Turkey is a country which attracts the world’s
attention with its ecological and biological wealth, and also with its high agricultural
potential. Approximately, 5% of Turkey’s lands were spared for horticulture.
So, it is called as a country of horticulture. Turkey, which can grow
subtropical and even tropical crops as well as the crops which’s homeland is Turkey,
can grow approximately 48 million t of horticultural crops per year. It can be
seen that branding in horticultural crops in Turkey is too low compared to its production
quality and number. The main reasons for this problem are, there are so many establishments
(with small land size) which act independently from each other, customers don’t
seek brands in table consumption and also, standardization rules don’t apply to
products which are for domestic market. In order to producers earn more income,
consumers to consume products with quality and to reduce product and quality
losses, importance should be also given to branding as well as quality
production.
Türkiye, ekolojik ve biyolojik zenginlikleriyle birlikte dünyada yüksek tarım
potansiyeli yönüyle dikkat çeken bir ülkedir. Ülke toprağının yaklaşık % 5’ini
bahçe bitkileri tarımına ayıran Türkiye, bu özelliğiyle bahçe bitkileri ülkesi
olarak adlandırılmaktadır. Anavatanı olduğu ürünler kadar anavatanı olmadığı
subtropik hatta tropik kökenli ürünleri de kaliteli bir şekilde yetiştirebilen
Türkiye’nin, yıllık bahçe bitkileri üretimi yaklaşık 48 milyon ton
dolayındadır. Türkiye bahçe bitkileri tarımında, yeterli üretim ve kalite
olmasına rağmen üretilen ürünlerde markalaşmanın çok düşük düzeyde kaldığı
görülmektedir. Bunun en önemli nedenleri olarak birbirinden bağımsız hareket
eden (arazi varlığı az) küçük işletme sayısının fazla olması, sofralık
tüketimlerde marka aranmaması ve özellikle iç piyasaya sunulan ürünler için
standardizasyonun yapılmaması gösterilebilir. Üreticilerin ekonomik gelir elde
edebilmeleri, tüketicilerin kaliteli ürün tüketebilmeleri, ürün ve kalite
kayıplarının azaltılabilmesi için kaliteli üretimler yanında marka olmaya ve
markalaşmaya da önem verilmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |