Öz
Alevilik, bazı kaynaklarda bir “doğa dini” olarak anılan (Birdoğan, 1998) ve
mensuplarının doğa ve çevreyi kutsal olarak gördüğü bir inanç sistemidir. Aleviliğin rol-model
olarak sunduğu ve tarif ettiği insan-ı kâmil profili, günlük hayatının bütün süreçlerinde ve
tüketim davranışlarında çevresine karşı sorumluluk bilinci ile hareket etmekte; çevreye zarar
vermekten kaçınmanın ötesinde faydalı olmaya çalışmaktadır. Ayrım yapmaksızın doğadaki
bütün canlıları incitecek davranışlardan kaçınmak (Yılmaz vd, 2007) ve bunu tüketim
davranışlarına da yansıtmak (Bulut: 2015), Alevilikteki dördüncü kapı olan “Hakikat”
makamının bir gereğidir. Bu bağlamda, Alevi tüketicilerin, satın alma kararlarını verirken bu
kararların çevreye etkilerini göz önünde bulunduran ve satın alma güçlerini kullanarak çevreyi
dolaylı olarak koruyan (Ay ve Ecevit: 2005) birer “yeşil tüketici” olmaları gerektiği
öngörülebilir (Özcan, 2004).
Bu çalışma Alevi tüketicilerin pratikteki çevreci ürün tercih eğilimlerini demografik
özellikler ve inanç hassasiyeti değişkenleri ışığında incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma
aşamasında Tunceli il merkezinde yaşayan ve Alevilik inancına sahip 394 kişilik bir örneklem
grubuna anket uygulanmıştır. Katılımcıların çevreci ürün tercihi Kim ve Choi (2005) tarafından
geliştirilen ölçek kullanılarak; inanç hassasiyetleri ise Taşğın (2003) tarafından geliştirilen
ölçek Tunceli özeline uyarlanarak ölçülmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel olarak
analiz edilmiş ve araştırma hipotezleri test edilmiştir. Sonuç kısmında araştırmanın bulguları
değerlendirilmiş ve çevreci tüketimin teşvik edilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.