Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Programlamaya Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 10 Issue: 3, 757 - 777, 13.12.2019
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.466047

Abstract

Bu çalışma ile ortaokul
seviyesinde bilgisayar programlamayı tanıtma amacıyla tasarlanan bir içeriğin
yürütülmesi sonucunda; öğrencilerin bilgisayar programlamaya ilişkin tutum
düzeylerini, cinsiyet değişkeninin programlamaya ilişkin tutum üzerinde etkili olup
olmadığını ve ele alınan içeriğe ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemek
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda blok tabanlı programlama yazılımı olan
Scratch’in kullanımını öğrencilere kazandırma ve yazılım vasıtasıyla oyun
tasarlama etkinliklerini içeren 8 haftalık bir içerik oluşturulup
yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını 15 beşinci sınıf ve 17 altıncı
sınıf olmak üzere toplamda 32 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin
programlamaya ilişkin tutumlarını belirlemek için alanyazında mevcut olan bir
tutum ölçeği kullanılmıştır. Bulgulardan ortaya çıkan sonuçlar, öğretim süreci
sonunda öğrencilerin geliştirdiği tutumların olumlu olduğunu ve kız ile erkek
öğrenciler arasında tutum açısından anlamlı bir farklılığın oluşmadığını
göstermiştir.

References

  • American Association of University Women. (2000). Tech-Savvy: Educating girls in the new computer age. Retrieved March 19, 2018 from https://history.aauw.org/files/2013/01/TechSavvy.pdf
  • Altun, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi: Trabzon ili örneği. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 69-86.
  • Anastasiadou, S. D., & Karakos, A. S. (2011). The beliefs of electrical and computer engineering students' regarding computer programming. International Journal of Technology, Knowledge & Society, 7(1), 37-51.
  • Başer, M. (2013a). Attitude, gender and achievement in computer programming. Middle-East Journal of Scientific Research, 14(2), 248-255.
  • Başer, M. (2013b). Bilgisayar programlamaya karşı tutum ölçeği geliştirme çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(6), 199-215.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cooper, J., & Weaver, D., K. (2003). Gender and computers: Understanding the digital divide. Mahwah, NJ: LEA.
  • Çelik, H. C. ve Ceylan, H. (2009). Lise öğrencilerinin matematik ve bilgisayar tutumlarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 92-101.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (3. baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Denner, J. (2011). What predicts middle school girls' interest in computing? International Journal of Gender in Science, Engineering, and Technology, 3(1), 53-69.
  • Duncan, C., Bell, T., & Tanimoto, S. (2014, November). Should your 8-year-old child learn coding? Paper presented at the Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Berlin, Germany.
  • Durak, H., Karaoğlan-Yılmaz, G., Yılmaz, R. ve Seferoğlu, S. S. (2017). Erken yaşta programlama eğitimi: Araştırmalardaki güncel eğilimlerle ilgili bir inceleme. H. F. Odabaşı, B. Akkoyunlu ve A. İşman (Ed.), Eğitim teknolojileri okumaları (s. 205-236). Adapazarı: Tojet ve Sakarya Üniversitesi.
  • Erol, O. ve Kurt, A. A. (2017). BÖTE bölümü öğrencilerinin programlamaya karşı tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 314-325.
  • Gerçek, C., Köseoğlu, P., Yılmaz, M. ve Soran, H. (2006). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 130–139.
  • Güven-Bağdemir, Ş. (2009). Türkiye’de lise çağındaki öğrencilerin bilgi teknolojileri mesleklerine olan ilgilerinin ölçülmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kay, R. H., & Knaack, L. (2005). A case for ubiquitous, integrated computing in teacher education. Technology, Pedagogy and Education, 14(3), 391-412.
  • Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve İngilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 294-307.
  • Liaw, S. S. (2002). An Internet survey for perceptions of computers and the world wide web: Relationship, prediction, and difference. Computers in Human Behavior, 18(1), 17-35.
  • Margolis, J., & Fisher, A. (2003). Unlocking the clubhouse: Women in computing. Cambridge: MIT press.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntem sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskisehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özyurt, Ö. ve Özyurt, H. (2015). Bilgisayar programcılığı öğrencilerinin programlamaya karşı tutum ve programlama öz-yeterliklerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(1), 51-67.
  • Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernández, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., ... & Kafai, Y. (2009). Scratch: programming for all. Communications of the ACM, 52(11), 60-67.
  • Sáez-López, J. M., Román-González, M., & Vázquez-Cano, E. (2016). Visual programming languages integrated across the curriculum in elementary school: A two year case study using “Scratch” in five schools. Computers & Education, 97, 129-141.
  • Sanders, J. (2006). Gender and technology: What the research tells us. In C. Skelton, B. Francis, & L. Smulyan (Eds.), The sage handbook of gender and education (pp. 307-321). London: SAGE.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yağcı, M. (2016). Bilişim teknolojileri (BT) öğretmen adaylarının ve bilgisayar programcılığı (BP) öğrencilerinin programlamaya karşı tutumlarının programlama öz yeterlik algılarına etkisi. Journal of Human Sciences, 13(1), 1418-1432.
  • Yenilmez, K. (2008). Open primary education school students’ opinions about mathematics television programmes. Turkish Online Journal of Distance Education, 9(4), 176-189.
  • Yurdugül, H. ve Aşkar, P. (2008). Öğrencilerin teknolojiye yönelik tutum ölçeği faktör yapılarının incelenmesi: Türkiye örneği. İlköğretim Online, 7(2), 288-309.
  • Yücel, Z. ve Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10(1), 133-143.
  • Zuckerman, O., Blau, I., & Monroy-Hernández, A. (2009). Children's participation patterns in online communities. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 5(1), 263-274.

Investigating of Middle-school Students' Attitudes Toward Programming

Year 2019, Volume: 10 Issue: 3, 757 - 777, 13.12.2019
https://doi.org/10.16949/turkbilmat.466047

Abstract

This study presents an
investigation of the attitudes of middle school students toward computer
programming after they received an instructional sequence designed to introduce
computer programming. The aims of this study are to (i) determine the levels of
students’ attitudes toward computer programming, (ii) determine whether
students’ attitudes toward computer programming differ in terms of gender, and
(iii) reveal students’ ideas about the implemented instructional content. To
this aim, an instructional sequence that aimed to provide students with the
necessary knowledge to use Scratch was designed and implemented in an
eight-week plan. Apart from technical knowledge to use the software, the
content included activities in which students were asked to create three games.
The participants of the study consist of fifteen 5th grade and seventeen 6th
grade students. To determine students’ attitudes toward computer programming an
existing scale in the literature was used. The results of the study showed that
the students developed positive attitudes toward computer programming after the
instruction. Besides, it was found that there was no significant difference
between boys and girls in terms of attitudes toward programming.

References

  • American Association of University Women. (2000). Tech-Savvy: Educating girls in the new computer age. Retrieved March 19, 2018 from https://history.aauw.org/files/2013/01/TechSavvy.pdf
  • Altun, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi: Trabzon ili örneği. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 69-86.
  • Anastasiadou, S. D., & Karakos, A. S. (2011). The beliefs of electrical and computer engineering students' regarding computer programming. International Journal of Technology, Knowledge & Society, 7(1), 37-51.
  • Başer, M. (2013a). Attitude, gender and achievement in computer programming. Middle-East Journal of Scientific Research, 14(2), 248-255.
  • Başer, M. (2013b). Bilgisayar programlamaya karşı tutum ölçeği geliştirme çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(6), 199-215.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cooper, J., & Weaver, D., K. (2003). Gender and computers: Understanding the digital divide. Mahwah, NJ: LEA.
  • Çelik, H. C. ve Ceylan, H. (2009). Lise öğrencilerinin matematik ve bilgisayar tutumlarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 92-101.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (3. baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Denner, J. (2011). What predicts middle school girls' interest in computing? International Journal of Gender in Science, Engineering, and Technology, 3(1), 53-69.
  • Duncan, C., Bell, T., & Tanimoto, S. (2014, November). Should your 8-year-old child learn coding? Paper presented at the Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, Berlin, Germany.
  • Durak, H., Karaoğlan-Yılmaz, G., Yılmaz, R. ve Seferoğlu, S. S. (2017). Erken yaşta programlama eğitimi: Araştırmalardaki güncel eğilimlerle ilgili bir inceleme. H. F. Odabaşı, B. Akkoyunlu ve A. İşman (Ed.), Eğitim teknolojileri okumaları (s. 205-236). Adapazarı: Tojet ve Sakarya Üniversitesi.
  • Erol, O. ve Kurt, A. A. (2017). BÖTE bölümü öğrencilerinin programlamaya karşı tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 314-325.
  • Gerçek, C., Köseoğlu, P., Yılmaz, M. ve Soran, H. (2006). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 130–139.
  • Güven-Bağdemir, Ş. (2009). Türkiye’de lise çağındaki öğrencilerin bilgi teknolojileri mesleklerine olan ilgilerinin ölçülmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kay, R. H., & Knaack, L. (2005). A case for ubiquitous, integrated computing in teacher education. Technology, Pedagogy and Education, 14(3), 391-412.
  • Kazazoğlu, S. (2013). Türkçe ve İngilizce derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 294-307.
  • Liaw, S. S. (2002). An Internet survey for perceptions of computers and the world wide web: Relationship, prediction, and difference. Computers in Human Behavior, 18(1), 17-35.
  • Margolis, J., & Fisher, A. (2003). Unlocking the clubhouse: Women in computing. Cambridge: MIT press.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntem sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskisehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özyurt, Ö. ve Özyurt, H. (2015). Bilgisayar programcılığı öğrencilerinin programlamaya karşı tutum ve programlama öz-yeterliklerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(1), 51-67.
  • Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernández, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., ... & Kafai, Y. (2009). Scratch: programming for all. Communications of the ACM, 52(11), 60-67.
  • Sáez-López, J. M., Román-González, M., & Vázquez-Cano, E. (2016). Visual programming languages integrated across the curriculum in elementary school: A two year case study using “Scratch” in five schools. Computers & Education, 97, 129-141.
  • Sanders, J. (2006). Gender and technology: What the research tells us. In C. Skelton, B. Francis, & L. Smulyan (Eds.), The sage handbook of gender and education (pp. 307-321). London: SAGE.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yağcı, M. (2016). Bilişim teknolojileri (BT) öğretmen adaylarının ve bilgisayar programcılığı (BP) öğrencilerinin programlamaya karşı tutumlarının programlama öz yeterlik algılarına etkisi. Journal of Human Sciences, 13(1), 1418-1432.
  • Yenilmez, K. (2008). Open primary education school students’ opinions about mathematics television programmes. Turkish Online Journal of Distance Education, 9(4), 176-189.
  • Yurdugül, H. ve Aşkar, P. (2008). Öğrencilerin teknolojiye yönelik tutum ölçeği faktör yapılarının incelenmesi: Türkiye örneği. İlköğretim Online, 7(2), 288-309.
  • Yücel, Z. ve Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10(1), 133-143.
  • Zuckerman, O., Blau, I., & Monroy-Hernández, A. (2009). Children's participation patterns in online communities. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 5(1), 263-274.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Kadir Gürsoy

Erdem Çekmez

Publication Date December 13, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Gürsoy, K., & Çekmez, E. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Programlamaya Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 10(3), 757-777. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.466047
AMA Gürsoy K, Çekmez E. Ortaokul Öğrencilerinin Programlamaya Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). December 2019;10(3):757-777. doi:10.16949/turkbilmat.466047
Chicago Gürsoy, Kadir, and Erdem Çekmez. “Ortaokul Öğrencilerinin Programlamaya Yönelik Tutumlarının Ve Görüşlerinin İncelenmesi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 10, no. 3 (December 2019): 757-77. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.466047.
EndNote Gürsoy K, Çekmez E (December 1, 2019) Ortaokul Öğrencilerinin Programlamaya Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 10 3 757–777.
IEEE K. Gürsoy and E. Çekmez, “Ortaokul Öğrencilerinin Programlamaya Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin İncelenmesi”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), vol. 10, no. 3, pp. 757–777, 2019, doi: 10.16949/turkbilmat.466047.
ISNAD Gürsoy, Kadir - Çekmez, Erdem. “Ortaokul Öğrencilerinin Programlamaya Yönelik Tutumlarının Ve Görüşlerinin İncelenmesi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 10/3 (December 2019), 757-777. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.466047.
JAMA Gürsoy K, Çekmez E. Ortaokul Öğrencilerinin Programlamaya Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2019;10:757–777.
MLA Gürsoy, Kadir and Erdem Çekmez. “Ortaokul Öğrencilerinin Programlamaya Yönelik Tutumlarının Ve Görüşlerinin İncelenmesi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), vol. 10, no. 3, 2019, pp. 757-7, doi:10.16949/turkbilmat.466047.
Vancouver Gürsoy K, Çekmez E. Ortaokul Öğrencilerinin Programlamaya Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2019;10(3):757-7.