İnsanlar
ait oldukları toplumun ve o topluma ait kültürün kelime ve kavramlarıyla
kendilerini ifade ederler. Bu nedenle dil öğretiminde, öğretilen dilin
toplumunun yapısı ve sosyal değerleri dikkate alınmalıdır. Kelimeler boş
semboller değildir, onların arka planında bir kültür dünyası vardır. Bu kültür
dünyası bilinmeden kelimeler tam anlamıyla kavranamaz. Bu nedenle yabancılara
Türkçe öğretiminin temel ilkelerinden biri, dil ile birlikte kültürün de
verilmesidir. Dil ve kültürün bir bütün olduğu gerçeğinin, yabancı dil
öğretiminde en önemli dinamik olarak değerlendirildiği günümüzde, yabancılara
Türkçe öğretimi için kullanılan kitaplar, kültürel aktarımın en önemli ayağını
oluşturmaktadır. Kültür çok kapsamlı bir
olgu olduğu için ve yabancı dil öğrenenler daha çok dilin dizgesel yapılarına
odaklı oldukları için, kültür başlığı altında öğrenciye verilebilecek olan
şeyler öğrencinin dili anlamasına yardımcı olacak nitelikte olmalıdır. Tarih,
günlük yaşam, alışveriş, yiyecek-içecek, okul ve eğitim, aile yaşantısı, sosyal
şartlar, gelenek-görenekler, turizm ve seyahat, iş hayatı… gibi konular yabancı
dil öğrenenlere kültür bağlamında öncelikle öğretilmesi uygun olan konulardır.
Yabancı dil öğrenirken ya da öğretirken kullanılan ders kitaplarının
içeriğinin, o dile ait kültür unsurlarını da barındırması gerekir. Araştırmada,
Yabancılara Türkçe Öğretimi alanında A2 düzeyinde kullanılan ders kitaplarından
bazıları -İstanbul, Ankara, Yunus Emre Enstitüsü, Gazi, Dilmer- incelenmiş;
hedef dile ait kültürel ögelere ne ölçüde yer verildiği sorgulanmıştır.
Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgular doğrultusunda önerilerde
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 12 |