As in every country, various activities and practices are carried out for gifted children in Turkey. There are many studies on this subject from past to present. Especially in the Republican era, the most serious work related to gifted people is the establishment of Science and Art Centers, namely BİLSEMs. Science and Art Centers, which have been opened in almost every province in Turkey, serve gifted students. However, the effectiveness and success of these institutions are discussed by many field experts. In this study, master's and doctoral studies on BİLSEMs in Turkey are discussed with the document analysis method, which is a qualitative research method. All the theses related to BİLSEMs in the national thesis center were examined in terms of criteria such as subject content and method. With the study, the academic perspective towards BİLSEMs was tried to be revealed. Accordingly, 107 postgraduate theses on BİLSEM were examined between the years 2005-2022. While only 22 of the 107 graduate theses are doctoral theses, 85 are master theses. It has been seen that the thesis topics are shaped on the current situation determination in the parameters of students, parents and administrators. Considering the importance of the subject, it has been seen that there are not enough studies on many subjects, especially the theses for developing BİLSEMs. Doctoral thesis studies on BİLSEMs and thesis studies in general can be increased.
Her ülkede olduğu gibi Türkiye'de de üstün yetenekli çocuklar için çeşitli faaliyetler ve uygulamalar yapılmaktadır. Geçmişten günümüze bu konuda çok sayıda çalışma mevcuttur. Özellikle Cumhuriyet döneminde Üstün yeteneklilerle alakalı en dikkate değer çalışma Bilim Sanat Merkezlerinin yani BİLSEM'lerin kurulmasıdır. Türkiye'de hemen hemen her vilayette en az bir adet olmak üzere açılmış olan Bilim Sanat Merkezleri üstün yetenekli öğrencilere hizmet vermektedir. Fakat birçok alan uzmanı tarafından bu kurumların etkililiği ve başarısı tartışılmaktadır. Bu çalışmada Türkiye'de BİLSEM’ler üzerine yapılmış olan yüksek lisans ve doktora çalışmaları nitel bir araştırma yöntemi olan doküman incelenme yöntemi ile ele alınmıştır. Ulusal tez merkezinde yer alan BİLSEM’lerle alakalı tüm tezler konu içerik ve yöntem gibi kriterler açısından ele alınarak incelenmiştir. Yapılan inceleme ile BİLSEM'lere yönelik akademik bakış açısı ortaya konmaya çalışılmıştır. Buna göre 2005-2022 yılları arasında BİLSEM konulu 107 lisansüstü tez incelenmiş. 107 lisansüstü tezin yalnızca 22’ si doktora tezi iken 85’i yüksek lisans tezidir. Tez konularının öğrenciler, veliler ve yönetici parametrelerinde mevcut durum tespiti üzerinde şekillendiği görülmüştür. Konunun önemi düşünülerek yeterli sayıda çalışmanın olmadığı pek çok konuda özellikle BİLSEM’leri geliştirmeye yönelik tezlerin yeterince olmadığı görülmüştür. BİLSEM’ler üzerine doktora tez çalışmaları ve genel olarak tez çalışmaları arttırılabilir.
BİLSEM tez üstün yetenekliler bilimsel araştırmalar tez araştırmaları Thesis Thesis Research Gifted Scientific research
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Submission Date | November 10, 2022 |
Acceptance Date | December 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |