Bu araştırmanın amacı, vakıf üniversitelerinde öğrenim gören öğrenci temsilcilerinin algıladıkları ebeveyn tutumları ile dönüşümcü liderlik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu, İstanbul ili Tuzla ilçesinde bulunan vakıf üniversitelerinde öğrenim gören ve üniversite öğrencisi temsilcisi olarak görev yapan 15 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yönteminin bir alt türü olan maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada, öğrenci temsilcilerinin dönüşümcü liderlik özellikleri ile geçmişte deneyimlediği ebeveyn tutumları arasında belirli bir etkileşim olduğu gözlenmiştir. Katılımcıların büyük çoğunluğunun, demokratik ve destekleyici ebeveyn tutumlarını deneyimledikleri ve bu durumun onların liderlik tarzlarına olumlu yönde yansıdığı belirlenmiştir. Araştırma sonuçları, dönüşümcü liderlik özelliklerinin gelişiminde erken dönem aile tutumlarının etkili olabileceğini göstermektedir. Bu bağlamda çalışma, dönüşümcü liderlik gelişimi açısından ebeveyn tutumlarının rolüne dikkat çekmekte ve üniversitelerde liderlik eğitimi süreçlerinde bu boyutun da göz önünde bulundurulmasını önermektedir.
Bu araştırma İstanbul Okan Üniversitesi Etik Kurulunun 12.04.2023 tarih ve 165 sayılı toplantısında Karar16 ile etik kurallara uygun bir şekilde yürütülmüştür.
The purpose of this study is to examine the relationship between the perceived parental attitudes of student representatives studying at foundation universities and transformational leadership characteristics. The study was conducted using the phenomenology method, one of the qualitative research designs. The study group consists of 15 students studying at foundation universities in Tuzla district of Istanbul and serving as university student representatives. The participants were selected using the maximum variation sampling method, which is a subtype of the purposeful sampling method. The data were collected using a semi-structured interview form and analyzed using the descriptive analysis method. In the study, it was observed that there was a certain interaction between the transformational leadership characteristics of the student representatives and the parental attitudes they had experienced in the past. It was determined that the majority of the participants experienced democratic and supportive parental attitudes and that this situation was positively reflected in their leadership styles. The results of the study show that early family attitudes can be effective in the development of transformational leadership characteristics. In this context, the study draws attention to the role of parental attitudes in terms of transformational leadership development and suggests that this dimension should also be taken into consideration in leadership training processes at universities.
This research was conducted in accordance with the ethical rules and the Decision 16 of the Istanbul Okan University Ethics Committee meeting dated 12.04.2023 and numbered 165.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2025 |
Publication Date | June 20, 2025 |
Submission Date | February 8, 2025 |
Acceptance Date | June 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |
Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License .