Review Article
BibTex RIS Cite

Yükseköğretim Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma: Bayburt Üniversitesi Örneği

Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 92 - 107, 30.08.2021

Abstract

Bu araştırmada, yükseköğretim öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi, spor yapma / yapmama ve bazı
değişkenlere göre karşılaştırılması amaçlanmıştır.
Araştırmanın evrenini Bayburt Üniversitesi öğrencileri, örneklemini ise 2020 – 2021 güz döneminde öğrenimine farklı
akademik birimlerde devam eden lisans düzeyindeki rastgele araştırmaya dahil edilen 475 gönüllü öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu ve Riggio (1986) tarafından geliştirilen ve Türkçe’ye uyarlaması
ise Yüksel (1997) tarafından yapılan, Koydemir (2006) tarafından kısa forma dönüştürülen Sosyal Beceri Ölçeği
(SBÖ) kullanılmıştır. Araştırma verileri örneklem grubundan Google Formlar kullanılarak dijital platform aracılığıyla
toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, güvenirlik, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
teknikleri kullanılmıştır.
Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre; üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleri ile; cinsiyet, spor
yapma / yapmama ve öğrenim gördükleri akademik birim değişkenlerinde anlamlı farklılıklar olduğu; yaş ve spor türü
değişkenlerine göre ise bir farklılık oluşmadığı ancak yaşın ilerledikçe sosyal becerilerinin düşüş eğiliminde olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Ağırbaş Ö., Koç Y., Ağgön E., Gün A., Tatlısu B. & Yıldızhan Çakmak Y. (2019). Lise Öğrencilerinin Egzersiz Bağımlılık Durumlarına Göre Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi (Erzincan Örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi ISSN: 1302-2040, 21(2), 81-88.
  • Akçakaya A. & Arslan C. (2020). International Scientific and Practical Conference, Nov. Labyrinths of Reality. ISSN : 2663-2225, 5(10), 89-102
  • Avşar, Z. (2004). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sosyal Beceri Düzeyleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bursa, Uludağ Üniversitesi.
  • Avşar, Z. & Öztürk, F. K. (2007). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi (Uludağ Üniversitesi Örneği). Eğitimde Kuram ve Uygulama. 3 (2), 197-206.
  • Bacanlı, H. (2014). Sosyal Beceri Eğitimi. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bedir H. (2013) Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Beceri Düzeyleri (Bolu İli Örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Bolu, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Bostancı Ö., Ateş A., Yılmaz A. K. & Kabadayı M. (2017). 12-13 Yaş Yüzücülerin Cinsiyetlerine Göre Antropometrik Özelliklerinin Karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. e-ISSN : 2148-6786, 4 (3), 12-21.
  • Bozgün K. & Pekdoğan S. (2018). Öğretmen Adaylarının Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısında İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 151- 167. DOI : 10.19126/süje.437918
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik. (1. Baskı) Çev., Erguvan Sarıoğlu. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Burke, R. W. (2002). Social and Emotional Education in The Classroom. Kapa Delta Pi Record, 38(3), 108-111.
  • Çelik F. (2020). Türkiye Olimpik Hazırlık Merkezi, Sporcu Eğitim Merkezi ve Bireysel Lisanslı Faal Sporcuların Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Elazığ, Fırat Üniversitesi.
  • Çelik T. A. (2019). Bingöl Üniversitesinde Rekreatif Spor Yapanlar ile Spor Yapmayan Öğrencilerin Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi) Muğla, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Çelikel B. E., Sezer S. Y. & Karadağ M. (2020). Erkek Okçularda Reaksiyon Süratinin Hedef Atış İsabet Puanına Etkisi. Spor Eğitim Dergisi. e-ISSN : 2602-4756, 4(1), 30-42.
  • Çetin M. Ç. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Karar Verme Stilleri, Sosyal Beceri Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkma Biçimlerinin Bazı Değişkenler Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. (Doktora Tezi) Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Dal N. (2015). El Tercihi Belirlenen 10-11 Yaş Grubu Çocukların Okçuluk Öğretiminde Psikomotor ve Bilişsel Yeteneklerinin Okçuluk Performansı ile Arasındaki İlişki. (Doktora Tezi) Manisa, Celal Bayar Üniversitesi.
  • Deniz, M. E. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri ve Sosyal Beceri Düzeylerinin TA-Baskın Ben Durumları ve Bazı Özlük Niteliklerine Göre Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. (Doktora Tezi) Konya, Selçuk Üniversitesi.
  • Dicle A. N. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Duygusal Zeka Düzeyleri ile Bazı Kişisel Özelliklerine Göre İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Samsun, Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Durualp, E. (2014). Ergenlerin Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinin Cinsiyet ve Sınıfa Göre İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26(2), 13-25.
  • Engels R. C. M. E, Dekovic M, & Meeus W. (2002). Parenting practices, social skills and peer relationships adolescence. Social Behavior and Personality, 30(1), 3-18.
  • Fındık M. (2016). Takım Sporu Yapanlarla Bireysel Spor Yapanların Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi) Mersin, Mersin Üniversitesi.
  • Girgin G., Çetingöz D. & Vural Ekinci D. (2011) Öğretmen Adaylarının Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi. 4 (1), 38-49.
  • Goleman, D. (2016). Sosyal Zeka (İnsan Ilişkilerinin Yeni Bilimi). İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • Göklemen T. Y. (2019) Okçuluk Sporuna Katılan Bireylerin Ciddi Boş Zaman Açısından İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Antalya, Akdeniz Üniversitesi.
  • Gresham, F. M. (2016). Social Skills Assessment and Intervention for Children and Youth. Cambridge Journal of Education, 46(3), 319-332. Gülay, H. & Akman, B. (2009). Okul Öncesi Dönemde Sosyal Beceriler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Kalafat T. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Beden Memnuniyeti ile Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi (Çanakkale İli Örneği). (Yüksek Lisans Tezi) Çanakkale, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2002). Scientific Research Methods. 12. Basım, Ankara, Nobel Yayıncılık. 77-79.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. 17.Baskı, Ankara: Nobel Yayın.
  • Koydemir S. (2006). Predictors of Shyness Among University Students : Testing a SelfPresentational Model. (Ph.D. Thesis) Ankara, Middle East Technical University. Meadan, H. & Monda-Amaya, L. (2008). Collaboration to Promote Social Competence for
  • Students with Mild Disabilities in The General Classroom: A Structure for Providing Social Support. Intervention in School and Clinic, 43(3), 158-167.
  • Okumuş, M. (2011). Öğretmenlerde Meslek Tatmini Ve Iş Stresi. İstanbul: Ark Kitap.
  • Önal Y. (2019). U-18, U-21 Ve Büyükler Kategorisindeki Lisanslı Kayakçılar İle Spor Yapmayan Bireylerin Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi) Van, Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Riggio, R.E. (1986). The Assessment of Basic Social Skills. Journal of Personality and Social Psychology. 5(1), 649-660.
  • Riggio, R. E. & Reichard, R. J. (2008). The Emotional and Social İntelligences of Effective Leadership: An Emotional and Social Skill Approach. Journal of Managerial Psychology, 23(2), 169-185.
  • Soykan Ö. (2019). Halk Oyunlarının Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri ve Özgüven Düzeylerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi) Sakarya, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi.
  • Şeker İ. & Uslu T. (2020) Spor Yapan ve Spor Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri, Saldırganlık ve Spor Ahlâkı Düzeylerinin İncelenmesi : Harran Üniversitesi Örneği. Spor Eğitim Dergisi e-ISSN : 2602-4756, 4(2), 172-189.
  • Tekin, M., Bayraktar, G., Yıldız, M. & Katkat, D. (2007). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre Sosyal Beceri Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 3(3), 17-24.
  • Temur H. B. (2018). Egzersizin Bazı Kan Parametreleri ile İlişkisinin İncelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research. 5(17), 253-257.
  • Türkçapar Ü., Kayabaşı A., Çam Ö. & Eroğlu H. (2020) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 177-185.
  • Yüksel G. (1997). Sosyal Beceri Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyine Etkisi. (Doktora Tezi) Ankara, Gazi Üniversitesi.
Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 92 - 107, 30.08.2021

Abstract

References

  • Ağırbaş Ö., Koç Y., Ağgön E., Gün A., Tatlısu B. & Yıldızhan Çakmak Y. (2019). Lise Öğrencilerinin Egzersiz Bağımlılık Durumlarına Göre Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi (Erzincan Örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi ISSN: 1302-2040, 21(2), 81-88.
  • Akçakaya A. & Arslan C. (2020). International Scientific and Practical Conference, Nov. Labyrinths of Reality. ISSN : 2663-2225, 5(10), 89-102
  • Avşar, Z. (2004). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sosyal Beceri Düzeyleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bursa, Uludağ Üniversitesi.
  • Avşar, Z. & Öztürk, F. K. (2007). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi (Uludağ Üniversitesi Örneği). Eğitimde Kuram ve Uygulama. 3 (2), 197-206.
  • Bacanlı, H. (2014). Sosyal Beceri Eğitimi. (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bedir H. (2013) Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Beceri Düzeyleri (Bolu İli Örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Bolu, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Bostancı Ö., Ateş A., Yılmaz A. K. & Kabadayı M. (2017). 12-13 Yaş Yüzücülerin Cinsiyetlerine Göre Antropometrik Özelliklerinin Karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. e-ISSN : 2148-6786, 4 (3), 12-21.
  • Bozgün K. & Pekdoğan S. (2018). Öğretmen Adaylarının Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısında İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 151- 167. DOI : 10.19126/süje.437918
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik. (1. Baskı) Çev., Erguvan Sarıoğlu. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Burke, R. W. (2002). Social and Emotional Education in The Classroom. Kapa Delta Pi Record, 38(3), 108-111.
  • Çelik F. (2020). Türkiye Olimpik Hazırlık Merkezi, Sporcu Eğitim Merkezi ve Bireysel Lisanslı Faal Sporcuların Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Elazığ, Fırat Üniversitesi.
  • Çelik T. A. (2019). Bingöl Üniversitesinde Rekreatif Spor Yapanlar ile Spor Yapmayan Öğrencilerin Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi) Muğla, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Çelikel B. E., Sezer S. Y. & Karadağ M. (2020). Erkek Okçularda Reaksiyon Süratinin Hedef Atış İsabet Puanına Etkisi. Spor Eğitim Dergisi. e-ISSN : 2602-4756, 4(1), 30-42.
  • Çetin M. Ç. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Karar Verme Stilleri, Sosyal Beceri Düzeyleri ve Stresle Başa Çıkma Biçimlerinin Bazı Değişkenler Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. (Doktora Tezi) Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Dal N. (2015). El Tercihi Belirlenen 10-11 Yaş Grubu Çocukların Okçuluk Öğretiminde Psikomotor ve Bilişsel Yeteneklerinin Okçuluk Performansı ile Arasındaki İlişki. (Doktora Tezi) Manisa, Celal Bayar Üniversitesi.
  • Deniz, M. E. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri ve Sosyal Beceri Düzeylerinin TA-Baskın Ben Durumları ve Bazı Özlük Niteliklerine Göre Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. (Doktora Tezi) Konya, Selçuk Üniversitesi.
  • Dicle A. N. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Duygusal Zeka Düzeyleri ile Bazı Kişisel Özelliklerine Göre İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Samsun, Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Durualp, E. (2014). Ergenlerin Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinin Cinsiyet ve Sınıfa Göre İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26(2), 13-25.
  • Engels R. C. M. E, Dekovic M, & Meeus W. (2002). Parenting practices, social skills and peer relationships adolescence. Social Behavior and Personality, 30(1), 3-18.
  • Fındık M. (2016). Takım Sporu Yapanlarla Bireysel Spor Yapanların Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi) Mersin, Mersin Üniversitesi.
  • Girgin G., Çetingöz D. & Vural Ekinci D. (2011) Öğretmen Adaylarının Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi. 4 (1), 38-49.
  • Goleman, D. (2016). Sosyal Zeka (İnsan Ilişkilerinin Yeni Bilimi). İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • Göklemen T. Y. (2019) Okçuluk Sporuna Katılan Bireylerin Ciddi Boş Zaman Açısından İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi) Antalya, Akdeniz Üniversitesi.
  • Gresham, F. M. (2016). Social Skills Assessment and Intervention for Children and Youth. Cambridge Journal of Education, 46(3), 319-332. Gülay, H. & Akman, B. (2009). Okul Öncesi Dönemde Sosyal Beceriler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Kalafat T. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Beden Memnuniyeti ile Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi (Çanakkale İli Örneği). (Yüksek Lisans Tezi) Çanakkale, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2002). Scientific Research Methods. 12. Basım, Ankara, Nobel Yayıncılık. 77-79.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. 17.Baskı, Ankara: Nobel Yayın.
  • Koydemir S. (2006). Predictors of Shyness Among University Students : Testing a SelfPresentational Model. (Ph.D. Thesis) Ankara, Middle East Technical University. Meadan, H. & Monda-Amaya, L. (2008). Collaboration to Promote Social Competence for
  • Students with Mild Disabilities in The General Classroom: A Structure for Providing Social Support. Intervention in School and Clinic, 43(3), 158-167.
  • Okumuş, M. (2011). Öğretmenlerde Meslek Tatmini Ve Iş Stresi. İstanbul: Ark Kitap.
  • Önal Y. (2019). U-18, U-21 Ve Büyükler Kategorisindeki Lisanslı Kayakçılar İle Spor Yapmayan Bireylerin Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi) Van, Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Riggio, R.E. (1986). The Assessment of Basic Social Skills. Journal of Personality and Social Psychology. 5(1), 649-660.
  • Riggio, R. E. & Reichard, R. J. (2008). The Emotional and Social İntelligences of Effective Leadership: An Emotional and Social Skill Approach. Journal of Managerial Psychology, 23(2), 169-185.
  • Soykan Ö. (2019). Halk Oyunlarının Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri ve Özgüven Düzeylerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi) Sakarya, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi.
  • Şeker İ. & Uslu T. (2020) Spor Yapan ve Spor Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri, Saldırganlık ve Spor Ahlâkı Düzeylerinin İncelenmesi : Harran Üniversitesi Örneği. Spor Eğitim Dergisi e-ISSN : 2602-4756, 4(2), 172-189.
  • Tekin, M., Bayraktar, G., Yıldız, M. & Katkat, D. (2007). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre Sosyal Beceri Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 3(3), 17-24.
  • Temur H. B. (2018). Egzersizin Bazı Kan Parametreleri ile İlişkisinin İncelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research. 5(17), 253-257.
  • Türkçapar Ü., Kayabaşı A., Çam Ö. & Eroğlu H. (2020) Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 177-185.
  • Yüksel G. (1997). Sosyal Beceri Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyine Etkisi. (Doktora Tezi) Ankara, Gazi Üniversitesi.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Body Sociology
Journal Section 2021 Cilt: 2 Sayı : 2
Authors

Üstün Türker This is me

Atalay Üstün This is me

Mehmet Fatih Karahüseyinoğlu This is me

Publication Date August 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Türker, Ü., Üstün, A., & Karahüseyinoğlu, M. F. (2021). Yükseköğretim Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma: Bayburt Üniversitesi Örneği. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 92-107.