Modern fine arts has been constructed in the 19th century upon a West-centric social history. This is the modernism era when the previous knowledge structures has been destructed and the rational critical mind has prevailed instead. This article utilizes a reading approach on art from an external perspective through associating the interconnection between modernism and modern fine arts with the features of modernity, power, and social structures. Thus, the points of why modern rational mind needs the creativity of modern fine arts and the relation between modern art movements and modernism are tried to be highlighted. Furthermore, the distinction between the art-lover and the “art-lover” constituted by the capitalist modernity is revealed. It is stated how modern institutions should be so that modern fine arts can be supra-class on this very distinction
Modernism modern art art-lover power class social institutions
Modern güzel sanatlar Batı merkezli bir sosyal tarih üzerinden on dokuzuncu yüzyılda inşa edilmiştir. Bu dönem geçmiş dönemin bilgi kalıplarının yıkıldığı, rasyonel eleştirel aklın egemen olduğu modernizm dönemidir. Makele modernizm ile modern güzel sanatların ilişkisini modernlik biçimleri, iktidar, sınıf, toplumsal kurumlar ile ilişkilendirerek sanat dışından sanata dair bir okuma yapmaktadır. Böylece modern rasyonel aklın modern sanatın yaratıcılığına neden ihtiyaç duyduğu ve modern sanat akımlarının modernizmle ilişkisi aydınlatılmaya çalışılmıştır. Ayrıca belirtilen hatlara ek olarak sanatseverlik ile kapitalist modernliğin oluşturduğu “sanatseverlik” arasındaki fark ortaya konmuştur. Bu fark üzerinden modern güzel sanatların sınıflar üstü olabilmesi için modern kurumların nasıl olması gerektiği belirtilmiştir
Modernizm modern sanat sanatseverlik iktidar sınıf toplumsal kurumlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |