Globalization creates a quite important
competitive environment. This competitive environment has also revealed the struggle
for power and interest (Tedmem, 2018). This situation undoubtedly affects
educational institutions so this also affects schools. Schools are institution
where social relations are at an extreme stage. Political behaviors can be
defined as one of the behaviors shaped within the framework of social
relations. Therefore, political behaviors in schools can be expected to be very
intense. On the other hand, it can be said that political behaviors displayed
in schools may adversely affect the
sense of trust among the stakeholders.
The purpose of this research is to examine teachers' perception of
organizational policy and teachers' level of organizational trust according to
demographic variables and to determine the relationship between teachers'
perception of organizational policy and organizational trust level. Research
was patterned according to relational scanning model which is one of the
quantitative research methods.In reasearch data was collected by using
Organizational Policy and Organizational Confidence Perception scales whose
validity and reliability previously tested and Personal Information Form
created by the researcher. 327 teachers working in public schools in Kilis
province in 2018-2019 academic year created
sample of research. As a result of analysis according to the findings it
has been determined that on teachers'
perception of organizational policy and on
teachers' organizational trust levels there was no significant
difference according to the level at
which he works. However, it has been determined that organizational policy
perceptions of teachers differ according to their years of service. Also
according to the correlation analysis it has been determined that there is a
negatively, moderately significant correlation between teachers' perception of
organizational policy and organizational trust level. On the other hand it has
been determined that teachers' perception of organizational policy correctly
predict their organizational trust levels.
Küreselleşme oldukça önemli bir rekabet ortamı oluşturmaktadır. Bu
rekabet ortamı güç ve çıkar mücadelelerini de ortaya çıkarmaktadır (TEDMEM, 2018). Bu durum şüphesiz eğitim kurumlarını dolayısıyla da okulları
etkilemektedir. Okullar sosyal ilişkilerin yoğun yaşandığı kurumlardır. Politik
davranışlar sosyal ilişkiler çerçevesinde şekillenen davranışlardan biri olarak
tanımlanabilir. Dolayısıyla okullarda politik davranışların oldukça yoğun
yaşanması beklenebilir. Öte yandan okullarda sergilenen politik davranışların,
paydaşlar arasındaki güven duygusunu olumsuz yönde etkileyebileceği de
söylenebilir. Bu araştırmanın amacı,
öğretmenlerin örgütsel politika algısı ve örgütsel güven düzeyinin demografik
değişkenlere göre incelenmesi ve öğretmenlerin örgütsel politika algısı ile
örgütsel güven düzeyi arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma nicel
araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modellerine göre desenlenmiştir. Araştırmada
veriler geçerliği ve güvenirliği daha önce sınanmış Örgütsel Politika ve Örgütsel
Güven Algısı ölçekleri ile araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu kullanılarak
toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kilis
ilinde devlet okullarında görev yapan 327 öğretmen oluşturmuştur. Yapılan
analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin örgütsel politika algısı
ve örgütsel güven düzeylerinde cinsiyet ve çalıştığı kademeye göre anlamlı bir
farklılık olmadığı belirlenmiştir. Fakat öğretmenlerin hizmet yıllarına göre
örgütsel politika algılarının anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir.
Ayrıca yapılan korelasyon analizine göre öğretmenlerin örgütsel politika algısı
ile örgütsel güven düzeyi arasında negatif yönde, orta düzeyde anlamlı bir
ilişki olduğu belirlenmiştir. Öte yandan öğretmenlerin örgütsel politika
algısının örgütsel güven düzeylerini anlamlı olarak yordadığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | September 2, 2019 |
Acceptance Date | December 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |
|
| |