Öz
Bu çalışmanın amacı ergenlerin anne baba
tutumlarının kimlik statüleri üzerindeki etkisinin bazı değişkenler açısından
incelenmesidir. Çalışmada ergenlerin anne baba tutumlarının ve kimlik
statülerinin yaş, cinsiyet, anne baba eğitim durumu, başarı durumu, kardeş
sayısı, anne baba durumu, gelir ve yaşanılan yer açısından incelenmiştir.
Araştırmanın modeli korelasyonel araştırma olup, araştırmanın örneklemini Hatay
il merkezindeki özel öğretim kurumunda okuyan 145 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada, uyarlaması Oskay (1998) tarafından yapılan Genişletilmiş Objektif
Ego Kimlik Statüsü Ölçeği ile Kuzgun ve Eledikoğlu(2005) tarafından revize
edilen Anne Baba Tutum Ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS istatistik programı aracıyla Mann
Whitney-U testi ve KruskalWhallis testi kullanılarak yapılmıştır. Elde edilen
bulgular sonucunda cinsiyet ile demokratik anne tutumu ve otoriter anne
arasında anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır. Kardeş sayıları, anne eğitimi,
anne baba durumu ile anne baba tutumları arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır.
Baba eğitim durumu ile demokratik anne tutumu arasında anlamlı farklılık
bulunmuştur. Kimlik statülerinin alt boyutları incelendiğinde başarılı kimlik
ile kargaşalı kimlik ; ipotekli kimlik ile kargaşalı kimlik arasında ilişki
bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Anne baba tutumu, kimlik
statüleri, ergenlik
Abstract
Objective of this study is to analyse the effect of
parents’ attitudes on adolescents’ identity statuses in terms of some
variables. In the study, adolescents’ parental attitudes and identity statuses
were examined in terms of age, gender, parents’ educational background, success
status, number of siblings, parents’ status, income and area of residence.
Research model is correlation analysis, and research sample constitutes of 145
students attending private education institution in Hatay central district. In
the research, Extended Objective Ego Identity Status Scale adapted by Oskay
(1998) and Parental Attitude Scale revised by Kuzgun and Eledikoğlu (2005) were
used. Data analysis was conducted using Mann Whitney-U test and KruskalWhallis
test via SPSS statistical software. As a result of findings obtained,
significant difference was found between gender and democratic mother attitude
and authoritarian mother attitude. No significant differences were found
between number of siblings, mother’s educational background, parents’ marital
status and parents’ attitudes. Significant difference was found between
father’s educational background and democratic mother attitude. Analysing
sub-dimensions of identity statuses, relationship was found between successful
identity and tumultuous identity; identity foreclosure and tumultuous identity.
Keywords: Parental attitudes, identity statuses, adolescence
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |