Research Article
BibTex RIS Cite

Factors Affecting the Academic Achievement of University Students: A Case Study for the Department of Agricultural Economics

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 192 - 204, 30.06.2021
https://doi.org/10.19159/tutad.885812

Abstract

This study aims to reveal the demographic and socio-economic structure and the factors influencing the academic success of the students at the Siirt University, Faculty of Agriculture, Department of Agricultural Economics. For this purpose, a survey was conducted with 80 students studying at Siirt University, Faculty of Agriculture, Department of Agricultural Economics. Survey studies were carried out in November of the 2018-2019 academic year. Descriptive statistical methods, Chi-square analysis, and Logistic regression analysis were used to analyze the data. It was determined that the first choice of 68.75% of the students was the Department of Agricultural Economics, and 60% of them had knowledge about the Department of Agricultural Economics while making the choice. Most of the students (63.75%) stated that they came to the Department of Agricultural Economics willingly. According to the results obtained from the Logistic Regression model, factors affecting the academic success of students are class level, place of residence, family's agriculture status, and attendance. Students can be more eager and more successful in university education by making choices according to their abilities and interests, increasing the university's social facilities, and diversifying its cultural activities.

References

  • Ağır, H.B., Akbay, C., Yılmaz, H.İ., 2016. Ziraat Fakültesi öğrencilerinin öğrenim başarısını etkileyen faktörler: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Doğa Bilimleri Dergisi, 19(4): 425-432.
  • Akbulut, R., Rençber, Ö.F., 2015. Veri zarflama ve lojistik regresyon analizi ile çimento işletmelerinde finansal performansa dayalı etkinliklerin değerlendirilmesi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 7(3): 123-135.
  • Bahar, H.H., Özen, Y., Gülaçtı, F., 2009. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin cinsiyet ve branşa göre akademik başarı durumları ile öğrenme stillerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1): 69-86.
  • Başaran, B., Tengiz, Z.M., Oraman, Y., 2019. Ziraat Fakültesi öğrencilerinin tarımın geleceğine yönelik bakış açıları: Tekirdağ ili örneği. International Conference on Eurasian Economies, 11-13 Haziran, Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, s. 294-301.
  • Can, Ş., Özdil, T., Yılmaz, C., 2018. Üniversite öğrencilerinin ders başarısını etkileyen faktörlerin lojistik regresyon analizi ile tahminlenmesi. International Review of Economics and Management, 6(1): 28-49.
  • Çırak, G., 2012. Yükseköğretimde öğrenci başarılarının sınıflandırılmasında yapay sinir ağları ve lojistik regresyon yöntemlerinin kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çokluk, Ö., 2010. Lojistik regresyon analizi: kavram ve uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3): 1357-1407.
  • Demir, A., Pala, A., Baytekin, H., 2006. Ziraat Fakülteleri öğrencilerinin sosyal yapıları, eğilimleri ve sorunları üzerinde bir araştırma. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 2(3): 259-267.
  • Demir, N., Kadanalı, E., Ertek, N., Dağdemir, V., 2014. Tarım Ekonomisi öğrencilerinin bölüm tercihlerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi üzerine bir çalışma. XI. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 3-5 Eylül, Samsun, s. 531-536.
  • Engindeniz, S., Özden, F., 2009. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Saptanması Üzerine Bir Araştırma. İzmir Genç İşadamları Derneği Yayınları, Yayın No: 1, İzmir.
  • Girginer, N., Cankuş, B., 2008. Tramvay yolcu memnuniyetinin lojistik regresyon analiziyle ölçülmesi: Estram örneği. Yönetim ve Ekonomi, 15(1): 181-193.
  • Gujarati, N.D., 1992. Essentials of Econometrics. McGraw Hill, New York.
  • Hosmer, D. W., Lemeshow, S., 2000. Applied Logistic Regression. John Wiley & Sons, New York.
  • Karadaş, K., Ertürk, Y.E., Şahin, K., Karadağ Gürsoy, A., 2016. Iğdır Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü öğrencilerini işsizlik kaygıları üzerine bir araştırma. XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 25-27 Mayıs, Isparta, s. 1635-1641.
  • Karagöz, Y., 2010. İlişki katsayıları ile öğrenci başarısını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 32(9): 425-446.
  • Kızılaslan, N., Kızıloğlu, R., Ünal, T., Çakır, T., Hanedar, C., Kızılaslan, H., 2017. Ziraat Fakültesi öğrencilerinin meslekten beklentilerinin Gaziosmanpaşa Üniversitesi örneğinde incelenmesi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 34 (1): 1-14.
  • Özcan, B., Güler, E., Yerlikaya, Z., 2017. Kocaeli Mühendislik Fakültesi mezunlarının akademik başarılarının incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34: 143-168.
  • Özgüven, İ.E., 1974. Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Zihinsel Olmayan Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Rençber, B.A., 2012. Üniversite öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1): 191-198.
  • Sarıhan, E.O., Arslan Duru, A., Parlakay, O., 2015. Uşak Üniversitesi Ziraat ve Doğa Bilimleri Fakültesi öğrenci profili ve sosyo-ekonomik yapısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 20(2): 52-59.
  • Sezgin, A., Erem, T., Aksoy, A., 2008. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi öğrencilerin sosyo-ekonomik durumları ve genel eğilimlerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 39(1): 1-8.
  • Sezgin, A., Yavuz, F., 2008. Ziraat eğitiminde başarıya etki eden faktörlerin analizi: Atatürk Üniversitesi örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 14(2): 87-94.
  • Topçu, Y., Uzundumlu, A.S., 2012. Yüksek öğretimde öğrencilerin başarısızlığına etki eden faktörlerin analizi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(Ek A): 51-58.
  • Toprak, İ.B., Doğdu, N., Öztürk, M., 2017. Meslek yüksekokullarında akademik başarıya etki eden faktörler: Akdeniz Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1): 150-163.

Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Tarım Ekonomisi Bölümü Örneği

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 192 - 204, 30.06.2021
https://doi.org/10.19159/tutad.885812

Abstract

Bu çalışma, Siirt Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü’nde öğrenim gören öğrencilerin demografik ve sosyo-ekonomik yapılarını ve akademik başarılarını etkileyen faktörleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, Siirt Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü’nde öğrenim gören 80 öğrenci ile anket çalışması yapılmıştır. Anket çalışmaları 2018-2019 eğitim-öğretim yılının Kasım ayında gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik yöntemleri, Ki-kare analizi ve Lojistik regresyon analizinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin % 68.75’inin ilk tercihinin Tarım Ekonomisi Bölümü olduğu ve tercih işlemini yaparken % 60’nın Tarım Ekonomisi Bölümü hakkında bilgi sahibi olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin çoğunluğu (% 63.75) istekli olarak Tarım Ekonomisi Bölümü’ne geldiklerini bildirmişlerdir. Lojistik regresyon modelinden elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin akademik başarısını sınıf düzeyi, barınma yeri, ailenin tarımla uğraşma durumu ve devam durumu etkilemektedir. Öğrencilerin yetenek ve ilgi alanlarına göre tercih yapması, üniversitenin sosyal olanaklarının çoğaltılması ve kültürel faaliyetlerinin çeşitlendirilmesi ile öğrencilerin üniversite eğitiminde daha istekli ve daha başarılı olmaları sağlanabilir.

References

  • Ağır, H.B., Akbay, C., Yılmaz, H.İ., 2016. Ziraat Fakültesi öğrencilerinin öğrenim başarısını etkileyen faktörler: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Doğa Bilimleri Dergisi, 19(4): 425-432.
  • Akbulut, R., Rençber, Ö.F., 2015. Veri zarflama ve lojistik regresyon analizi ile çimento işletmelerinde finansal performansa dayalı etkinliklerin değerlendirilmesi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 7(3): 123-135.
  • Bahar, H.H., Özen, Y., Gülaçtı, F., 2009. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin cinsiyet ve branşa göre akademik başarı durumları ile öğrenme stillerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1): 69-86.
  • Başaran, B., Tengiz, Z.M., Oraman, Y., 2019. Ziraat Fakültesi öğrencilerinin tarımın geleceğine yönelik bakış açıları: Tekirdağ ili örneği. International Conference on Eurasian Economies, 11-13 Haziran, Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, s. 294-301.
  • Can, Ş., Özdil, T., Yılmaz, C., 2018. Üniversite öğrencilerinin ders başarısını etkileyen faktörlerin lojistik regresyon analizi ile tahminlenmesi. International Review of Economics and Management, 6(1): 28-49.
  • Çırak, G., 2012. Yükseköğretimde öğrenci başarılarının sınıflandırılmasında yapay sinir ağları ve lojistik regresyon yöntemlerinin kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çokluk, Ö., 2010. Lojistik regresyon analizi: kavram ve uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3): 1357-1407.
  • Demir, A., Pala, A., Baytekin, H., 2006. Ziraat Fakülteleri öğrencilerinin sosyal yapıları, eğilimleri ve sorunları üzerinde bir araştırma. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 2(3): 259-267.
  • Demir, N., Kadanalı, E., Ertek, N., Dağdemir, V., 2014. Tarım Ekonomisi öğrencilerinin bölüm tercihlerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi üzerine bir çalışma. XI. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 3-5 Eylül, Samsun, s. 531-536.
  • Engindeniz, S., Özden, F., 2009. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Saptanması Üzerine Bir Araştırma. İzmir Genç İşadamları Derneği Yayınları, Yayın No: 1, İzmir.
  • Girginer, N., Cankuş, B., 2008. Tramvay yolcu memnuniyetinin lojistik regresyon analiziyle ölçülmesi: Estram örneği. Yönetim ve Ekonomi, 15(1): 181-193.
  • Gujarati, N.D., 1992. Essentials of Econometrics. McGraw Hill, New York.
  • Hosmer, D. W., Lemeshow, S., 2000. Applied Logistic Regression. John Wiley & Sons, New York.
  • Karadaş, K., Ertürk, Y.E., Şahin, K., Karadağ Gürsoy, A., 2016. Iğdır Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Ekonomisi Bölümü öğrencilerini işsizlik kaygıları üzerine bir araştırma. XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi, 25-27 Mayıs, Isparta, s. 1635-1641.
  • Karagöz, Y., 2010. İlişki katsayıları ile öğrenci başarısını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 32(9): 425-446.
  • Kızılaslan, N., Kızıloğlu, R., Ünal, T., Çakır, T., Hanedar, C., Kızılaslan, H., 2017. Ziraat Fakültesi öğrencilerinin meslekten beklentilerinin Gaziosmanpaşa Üniversitesi örneğinde incelenmesi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 34 (1): 1-14.
  • Özcan, B., Güler, E., Yerlikaya, Z., 2017. Kocaeli Mühendislik Fakültesi mezunlarının akademik başarılarının incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34: 143-168.
  • Özgüven, İ.E., 1974. Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Zihinsel Olmayan Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • Rençber, B.A., 2012. Üniversite öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1): 191-198.
  • Sarıhan, E.O., Arslan Duru, A., Parlakay, O., 2015. Uşak Üniversitesi Ziraat ve Doğa Bilimleri Fakültesi öğrenci profili ve sosyo-ekonomik yapısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 20(2): 52-59.
  • Sezgin, A., Erem, T., Aksoy, A., 2008. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi öğrencilerin sosyo-ekonomik durumları ve genel eğilimlerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 39(1): 1-8.
  • Sezgin, A., Yavuz, F., 2008. Ziraat eğitiminde başarıya etki eden faktörlerin analizi: Atatürk Üniversitesi örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 14(2): 87-94.
  • Topçu, Y., Uzundumlu, A.S., 2012. Yüksek öğretimde öğrencilerin başarısızlığına etki eden faktörlerin analizi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(Ek A): 51-58.
  • Toprak, İ.B., Doğdu, N., Öztürk, M., 2017. Meslek yüksekokullarında akademik başarıya etki eden faktörler: Akdeniz Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1): 150-163.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Görkem Örük 0000-0003-3767-0537

Sait Engindeniz 0000-0002-7371-3330

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Örük, G., & Engindeniz, S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Tarım Ekonomisi Bölümü Örneği. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 192-204. https://doi.org/10.19159/tutad.885812
AMA Örük G, Engindeniz S. Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Tarım Ekonomisi Bölümü Örneği. TÜTAD. June 2021;8(2):192-204. doi:10.19159/tutad.885812
Chicago Örük, Görkem, and Sait Engindeniz. “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Tarım Ekonomisi Bölümü Örneği”. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi 8, no. 2 (June 2021): 192-204. https://doi.org/10.19159/tutad.885812.
EndNote Örük G, Engindeniz S (June 1, 2021) Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Tarım Ekonomisi Bölümü Örneği. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi 8 2 192–204.
IEEE G. Örük and S. Engindeniz, “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Tarım Ekonomisi Bölümü Örneği”, TÜTAD, vol. 8, no. 2, pp. 192–204, 2021, doi: 10.19159/tutad.885812.
ISNAD Örük, Görkem - Engindeniz, Sait. “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Tarım Ekonomisi Bölümü Örneği”. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi 8/2 (June 2021), 192-204. https://doi.org/10.19159/tutad.885812.
JAMA Örük G, Engindeniz S. Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Tarım Ekonomisi Bölümü Örneği. TÜTAD. 2021;8:192–204.
MLA Örük, Görkem and Sait Engindeniz. “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Tarım Ekonomisi Bölümü Örneği”. Türkiye Tarımsal Araştırmalar Dergisi, vol. 8, no. 2, 2021, pp. 192-04, doi:10.19159/tutad.885812.
Vancouver Örük G, Engindeniz S. Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Tarım Ekonomisi Bölümü Örneği. TÜTAD. 2021;8(2):192-204.

TARANILAN DİZİNLER

14658    14659     14660   14661  14662  14663  14664        

14665      14667