With this study, it was aimed to develop
a measurement tool in order to reveal the level of understanding of respiratory
system, circulatory system, support and movement system topics in the systems
unit of our body which is included in the curriculum of 6th grade Science
course and to measure their achievement of secondary school students. 36
multiple choice question items were prepared within the scope of the study and
four faculty members, one instructor and two science teachers were presented to
the opinion a total of 7 experts to determine the scope validity. In order to
ensure the construct validity of the test, which was corrected according to
expert opinions, substance analysis was performed. A total of 158 students, 89
of whom are girl and 69 are boy participated in the pre-pilot application.
After the conclusion was made that 7 substances whose discrimination was 0.19
and smaller were removed from the test, the final shape was made ready to pilot
application as 23 substances. Test with 23 questions with pilot application was
applying to the seventh and eighth grade students, consisting of 100 students,
including 47 girls and 53 boys, and the substance analysis was repeated.
Regarding the reliability of the Systems Achievement Test developed as a result
of the substance analysis, Cronbach Alpha coefficient was calculated as .83,
and Spearman Brown two half test correlation value was calculated as .81, a valid
and reliable test was developed.
Özet:
Bu çalışma ile ortaokul öğrencilerinin 6. sınıf Fen
Bilimleri dersinin öğretim programında bulunan vücudumuzdaki sistemler
ünitesindeki solunum sistemi, dolaşım sistemi, destek ve hareket sistemi konu
başlıklarına ilişkin anlama seviyelerini ortaya çıkarmak ve başarılarını ölçmek
amacıyla bir ölçme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında 36
tane çoktan seçmeli soru maddesi hazırlanmış ve kapsam geçerliğinin tespiti
için dört öğretim üyesi, bir öğretim elemanı ve iki fen bilgisi öğretmeni olmak
üzere toplam 7 uzmanın görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşleri doğrultusunda onarılan
testin yapı geçerliğini temin etmek için madde analizi yapılmıştır. Ön pilot
uygulamaya 89’u kız, 69’u erkek olmak üzere toplam 158 öğrenci katılmıştır.
Ayırt ediciliği 0,19 ve daha küçük olan 7 maddenin testten çıkarılması sonucuna
varıldıktan sonra, son şekli verilen ölçek 23 madde olarak pilot uygulamaya
hazır hale getirilmiştir. Pilot uygulama ile 23 sorudan oluşan test, 47’si kız,
53’ü erkek olmak üzere 100 kişiden oluşan yedinci ve sekizinci sınıf
öğrencilerine tatbik edilerek tekrar madde analizi yapılmıştır. Yapılan madde
analizi sonucunda geliştirilen Sistemler Başarı Testi’nin güvenirliğiyle ilgili
olarak Cronbach Alpha katsayısı .83, Spearman Brown iki yarı test korelasyon
değeri ise .81 olarak hesaplanmış, geçerli ve güvenilir bir test
geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2019 |
Acceptance Date | April 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |