The emergence of new problems with climate change brings about an increase in the interest of social work in this field. Therefore, there is a need to understand the level of climate change awareness and anxiety in the field of social work. In this sense, the study aims to determine the climate change awareness and anxiety levels of social work undergraduate students. The study includes data collected online from 206 social work undergraduate students studying at two universities using the “Global Climate Change Awareness Scale (GCCAS)” and “Climate Change Anxiety Scale (CCAS)” and a sociodemographic information form including questions about climate change. It was found that the participants, mostly (87.9%) women, had a high level of climate change awareness (72.05 ± 14.02). It was determined that there were significant differences between the variables of age (p=0,047), class of study (p=0,030) and number of siblings (p=<0,001) and general awareness level, and there were significant differences in sub-dimensions with father’s education level (p=0,029). It was also observed that the climate change anxiety level of the students was high (31,64 ± 9,74), and the level of education of the mother (p=0,023) and father (p=0,026) positively affected the level of climate change anxiety.
İklim değişikliğiyle birlikte yeni sorunların ortaya çıkması, sosyal hizmetin bu alana yönelik ilgisinin artmasını beraberinde getirmektedir. Bu nedenle sosyal hizmet alanında iklim değişikliği farkındalığının ve kaygısının ne düzeyde olduğunun anlaşılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu anlamda çalışmada sosyal hizmet lisans öğrencilerinin iklim değişikliği farkındalıklarının ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma, “Küresel İklim Değişikliği Farkındalık Ölçeği (KİDFÖ)” ile “İklim Değişikliği Kaygı Ölçeği (İDKÖ)” ve iklim değişikliğine dair soruları da içeren sosyodemografik bilgi formu kullanılarak iki üniversitede öğrenim gören 206 sosyal hizmet lisans öğrencisinden çevrimiçi olarak toplanan verileri içermektedir. Çoğunluğunu (%87,9) kadınların oluşturduğu katılımcıların iklim değişikliği farkındalıklarının (72,05 ± 14,02) yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Yaş (p=0,047), öğrenim görülen sınıf (p=0,030) ve kardeş sayısı (p=<0,001) değişkenleri ile genel farkındalık düzeyi arasında, baba eğitim düzeyi (p=0,029) ile alt boyutlarda anlamlı farklar olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin iklim değişikliği kaygı düzeylerinin de yüksek (31,64 ± 9,74) olduğu, anne (p=0,023) ve baba (p=0,026) eğitim düzeyinin iklim değişikliği kaygı düzeyini pozitif yönde etkilediği görülmüştür.
Sosyal hizmet öğrenciler iklim değişikliği iklim değişikliği farkındalığı iklim değişikliği kaygısı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 22, 2024 |
Publication Date | June 20, 2024 |
Submission Date | February 25, 2024 |
Acceptance Date | April 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .