Research Article
BibTex RIS Cite

Akademisyenlerin Metaverse Eğitim İnançlarının Değerlendirilmesi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 171 - 179, 20.06.2025
https://doi.org/10.32329/uad.1629169

Abstract

Bu çalışma, Türkiye’nin doğusunda bulunan bir üniversitenin farklı enstitülerinde görev alan akademisyenlerin Metaverse eğitimine ilişkin inançlarını belirlemek ve karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı nitelikteki çalışma, 15 Ağustos 2023-30 Ocak 2024 tarihleri arasında yapılmış olup araştırmayı kabul eden 304 akademisyen çalışmaya dâhil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Tanımlayıcı Bilgi Formu” ve “Metaverse-Eğitim İnanç Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler; ortalama, yüzde, standart sapma, bağımsız gruplarda t testi ve one way anova ile analiz edilmiştir. Akademisyenlerin Metaverse-Eğitim inançları ele alındığında, Sağlık Bilimleri alanındaki akademisyenlerin puan ortalaması en yüksek, Sosyal Bilimler alanındaki akademisyenlerin puan ortalaması ise en düşük bulunmuştur. Metaverse-Eğitim İnanç Ölçeği puanı, enstitüler bazında ele alındığında ölçek puanları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Ölçek toplam puanları, cinsiyete göre incelendiğinde ise kadın akademisyenlerin Metaverse-Eğitim inançları, erkeklere göre anlamlı düzeyde yüksek ve orta düzeyde bulunmuştur. Metaverse hakkında bilgi sahibi olan, onunla ilgilendiğini belirten, derslerinde dijital materyal kullanan ve geliştiren akademisyenlerin, öğrencileriyle Metaverse ortamında birlikte çalışabilenlerin puan ortalaması anlamlı düzeyde daha yüksektir. Sonuç olarak tüm akademisyenlerin Metaverse eğitim inançları orta düzeydedir ve bazı değişkenlerden etkilenmektedir.

Ethical Statement

Araştırmaya başlamadan önce Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Etik Kurulundan (Tarih:24.07.2023 ve Sayı:2023/07/28) etik onam alınmıştır.

References

  • Aburbeian, A. M., Owda, A. Y., & Owda, M. (2022). A technology acceptance model survey of the metaverse prospects. AI, 3(2), 285–302. https://doi.org/10.3390/ai3020018
  • Anıl, F., & Alankuş, Z. (2022). Metaverse evreninde pazarlama: 7p pazarlama karması üzerinden bir değerlendirme. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 5(1), 134-168.
  • Aydin, S. (2023). Teachers’ perceptions of the use of the metaverse in foreign language teaching and learning. In Shaping the future of online learning: Education in the Metaverse (pp. 201-219). IGI Global.
  • Becker, C., Ahmadi, M., & Lindén, M. (2021). Virtual health assistants and the use of voice assistants in health care. The Lancet Digital Health, 3(2), e80-e82. https://doi.org/10.1016/S2589-7500(21)00005-8
  • Boz, M. S. (2019). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamalarının değerlendirilmesi. Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü Yayını, 1-46. https://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_03/26132150_egitimdeartirilmisgerceklikuygulamalarinindegerlendirilmesi.pdf
  • Büyükkarabacak, N., & Balyer, A. (2024). Metaverse ve Metaverse’ün eğitim ortamlarına yansımaları. Alanyazın, 5(2), 224-234.
  • Cant, R. P., & Cooper, S. J. (2010). Simulation‐based learning in nurse education: systematic review. Journal of Advanced Nursing, 66(1), 3- 15. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2009.05240.x
  • Chan, P., Van Gerven, T., Dubois, J. L., & Bernaerts, K. (2021). Virtual chemical laboratories: A systematic literature review of research, technologies and instructional design. Computers and Education Open, 2, 100053. https://doi.org/10.1016/j.ca
  • Damar, M. (2021). Metaverse ve eğitim teknolojisi (Metaverse and Education Technology). Eğitimde Dijitalleşme ve Yeni Yaklaşımlar (Digitalization and New Approaches in Education) (pp.169-192), İstanbul: Efe Akademi.
  • Demeke, H. B. (2021). Trends in use of telehealth among health centers during the COVID-19 pandemic. Morbidity and Mortality Weekly Report, 70(7), 240–244. doi:10.15585/mmwr.mm7007a3 PMID:3360038.
  • Erol, A., Yurdakal, H. İ. & Tekin Karagöz, C. (2023). Metaverse/Metaeducation belief scale. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 11(2): 94-107. http://dx.doi.org/10.52380/mojet.2023.11.2.461
  • Freeman, D., Reeve, S., Robinson, A., Ehlers, A., Clark, D., Spanlang, B., & Slater, M. (2017). Virtual reality in the assessment, understanding, and treatment of mental health disorders. Psychological Medicine, 47(14), 2393-2400. https://doi.org/10.1017/S003329171700040X
  • George, D., Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Göçen, A. (2022). Eğitim bağlamında Metaverse. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 6(1): 98-122.
  • Günay İsmailoğlu, E., & Zaybak, A. (2018). Comparison of the effectiveness of a virtual simulator with a plastic arm model in teaching ıntravenous catheter ınsertion skills. CIN: Computers, Informatics, Nursing, 36(2), 98–105. https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000405
  • Gündoğdu, H., & Dikmen, Y. (2017). Hemşirelik eğitiminde simülasyon: sanal gerçeklik ve haptik sistemler. Journal of Human Rhythm, 3(4), 173-176. https://dergipark.org.tr/en/pub/johr/issue/33484/373543
  • Hyun, J. J. (2021). A study on education utilizing Metaverse for effective communication in a convergence subject. International Journal of Internet, Broadcasting and Communication, 13(4): 129-134.
  • Ipsos, (2022). How the world sees the metaverse and extended reality, A 29-country Global Advisor survey. Global Version, Public, 1-12
  • Kang, Y. M. (2021). Metaverse framework and building block. Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, 25(9), 1263-1266.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6.
  • Kızıl, H., & Şendir, M. (2019). Innovative approaches in nursing education. Journal of Human Sciences, 16(1), 118-125. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/5437
  • Koçak, Ö., Yılmaz, T. K., & Göktaş, Y. (2018). Bir öğrenme ortamı olarak sanal dünyaların tasarımında karşılaşılan pedagojik zorluklar. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2): 157-170.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International E-journal, 8 (15): 245-266. https://10.21645/intermedia.2021.109
  • Lee, B. K. (2021). The Metaverse world and our future. Review of Korea Contents Association, 19(1): 13-17.
  • Lee, C. S., Wang, M. H., Reformat, M., & Huang, S. H. (2023). Human intelligence-based Metaverse for co-learning of students and smart machines. Journal of ambient intelligence and humanized computing, 14(6): 7695–7718. https://doi.org/10.1007/s12652-023-04580-2
  • Lee, H., & Hwang, Y. (2022). Technology-enhanced education through VR-making and Metaverse-linking to foster teacher readiness and sustainable learning. Sustainability, 14(8): 4786.
  • Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P. Y., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., ... & Hui, P. (2024). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. Foundations and trends® in human-computer interaction, 18(2–3): 100-337.
  • Logishetty, K., Rudran, B., & Cobb, J. P. (2019). Virtual reality training improves trainee performance in total hip arthroplasty: A randomized controlled trial. The Bone & Joint Journal, 101(12), 1585-1592. https://doi.org/10.1302/0301-620X.101B12.BJJ-2019-0643.R1
  • Newzoo (2021). Newzoo’s generations report: How different generations engage with games. https://newzoo.com/insights/trend-reports/newzoos-generations-report-how-different-generations-engage-with-games.
  • Özdemir, S., & Gıynaş, A. Y. (2022). Metaverse ve Din Eğitimi. Turkish Academic Research Review, 7(4): 1080-1112.
  • Rachmadtullah, R., Setiawan, B., Wasesa, A. J. A., & Wicaksono, J. W. (2023). Elementary school teachers’ perceptions of the potential of Metaverse technology as a transformation of interactive learning media in Indonesia. International Journal of Innovative Research and Scientific Studies, 6(1): 128-136.
  • Ryu, J. H., & Park, J. H. (2015). Conceptualizing the virtual reality continuum in the context of health and wellness. Journal of Medical Internet Research, 17(1): e14. doi: 10.2196/jmir.3701
  • Sarıkoç, G. (2016). Sağlık çalışanlarının eğitiminde sanal gerçekliğin kullanımı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(1), 11-15. doi:10.5222/HEAD.2016.243 https://jer-nursing.org/Content/files/sayilar/43/4.pd
  • Savaş, B. Ç., Karababa, B., & Turan, M. (2022). Metaverse bilgi düzeyi: beden eğitimi ve spor öğretmeni adayları üzerine bir incelenme. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 4(1): 18-29.
  • Sayımer, I. & Kücüksaraç, B. (2015). Yeni teknolojilerin üniversite eğitimine katkısı: İletişim fakültesi öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1536-1554. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/3488
  • Stewart, H., Watson, N., & Campbell, M. (2018). The cost of school holidays for children from low income families. Childhood, 25(4): 516-529.
  • Suh, W., & Seongjin, A. (2022). Utilizing the metaverse for learner-centered constructivist education in the post-pandemic era: An analysis of elementary school students. Journal of Intelligence, 10(17). https://doi.org/10.3390/jintelligence10010017
  • Suh, W., & Ahn, S. (2022). Utilizing the Metaverse for learner-centered constructivist education in the post-pandemic era: an analysis of elementary school students. Journal of Intelligence, 10(1). https://doi.org/10.3390/jintelligence10010017
  • Şahandar, Ö. (2019). İşletme eğitiminde sanal dünya uygulamalarının öğrenci motivasyonu üzerine etkisi; Second life örneği (Tez No. 565297) [Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Şahin, G. (2016). Second Life oyununun sosyal bilgiler öğretiminde deneyimsel öğrenmeye yönelik bir model olarak kullanılması (Yüksek Lisans Tezi) Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Şahiner, N. C., Türkmen, A. S., & Kuğuoğlu, S. (2017). Ülkemizde çocuk hemşireliği eğitiminde simülasyon nerede? Turkiye Klinikleri J Pediatr Nurs-Special Topics, 3(1), 39-43. https://www.researchgate.net/publication/322207784
  • Tan, A. J. Q., Lee, C. C. S., Lin, P. Y., Cooper, S., Lau, L. S. T., Chua, W. L., & Liaw, S. Y. (2017). Designing and evaluating the effectiveness of a serious game for safe administration of blood transfusion: A randomized controlled trial. Nurse Education Today, 55, 38-44. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.04.027
  • Turan, M., Mavibaş, M., Savaş, B. Ç., & Çetin, H. (2023). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Metaverse bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(1): 25-42.
  • Uygur, M., Yelken, T. Y., & Akay, C. (2018). Analyzing the views of pre-service teachers on the use of augmented reality applications in education. European Journal of Educational Research, 7(4), 849-860. https://doi.org/10.12973/eu-jer.7.4.849
  • Yang, F., Ren, L., & Gu, C. (2022). A study of college students’ intention to use Metaverse technology for basketball learning based on UTAUT2. Heliyon, 8(9): e10562. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e10562
  • Yaratan, A. S. (2022). Mimarlık eğitiminde artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik tutum ve başarılarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Elazığ, Fırat Üniversitesi.
  • Zhang, X., Chen, Y., Hu, L., & Wang, Y. (2022). The Metaverse in education: Definition, framework, features, potential applications, challenges, and future research topics. Frontiers in psychology, 13: 1016300. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1016300

An Evaluation of Academicians’ Beliefs About Metaverse Education

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 171 - 179, 20.06.2025
https://doi.org/10.32329/uad.1629169

Abstract

This study was conducted to determine and compare the beliefs of academicians working in different institutes of a university located in the east of Turkey regarding Metaverse education. The descriptive and comparative study was conducted between August 15, 2023 and January 30, 2024, and 304 academicians who accepted the research were included in the study. The “Descriptive Information Form” and the “Metaverse-Education Belief Scale” were used as data collection tools. The data were analyzed with mean, percentage, standard deviation, independent groups t test and one way anova. When the Metaverse-Education beliefs of academicians were considered, the average score of academicians in the field of Health Sciences was found to be the highest, while the average score of academicians in the field of Social Sciences was found to be the lowest. When the Metaverse-Education Belief Scale score was considered on the basis of institutes, a significant difference was found between the scale scores. When the total scale scores were examined according to gender, the Metaverse-Education beliefs of female academicians were found to be significantly higher and moderate compared to males. The average score of academics who are knowledgeable about the Metaverse, who are interested in it, who use and develop digital materials in their courses, and who can work with their students in the Metaverse environment is significantly higher. As a result, all academics’ Metaverse education beliefs are at a moderate level and are affected by some variables.

Ethical Statement

Before starting the research, ethical approval was obtained from the Atatürk University Faculty of Health Sciences Ethics Committee (Date: 24.07.2023 and Number: 2023/07/28).

References

  • Aburbeian, A. M., Owda, A. Y., & Owda, M. (2022). A technology acceptance model survey of the metaverse prospects. AI, 3(2), 285–302. https://doi.org/10.3390/ai3020018
  • Anıl, F., & Alankuş, Z. (2022). Metaverse evreninde pazarlama: 7p pazarlama karması üzerinden bir değerlendirme. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 5(1), 134-168.
  • Aydin, S. (2023). Teachers’ perceptions of the use of the metaverse in foreign language teaching and learning. In Shaping the future of online learning: Education in the Metaverse (pp. 201-219). IGI Global.
  • Becker, C., Ahmadi, M., & Lindén, M. (2021). Virtual health assistants and the use of voice assistants in health care. The Lancet Digital Health, 3(2), e80-e82. https://doi.org/10.1016/S2589-7500(21)00005-8
  • Boz, M. S. (2019). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamalarının değerlendirilmesi. Millî Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü Yayını, 1-46. https://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_03/26132150_egitimdeartirilmisgerceklikuygulamalarinindegerlendirilmesi.pdf
  • Büyükkarabacak, N., & Balyer, A. (2024). Metaverse ve Metaverse’ün eğitim ortamlarına yansımaları. Alanyazın, 5(2), 224-234.
  • Cant, R. P., & Cooper, S. J. (2010). Simulation‐based learning in nurse education: systematic review. Journal of Advanced Nursing, 66(1), 3- 15. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2009.05240.x
  • Chan, P., Van Gerven, T., Dubois, J. L., & Bernaerts, K. (2021). Virtual chemical laboratories: A systematic literature review of research, technologies and instructional design. Computers and Education Open, 2, 100053. https://doi.org/10.1016/j.ca
  • Damar, M. (2021). Metaverse ve eğitim teknolojisi (Metaverse and Education Technology). Eğitimde Dijitalleşme ve Yeni Yaklaşımlar (Digitalization and New Approaches in Education) (pp.169-192), İstanbul: Efe Akademi.
  • Demeke, H. B. (2021). Trends in use of telehealth among health centers during the COVID-19 pandemic. Morbidity and Mortality Weekly Report, 70(7), 240–244. doi:10.15585/mmwr.mm7007a3 PMID:3360038.
  • Erol, A., Yurdakal, H. İ. & Tekin Karagöz, C. (2023). Metaverse/Metaeducation belief scale. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 11(2): 94-107. http://dx.doi.org/10.52380/mojet.2023.11.2.461
  • Freeman, D., Reeve, S., Robinson, A., Ehlers, A., Clark, D., Spanlang, B., & Slater, M. (2017). Virtual reality in the assessment, understanding, and treatment of mental health disorders. Psychological Medicine, 47(14), 2393-2400. https://doi.org/10.1017/S003329171700040X
  • George, D., Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Göçen, A. (2022). Eğitim bağlamında Metaverse. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 6(1): 98-122.
  • Günay İsmailoğlu, E., & Zaybak, A. (2018). Comparison of the effectiveness of a virtual simulator with a plastic arm model in teaching ıntravenous catheter ınsertion skills. CIN: Computers, Informatics, Nursing, 36(2), 98–105. https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000405
  • Gündoğdu, H., & Dikmen, Y. (2017). Hemşirelik eğitiminde simülasyon: sanal gerçeklik ve haptik sistemler. Journal of Human Rhythm, 3(4), 173-176. https://dergipark.org.tr/en/pub/johr/issue/33484/373543
  • Hyun, J. J. (2021). A study on education utilizing Metaverse for effective communication in a convergence subject. International Journal of Internet, Broadcasting and Communication, 13(4): 129-134.
  • Ipsos, (2022). How the world sees the metaverse and extended reality, A 29-country Global Advisor survey. Global Version, Public, 1-12
  • Kang, Y. M. (2021). Metaverse framework and building block. Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, 25(9), 1263-1266.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6.
  • Kızıl, H., & Şendir, M. (2019). Innovative approaches in nursing education. Journal of Human Sciences, 16(1), 118-125. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/5437
  • Koçak, Ö., Yılmaz, T. K., & Göktaş, Y. (2018). Bir öğrenme ortamı olarak sanal dünyaların tasarımında karşılaşılan pedagojik zorluklar. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2): 157-170.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: ‘dijital büyük patlamada’ fırsatlar ve endişelere yönelik algılar. Intermedia International E-journal, 8 (15): 245-266. https://10.21645/intermedia.2021.109
  • Lee, B. K. (2021). The Metaverse world and our future. Review of Korea Contents Association, 19(1): 13-17.
  • Lee, C. S., Wang, M. H., Reformat, M., & Huang, S. H. (2023). Human intelligence-based Metaverse for co-learning of students and smart machines. Journal of ambient intelligence and humanized computing, 14(6): 7695–7718. https://doi.org/10.1007/s12652-023-04580-2
  • Lee, H., & Hwang, Y. (2022). Technology-enhanced education through VR-making and Metaverse-linking to foster teacher readiness and sustainable learning. Sustainability, 14(8): 4786.
  • Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P. Y., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., ... & Hui, P. (2024). All one needs to know about metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. Foundations and trends® in human-computer interaction, 18(2–3): 100-337.
  • Logishetty, K., Rudran, B., & Cobb, J. P. (2019). Virtual reality training improves trainee performance in total hip arthroplasty: A randomized controlled trial. The Bone & Joint Journal, 101(12), 1585-1592. https://doi.org/10.1302/0301-620X.101B12.BJJ-2019-0643.R1
  • Newzoo (2021). Newzoo’s generations report: How different generations engage with games. https://newzoo.com/insights/trend-reports/newzoos-generations-report-how-different-generations-engage-with-games.
  • Özdemir, S., & Gıynaş, A. Y. (2022). Metaverse ve Din Eğitimi. Turkish Academic Research Review, 7(4): 1080-1112.
  • Rachmadtullah, R., Setiawan, B., Wasesa, A. J. A., & Wicaksono, J. W. (2023). Elementary school teachers’ perceptions of the potential of Metaverse technology as a transformation of interactive learning media in Indonesia. International Journal of Innovative Research and Scientific Studies, 6(1): 128-136.
  • Ryu, J. H., & Park, J. H. (2015). Conceptualizing the virtual reality continuum in the context of health and wellness. Journal of Medical Internet Research, 17(1): e14. doi: 10.2196/jmir.3701
  • Sarıkoç, G. (2016). Sağlık çalışanlarının eğitiminde sanal gerçekliğin kullanımı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 13(1), 11-15. doi:10.5222/HEAD.2016.243 https://jer-nursing.org/Content/files/sayilar/43/4.pd
  • Savaş, B. Ç., Karababa, B., & Turan, M. (2022). Metaverse bilgi düzeyi: beden eğitimi ve spor öğretmeni adayları üzerine bir incelenme. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 4(1): 18-29.
  • Sayımer, I. & Kücüksaraç, B. (2015). Yeni teknolojilerin üniversite eğitimine katkısı: İletişim fakültesi öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına ilişkin görüşleri. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1536-1554. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/3488
  • Stewart, H., Watson, N., & Campbell, M. (2018). The cost of school holidays for children from low income families. Childhood, 25(4): 516-529.
  • Suh, W., & Seongjin, A. (2022). Utilizing the metaverse for learner-centered constructivist education in the post-pandemic era: An analysis of elementary school students. Journal of Intelligence, 10(17). https://doi.org/10.3390/jintelligence10010017
  • Suh, W., & Ahn, S. (2022). Utilizing the Metaverse for learner-centered constructivist education in the post-pandemic era: an analysis of elementary school students. Journal of Intelligence, 10(1). https://doi.org/10.3390/jintelligence10010017
  • Şahandar, Ö. (2019). İşletme eğitiminde sanal dünya uygulamalarının öğrenci motivasyonu üzerine etkisi; Second life örneği (Tez No. 565297) [Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Şahin, G. (2016). Second Life oyununun sosyal bilgiler öğretiminde deneyimsel öğrenmeye yönelik bir model olarak kullanılması (Yüksek Lisans Tezi) Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Şahiner, N. C., Türkmen, A. S., & Kuğuoğlu, S. (2017). Ülkemizde çocuk hemşireliği eğitiminde simülasyon nerede? Turkiye Klinikleri J Pediatr Nurs-Special Topics, 3(1), 39-43. https://www.researchgate.net/publication/322207784
  • Tan, A. J. Q., Lee, C. C. S., Lin, P. Y., Cooper, S., Lau, L. S. T., Chua, W. L., & Liaw, S. Y. (2017). Designing and evaluating the effectiveness of a serious game for safe administration of blood transfusion: A randomized controlled trial. Nurse Education Today, 55, 38-44. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.04.027
  • Turan, M., Mavibaş, M., Savaş, B. Ç., & Çetin, H. (2023). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Metaverse bilgi düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(1): 25-42.
  • Uygur, M., Yelken, T. Y., & Akay, C. (2018). Analyzing the views of pre-service teachers on the use of augmented reality applications in education. European Journal of Educational Research, 7(4), 849-860. https://doi.org/10.12973/eu-jer.7.4.849
  • Yang, F., Ren, L., & Gu, C. (2022). A study of college students’ intention to use Metaverse technology for basketball learning based on UTAUT2. Heliyon, 8(9): e10562. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e10562
  • Yaratan, A. S. (2022). Mimarlık eğitiminde artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik tutum ve başarılarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Elazığ, Fırat Üniversitesi.
  • Zhang, X., Chen, Y., Hu, L., & Wang, Y. (2022). The Metaverse in education: Definition, framework, features, potential applications, challenges, and future research topics. Frontiers in psychology, 13: 1016300. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1016300
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Higher Education Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Serap Ejder Apay 0000-0003-0978-1993

Elif Erdoğan 0000-0003-4186-4369

Gamze Ceylan 0000-0002-1613-4068

Ayla Kanbur 0000-0003-4086-4244

Early Pub Date June 21, 2025
Publication Date June 20, 2025
Submission Date January 29, 2025
Acceptance Date April 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Ejder Apay, S., Erdoğan, E., Ceylan, G., Kanbur, A. (2025). Akademisyenlerin Metaverse Eğitim İnançlarının Değerlendirilmesi. Journal of University Research, 8(2), 171-179. https://doi.org/10.32329/uad.1629169

Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License 32353.