Current paper contemplates on some of the major issues social sciences of Turkey experience in the context of -applicability of social policies and education- with a specific focus on Psychology, hindering dynamics and processes on the way of building applied visions, and universities’ responsibilities over responding to these needs. Applied social sciences generally responds to those areas that responds to social needs with a curriculum combining theory research and practice such as counselling psychology, counselling, sociology, social work, political sciences, economics, anthropology, mediation and demography. In this junction, current focus shifts to Turkey, with an aim to understand its problems around utilising imported theoretical concepts, in which their practice underdeveloped or never elaborated, and underlies the need for developing culturally adapted local practice models. To do so, first part starts with laying out the conceptual framework of social sciences and what they account for- going through the history of applied social sciences by examining its eastern and western origins. The next part then looks into the methodological infrastructure it possesses within the world of sciences considering the difficulties and prejudices faced at the level of theory and practice. The last part concludes with the roles all parties should take part and possible research directions to achieve a more balanced theory-oriented research practice.
Bu çalışma, sosyal bilimlerin ülkemiz coğrafyasında Psikoloji bilimi başta olmak üzere üniversitelerin eğitim ve politikalar bağlamında yaşadığı uygulama sorunlarını, uygulama temelli bir bilim anlayışının oluşturulmasına engel teşkil eden süreç ve dinamikleri ve buna karşı üniversitelerin bir sorumluluk hassasiyetiyle üstlenmesi beklenen rolleri konu almaktadır. Literatürde uygulamalı sosyal bilimler, toplumsal alanlara yönelik ve stajla beraber uygulama eğitimlerinin verildiği psikoloji ve psikolojik danışmanlık, sosyoloji, sosyal hizmetler, siyaset bilimi, ekonomi, antropoloji, arabuluculuk ve demografi gibi bilim ve çalışma alanlarını kapsamaktadır. Çalışmada, Türkiye bağlamında, sosyal bilimlerin yaşadığı ithal kavramsallaşma sorununu ve bilimsel altyapıdaki azgelişmiş uygulama dinamikleri üzerinde durulmakta ve yerel uygulama modellerine olan ihtiyaçlar tartışılmaktadır. Çalışmanın ilk bölümünde, sosyal bilimlerin kavramsal çerçevesi ortaya koyulmakta, doğu ve batı eksenli altyapısı ve tarihsel gelişim süreçleri göz önünde bulundurularak temellendirilmektedir. Sonraki bölümde, sosyal bilimlerin, bilim dünyasındaki konumunu metodolojik altyapısı, teori ve uygulama düzeyinde karşılaşılan güçlük ve önyargılar ele alınmaktadır. Son bölümde ise, araştırma odaklı teori-uygulama modelleri geliştirmek adına sorumlu olabilecek paydaşlar ve olası araştırma konuları tartışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .