Bu
çalışmada: Üniversite spor takımlarında oynayan öğrencilerin anksiyete ile
sporda başarı motivasyonu düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
evrenini: Ankara, Pamukkale, Siirt ve Iğdır Üniversitesi spor takımlarında
oynayan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, evrenden
rastgele yöntem ile seçilen 134 kadın, 187 erkek toplam 321 öğrenci
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu, Beck Anksiyete
Ölçeği ve Willis Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
analizi aşamasında analizler öncesinde verinin normal dağılıp dağılmadığı
kontrol edilmiş ve Kolmogorow-Smirnov normallik testi sonucunda verinin
normallik varsayımını karşıladığı belirlenmiştir (p>0,05). İkili
karşılaştırmaların tespiti için T-testi ikiden fazla bağımsız değişkenler ile
bağımlı değişkenler arasındaki farkın tespiti için One-Way Anova testi
kullanılmıştır. Ölçeklerin alt boyutları arasındaki ilişkinin tespiti için
pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak: Öğrencilerin
Anksiyete Ölçeği alt boyutları ve Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği alt boyutlarında
cinsiyet, bölüm ve okul değişkenlerine göre anlamlı farklılık görülmüştür
(p<0,05). Ancak sınıf değişkenine göre anlamlı farklılık görülmemiştir
(p>0,05). Anksiyete Ölçeği alt boyutu ile Spora Özgü Başarı Motivasyonu
Ölçeği alt boyutları arasında düşük düzeyde pozitif ve anlamlı ilişki olduğu
görülmüştür (p>0,05).
In
this study: The aim of this study was to investigate the anxiety and success
motivation levels of the students who play in university sports teams. The
universe of the research consists of students playing sports in Ankara,
Pamukkale, Siirt and Iğdır University sports teams. The sample of the study
consists of 321 female and 187 male students, randomly selected from the
universe. Personal information form, Beck Anxiety Scale and Willis Sports
Specific Success Motivation Scale were used as data collection tools. In the
analysis of the data, it was checked whether the data was distributed normally
before the analyzes and it was determined that the data met the normality
assumption as a result of the Kolmogorow-Smirnov normality test (p> 0.05).
One-Way ANOVA test was used to determine the difference between more than two
independent variables and dependent variables. Pearson correlation analysis was
used to determine the relationship between the sub-dimensions of the scales. As
a result: There was a significant difference between the Anxiety Inventory and
Sport Specific Motivation Scale subscales of the students according to gender,
department and school variables (p <0,05). However, there was no significant
difference according to the class variable (p> 0.05). There was a low
positive and significant relationship between the Anxiety Scale subscale and
the Sports Specific Success Motivation Scale subscales (p> 0.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | October 10, 2019 |
Acceptance Date | December 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |