sonunda öğrencilerin geliştirdiği tutumların olumlu olduğunu ve kız ile erkek
öğrenciler arasında tutum açısından anlamlı bir farklılığın oluşmadığını
göstermiştir.
Scratch bilgisayar programlama programlamaya yönelik tutum ortaokul düzeyinde programlama öğretimi
This study presents an
investigation of the attitudes of middle school students toward computer
programming after they received an instructional sequence designed to introduce
computer programming. The aims of this study are to (i) determine the levels of
students’ attitudes toward computer programming, (ii) determine whether
students’ attitudes toward computer programming differ in terms of gender, and
(iii) reveal students’ ideas about the implemented instructional content. To
this aim, an instructional sequence that aimed to provide students with the
necessary knowledge to use Scratch was designed and implemented in an
eight-week plan. Apart from technical knowledge to use the software, the
content included activities in which students were asked to create three games.
The participants of the study consist of fifteen 5th grade and seventeen 6th
grade students. To determine students’ attitudes toward computer programming an
existing scale in the literature was used. The results of the study showed that
the students developed positive attitudes toward computer programming after the
instruction. Besides, it was found that there was no significant difference
between boys and girls in terms of attitudes toward programming.
Scratch computer programming attitude toward computer programming teaching programming at the middle school
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 3 |