Research Article
BibTex RIS Cite

ÇOCUK EDEBİYATINDA SANAT VE DEĞERLER EĞİTİMİNİN SORGULANMASI

Year 2020, Volume: 24 Issue: 2, 205 - 216, 13.12.2020

Abstract

Çocuk edebiyatı, yarının yetişkinlerine özel bir alan olduğu için edebiyatın üzerinde en geniş hassasiyetle durulması gereken sahasıdır. Son yıllarda, en belirgin örnekleri Amerikan edebiyatında görülen, mizah oluşturma amacıyla sanat ve değerler eğitiminin yapı söküme uğratıldığı çocuk hikâyeleri, romanları dikkatleri çekmektedir. Yansımaları Türk edebiyatında da görülmeye başlayan bu tür, çocuk edebiyatının elzem unsurlarından sanat ve değerlerin öğretilmesini tahliye ederken ardında üzerinde mutlaka durulması gereken sorunsallar bırakmaktadır. Oysaki çocuk edebiyatının olmazsa olmazları; anlatı içinde çocuğa sanatsal değeri olan bir kurgu ile dilin ve anlatımın inceliklerini estetik bir üslûpla hissettirmek ve didaktizme düşmeden evrensel ve kültürel bellekteki erdemleri, insanî değerleri duyumsatmaktır. Bu çalışmada çocuk edebiyatında sanat ve değerler eğitiminin önemi vurgulanarak bu unsurların rafa kaldırılmasının anlamsızlığı ortaya konulmaya çalışılmıştır.

References

  • ARİSTOTELES (2016). Poetika. Çev. Ömer Aygün, İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • DEDEOĞLU, Orhun, Buket (2014). “Estetik Kavramı Çerçevesinde Çocuk Edebiyatı” Türk Dili 756, 602-607.
  • ERYEŞİL, Osman (2015). Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın Çocuk Şiirlerinde Evrensel Değerler, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • FREUD, Sigmund (1999). Sanat ve Edebiyat. Çev. Emre-Ayşe Kapkın, İstanbul: Payel Yayınları.
  • ORAL, Feridun (2017). Kırmızı Kanatlı Baykuş. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • SAYAK, Bülent (2016). Oyun Kavramı Etrafında Postmodernizm ve Roman, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • SAZYEK, Hakan (2013). “Edebiyat Niçin İnsansız Olmaz?” Turkish Studies – International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 8/8, 1127-1139.
  • SEVER, Sedat (2017). Çocuk ve Edebiyat. Ankara: Tudem Yayıncılık
  • SEVER, Sedat (2019). Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Soruşturması. https://www.iyikitap.net/index.php/2019/03/04/cocuk-ve-genclik-edebiyati-sorusturmasi/ Alıntı Tarihi 20. 10.2020
  • ŞİMŞEK, Taceddin (2016). Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • ŞİRİN, Mustafa Ruhi (2012). “İlk Gençlik Edebiyatı Ders Notları”. www.cocukvakfi.org.tr Alıntı Tarihi 20. 10.2020
  • ŞİRİN, Mustafa Ruhi (2016). “Edebiyat ve Çocuk Edebiyatı, Edebiyatın Amacı ve İşlevi”. Türk Dili Dergisi, 780, 12-31
  • TEVFİK FİKRET (2018). Şermin. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • TOLSTOY, Lev Nikolayeviç (1941). Sanat Nedir. Çev. Mazlum Beyhan. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Tuzgöl, Kamil (2018). “ Lacanyen Psikanalitik Kuram ve Öznenin Konumu”. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi/ Cilt:1, Sayı:1, 41-53
  • URAL, Yalvaç (2014). Korkuluğun Kalbi. İstanbul: Marsık Yayıncılık.
Year 2020, Volume: 24 Issue: 2, 205 - 216, 13.12.2020

Abstract

References

  • ARİSTOTELES (2016). Poetika. Çev. Ömer Aygün, İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • DEDEOĞLU, Orhun, Buket (2014). “Estetik Kavramı Çerçevesinde Çocuk Edebiyatı” Türk Dili 756, 602-607.
  • ERYEŞİL, Osman (2015). Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın Çocuk Şiirlerinde Evrensel Değerler, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • FREUD, Sigmund (1999). Sanat ve Edebiyat. Çev. Emre-Ayşe Kapkın, İstanbul: Payel Yayınları.
  • ORAL, Feridun (2017). Kırmızı Kanatlı Baykuş. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • SAYAK, Bülent (2016). Oyun Kavramı Etrafında Postmodernizm ve Roman, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • SAZYEK, Hakan (2013). “Edebiyat Niçin İnsansız Olmaz?” Turkish Studies – International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 8/8, 1127-1139.
  • SEVER, Sedat (2017). Çocuk ve Edebiyat. Ankara: Tudem Yayıncılık
  • SEVER, Sedat (2019). Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Soruşturması. https://www.iyikitap.net/index.php/2019/03/04/cocuk-ve-genclik-edebiyati-sorusturmasi/ Alıntı Tarihi 20. 10.2020
  • ŞİMŞEK, Taceddin (2016). Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • ŞİRİN, Mustafa Ruhi (2012). “İlk Gençlik Edebiyatı Ders Notları”. www.cocukvakfi.org.tr Alıntı Tarihi 20. 10.2020
  • ŞİRİN, Mustafa Ruhi (2016). “Edebiyat ve Çocuk Edebiyatı, Edebiyatın Amacı ve İşlevi”. Türk Dili Dergisi, 780, 12-31
  • TEVFİK FİKRET (2018). Şermin. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • TOLSTOY, Lev Nikolayeviç (1941). Sanat Nedir. Çev. Mazlum Beyhan. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Tuzgöl, Kamil (2018). “ Lacanyen Psikanalitik Kuram ve Öznenin Konumu”. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi/ Cilt:1, Sayı:1, 41-53
  • URAL, Yalvaç (2014). Korkuluğun Kalbi. İstanbul: Marsık Yayıncılık.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Research Article
Authors

Gamze Somuncuoğlu Özot

Publication Date December 13, 2020
Submission Date November 21, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 24 Issue: 2

Cite

APA Somuncuoğlu Özot, G. (2020). ÇOCUK EDEBİYATINDA SANAT VE DEĞERLER EĞİTİMİNİN SORGULANMASI. Türkoloji Dergisi, 24(2), 205-216.