Social Studies is a field of study combining art,
literature and social sciences with an interdisciplinary approach in order to
provide citizenship qualifications to students based on collective teaching
approach. History, which is one of these fields, is perceived by many students
as lessons in which places, dates and names are memorized. Therefore, it is
seen as a boring lesson that is not related to students’ lives. Explaining the
past events to the students in an abstract way causes the students not to show
the desired interest in this course and to create awareness about historical
issues. Instead of a content in which the individual has difficulty in
establishing a relationship and cannot carry it into his / her daily life; history
education in social studies content will become more functional and enjoyable
with an activity-oriented curriculum. In this context, the aim of the research
is to arouse interest in history subjects in the 4th grade social studies
course by means of active learning model which means the development of their
own behavior by analyzing, synthesizing and evaluating the knowledge acquired
in the learning process; Milli Mücadele and the background is to learn hidden
heroes. The research was designed as an action research. The data were
collected from 4th grade students of an elementary school in Eskişehir. Data
collection tools used; semi-structured interviews, video recordings and student
diaries. Descriptive analysis, one of the qualitative data analysis techniques,
was used to analyze the data. As a result of the research; It was observed that
the social studies course, which was conducted with active learning, enabled
the students to participate in the course more and reached the aim determined
in the process of arousing historical awareness, understanding the Milli
Mücadele and empathic approach to the hidden heroes and events that lived in
that period.
Sosyal Bilgiler
toplu öğretim anlayışından hareketle öğrencilere, vatandaşlık yeterlilikleri
kazandırmak için sanat, edebiyat ve sosyal bilimleri disiplinler arası bir
yaklaşımla birleştirerek meydana gelen bir çalışma alanıdır. Bu içerikleri
oluşturan alanlardan biri olan tarih konuları birçok öğrenci tarafından yer,
tarih ve isimlerin ezberletildiği dersler olarak algılanmakta bu yüzden öğrencilerin
yaşamlarıyla ilgili olmayan sıkıcı bir ders olarak görülmektedir. Geçmiş
programlardan itibaren öğrencilere geçmişte yaşanan olayların soyut bir biçimde
anlatılması, bu derse karşı istenen ilginin gösterilmemesine ve tarih
konularına yönelik bilincin oluşturulamamasına neden olmaktadır. Bireyin ilişki
kurmakta zorlandığı, gündelik yaşamına taşıyamadığı bir içerik yerine; etkinlik
ağırlıklı bir öğretim programıyla sosyal bilgiler içeriğindeki tarih eğitimi
daha işlevsel ve keyifli hale gelecektir. Bu bağlamda araştırmanın amacı
öğrencilerin öğrenme sürecinde edindikleri bilgilerin analizini, sentez ve
değerlendirmesini yaparak, kendilerine ait davranış geliştirmeleri anlamına
gelen aktif öğrenme modeli ile ilkokul 4. sınıf Sosyal bilgiler dersinde tarih
konularına karşı ilgi uyandırmak; Milli Mücadele ve geri planda kalmış gizli
kahramanların öğrenilmesini sağlamaktır. Araştırma, eylem araştırması olarak
desenlenmiştir. Araştırma verileri Eskişehir ilindeki bir ilkokulun 4. sınıf
öğrencilerinden toplanmıştır. Kullanılan veri toplama araçları; araştırmaya
katılan öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler, video kayıtları
ve öğrenci günlükleridir. Verilerin analizinde nitel veri analiz tekniklerinden
betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; aktif öğrenme ile işlenen
sosyal bilgiler dersinin öğrencilerin derse daha fazla katılmalarını sağladığı
ve tarihsel bilinci uyandırma, Milli Mücadele'yi anlama ve o dönemde yaşamış
gizli kahramanlara, olaylara empatik yaklaşabilmeleri sürecinde belirlenen
amaca ulaşıldığı gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | May 27, 2019 |
Acceptance Date | June 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
|
| |