The discipline of architecture is a field that is influenced by current developments and integrated with changes, and architectural education must maintain its universality by updating in line with these changes. It is very important for students, who are the architects of the future, to be equipped for sustainability, which is one of the current topics of discussion, to achieve the targeted goals of sustainability. Developing solutions and implementing them to ensure the continuity of the global ecosystem consisting of people, living organisms, and inorganic elements are among the duties of architects. The purpose of this study is to make an analysis within the scope of sustainability-related courses and their contents in undergraduate and graduate education in the department of architecture. Within the scope of the study, information about state universities providing undergraduate and graduate education in the field of architecture in Turkey was obtained by examining the most recently published 2023 Higher Education Program Atlas. By analyzing the course information packages of the universities, the course contents in the context of sustainability, the semester in which the course was given, whether it was compulsory or elective, theoretical or application-oriented, and the use of computer programs in the courses were determined. As a result, many of the courses given at the undergraduate level in the context of sustainability are included in the programs as elective and theoretical courses. It has been concluded that in postgraduate education, courses on simulation programs, numerical calculations, or certificates are very few in number compared to the theoretical explanation and are generally included in master’s programs.
Mimarlık disiplini güncel gelişmelerden etkilenerek değişimlere entegre olan bir alandır ve mimarlık eğitimi de bu değişimler doğrultusunda güncellenerek evrenselliğini korumak zorundadır. Geleceğin mimarları olan öğrencilerin güncel tartışma konularından biri olan sürdürülebilirliğe yönelik donanımlı olmaları, sürdürülebilirliğin hedeflenen amaçlarına ulaşmasında oldukça önemlidir. İnsanların, canlı organizmaların ve inorganik öğelerin meydana getirdiği küresel ekosistemin devamlılığını sürdürebilmesi için çözümler geliştirmek ve bunları uygulamaya koymak mimarların görevleri arasındadır. Bu çalışmanın amacı, mimarlık bölümü lisans ve lisansüstü eğitiminde yer alan sürdürülebilirlik konulu dersler ve derslerin içerikleri kapsamında bir analiz yapmaktır. Çalışma kapsamında, Türkiye’de mimarlık alanında lisans ve lisansüstü düzeyde eğitim veren devlet üniversitelerinin bilgisi, en son yayımlanan 2023 Yükseköğretim Program Atlası incelenerek elde edilmiştir. Üniversitelerin ders bilgi paketleri analiz edilerek sürdürülebilirlik bağlamında ders içerikleri, dersin hangi yarıyılda verildiği, zorunlu ya da seçmeli, teorik ya da uygulama ağırlıklı ders olması ve derslerde bilgisayar programının kullanılma durumu belirlenmiştir. Sonuç olarak lisans düzeyinde verilen derslerden sürdürülebilirlik bağlamında ele alınan derslerin pek çoğunun seçmeli ve teorik ders olarak programlarda yer aldığı; lisansüstü eğitimde ise simülasyon programı, sayısal hesaplama veya sertifika konulu derslerin teorik anlatıma göre oldukça az sayıda olduğu ve genellikle yüksek lisans programlarında yer aldığı sonucu elde edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 23, 2024 |
Publication Date | March 20, 2024 |
Submission Date | October 12, 2023 |
Acceptance Date | January 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .