Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrenci Temsilcilerinin Algıladığı Ebeveyn Tutumları ve Dönüşümcü Liderlik Özelliklerinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 193 - 204, 20.06.2025
https://doi.org/10.32329/uad.1636058

Abstract

Bu araştırmanın amacı, vakıf üniversitelerinde öğrenim gören öğrenci temsilcilerinin algıladıkları ebeveyn tutumları ile dönüşümcü liderlik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu, İstanbul ili Tuzla ilçesinde bulunan vakıf üniversitelerinde öğrenim gören ve üniversite öğrencisi temsilcisi olarak görev yapan 15 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yönteminin bir alt türü olan maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada, öğrenci temsilcilerinin dönüşümcü liderlik özellikleri ile geçmişte deneyimlediği ebeveyn tutumları arasında belirli bir etkileşim olduğu gözlenmiştir. Katılımcıların büyük çoğunluğunun, demokratik ve destekleyici ebeveyn tutumlarını deneyimledikleri ve bu durumun onların liderlik tarzlarına olumlu yönde yansıdığı belirlenmiştir. Araştırma sonuçları, dönüşümcü liderlik özelliklerinin gelişiminde erken dönem aile tutumlarının etkili olabileceğini göstermektedir. Bu bağlamda çalışma, dönüşümcü liderlik gelişimi açısından ebeveyn tutumlarının rolüne dikkat çekmekte ve üniversitelerde liderlik eğitimi süreçlerinde bu boyutun da göz önünde bulundurulmasını önermektedir.

Ethical Statement

Bu araştırma İstanbul Okan Üniversitesi Etik Kurulunun 12.04.2023 tarih ve 165 sayılı toplantısında Karar16 ile etik kurallara uygun bir şekilde yürütülmüştür.

References

  • Akan, Y., & Günek, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin iletişim ve problem çözme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Muş Alparslan. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 44–52.
  • Aslan, M., & Uslu, T. (2020). Öğrenci liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenilirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1181–1196.
  • Avolio, B. J., & Bass, B. M. (1995). Individual consideration viewed at multiple levels of analysis: A multi-level framework for examining the diffusion of transformational leadership. The Leadership Quarterly, 199–218.
  • Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 56–95.
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2022). Eğitimde nitel araştırma: Teori ve metodlara giriş (S. B. Demir, Çev.). Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Siyasal Kitabevi.
  • Dilsiz, N. (2022). Yetişkinlerde algılanan ebeveyn tutumlarının empati düzeyi ile ilişkisi (Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi).
  • Hoghughi, M., & Long, N. (Eds.). (2002). Handbook of parenting: Theory and research for practice. Lawrence Erlbaum Associates.
  • İmanoğlu, M. C. (2021). Algılanan ebeveyn tutumları, benlik saygısı, olumlu-olumsuz duygulanım ve özşefkat ilişkisi (Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi).
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (36. basım). Nobel Yayıncılık.
  • Koçel, T. (2011). İşletme yöneticiliği. Beta Yayıncılık.
  • Liu, Z., Bian, W., & Bian, Y. (2024). Leadership blossoms in parental warmth: Positive parenting practices shape adolescent leader emergence via intrapersonal and interpersonal mechanisms. Springer Science+Business Media, 2266–2286.
  • Nas, E. (2023). Ebeveynlik tutumuna yeni bir bakış: Merhametli ebeveynlik. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 1924–1942.
  • Sop, A. (2016). Ebeveyn tutumları, davranış problemleri ve okula hazır bulunuşluk arasındaki ilişkinin özdüzenlemenin aracı etkisi ile incelenmesi (Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi).
  • Yavuzer, H. (2023). Ana baba ve çocuk. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.

An Examination of Parental Attitudes and Transformational Leadership Characteristics Perceived by University Student Representatives

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 193 - 204, 20.06.2025
https://doi.org/10.32329/uad.1636058

Abstract

The purpose of this study is to examine the relationship between the perceived parental attitudes of student representatives studying at foundation universities and transformational leadership characteristics. The study was conducted using the phenomenology method, one of the qualitative research designs. The study group consists of 15 students studying at foundation universities in Tuzla district of Istanbul and serving as university student representatives. The participants were selected using the maximum variation sampling method, which is a subtype of the purposeful sampling method. The data were collected using a semi-structured interview form and analyzed using the descriptive analysis method. In the study, it was observed that there was a certain interaction between the transformational leadership characteristics of the student representatives and the parental attitudes they had experienced in the past. It was determined that the majority of the participants experienced democratic and supportive parental attitudes and that this situation was positively reflected in their leadership styles. The results of the study show that early family attitudes can be effective in the development of transformational leadership characteristics. In this context, the study draws attention to the role of parental attitudes in terms of transformational leadership development and suggests that this dimension should also be taken into consideration in leadership training processes at universities.

Ethical Statement

This research was conducted in accordance with the ethical rules and the Decision 16 of the Istanbul Okan University Ethics Committee meeting dated 12.04.2023 and numbered 165.

References

  • Akan, Y., & Günek, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin iletişim ve problem çözme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Muş Alparslan. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 44–52.
  • Aslan, M., & Uslu, T. (2020). Öğrenci liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenilirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1181–1196.
  • Avolio, B. J., & Bass, B. M. (1995). Individual consideration viewed at multiple levels of analysis: A multi-level framework for examining the diffusion of transformational leadership. The Leadership Quarterly, 199–218.
  • Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 56–95.
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2022). Eğitimde nitel araştırma: Teori ve metodlara giriş (S. B. Demir, Çev.). Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Siyasal Kitabevi.
  • Dilsiz, N. (2022). Yetişkinlerde algılanan ebeveyn tutumlarının empati düzeyi ile ilişkisi (Yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi).
  • Hoghughi, M., & Long, N. (Eds.). (2002). Handbook of parenting: Theory and research for practice. Lawrence Erlbaum Associates.
  • İmanoğlu, M. C. (2021). Algılanan ebeveyn tutumları, benlik saygısı, olumlu-olumsuz duygulanım ve özşefkat ilişkisi (Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi).
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (36. basım). Nobel Yayıncılık.
  • Koçel, T. (2011). İşletme yöneticiliği. Beta Yayıncılık.
  • Liu, Z., Bian, W., & Bian, Y. (2024). Leadership blossoms in parental warmth: Positive parenting practices shape adolescent leader emergence via intrapersonal and interpersonal mechanisms. Springer Science+Business Media, 2266–2286.
  • Nas, E. (2023). Ebeveynlik tutumuna yeni bir bakış: Merhametli ebeveynlik. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 1924–1942.
  • Sop, A. (2016). Ebeveyn tutumları, davranış problemleri ve okula hazır bulunuşluk arasındaki ilişkinin özdüzenlemenin aracı etkisi ile incelenmesi (Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi).
  • Yavuzer, H. (2023). Ana baba ve çocuk. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. baskı). Seçkin Yayıncılık.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Higher Education Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Fulden Tunç Genç 0000-0003-2628-6054

Ali İlker Gümüşeli 0000-0003-1471-6766

Early Pub Date June 21, 2025
Publication Date June 20, 2025
Submission Date February 8, 2025
Acceptance Date June 1, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Tunç Genç, F., & Gümüşeli, A. İ. (2025). Üniversite Öğrenci Temsilcilerinin Algıladığı Ebeveyn Tutumları ve Dönüşümcü Liderlik Özelliklerinin İncelenmesi. Journal of University Research, 8(2), 193-204. https://doi.org/10.32329/uad.1636058

Articles published in the Journal of University Research (Üniversite Araştırmaları Dergisi - ÜAD) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License 32353.