Research Article
BibTex RIS Cite

Green is Good: Nature Effect in The Educational Project Intended for Dysfunctional Family System Children

Year 2019, Volume: 2 Issue: 2, 112 - 119, 31.12.2019

Abstract



The subject of the
text is on how to implement the favourable attitude towards plants and animals
in children being brought up in the disfunctional families. The psychological researches
show the restorative nature effect. Contacting with nature reduces the stress
level, develops the naturalist intelligence (having been discriminated in
Multiple Intelligences Theory by Howard Gardner) and creative abilities. Being
in touch with nature seems to bring a lot benefits for children whose growth is
endangered by the difficult living conditions and surroundings. The modern
world being on the edge of ecological disaster challenges nearly all
professionals to think over the issues of co-existing humans with plants and
animals. This important task is put forward by educators and psychologists. The
former ones try to broaden the ecological consciousness in the society by
realising educational programs and prompts. Psychologists still explore relations
among entities in the space of nature in the psychological terms. The article
grasps the two approaches – ecological psychology and an educational offer  of the literary-educational project for
children. The chosen examples of nature influencing psychological processes are
described in the paper.

References

  • Bradshaw, J. (1990). On the family: A new way of creating solid self-esteem. New York: Health Communication Inc. Zrozumieć rodzinę. Warszawa.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: theory of multiple intelligences. New York, NY: Basic Books.
  • Hartig, T., Böök, A., Garvill, J. Olsson, T., & Gärling, T. (1999). Environmental influences on psychology restoration. Scandinavian Journal of Psychology 37(4), 378-393.
  • Jackson, R. J., & Kochtitzky, P. (2001). Creating a healthy environment. Washington: Sprawl Watch Clearinghouse.
  • Kaplan, R., Kaplan, S., & Ryan, R. L. (1998). With people in mind: design and management in everyday nature. Washington: Island Press.
  • Kirkilionis, E. (2014). A baby wants to be carried: Everything you need to know about carriers and the benefits of babywearing. London: Pinter & Martin.
  • Kuo, F. F., & Taylor, A. F. (2004). A potential treatment for attention deficit/hyperactivity disorder: evidence from a national studies. American Journal of Public Health, 94(9), 1580-1586.
  • Louv, R. (2008). Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder. New York: Workman Publishing Company. Taylor, A. F., Kuo, F. F., & Sullivan, W. C. (2001). Coping with ADHD: The surprising connection to green play settings. Environment and Behaviour 33(1), 54-77.

Doğa İyidir: Parçalanmış Aile Sistemi Çocuklarına Yönelik Eğitim Projesinde Doğanın Etkisi

Year 2019, Volume: 2 Issue: 2, 112 - 119, 31.12.2019

Abstract



Bu
çalışmanın amacı parçalanmış ailelerde yetiştirilen çocukların bitki ve
hayvanlara karşı olumlu bir tutum kazanacağı etkinlikleri uygulamalı olarak
gerçekleştirmek. Daha önce yapılan psikolojik araştırmalar doğanın onarıcı bir
etkisi olduğunu göstermiştir. Doğada zaman geçirmek stres seviyesini azaltır,
doğacı zekâyı (Howard Gardner tarafından Çoklu Zekâ Kuramında tanımlanmıştır)
ve yaratıcı yetenekleri geliştirir. Parçalanmış aile içerisinde yetişmek veya
çevresi tarafından ihmal edilmek çocukların zor yaşam koşullarında yaşamasına
neden olmaktadır. Zor koşullarda yaşamlarını devam ettiren çocukların doğa ile
temas halinde olması onların gelişimi için yararlı bir uygulama olarak
görülmektedir. Neredeyse tüm alan uzmanları ekolojik bir felaketin kenarında
olan modern dünyada bitki ve hayvanlarla insanların birlikte varlığını
sürdürebilmesi konusu üzerine fikir üretmek zorundadır. Bu sürdürülebilirlik
konusunda en önemli görevler eğitimciler ve psikologlara düşmektedir. Eğitimciler
eğitim programları ve uygulamalar gerçekleştirerek toplumdaki ekolojik bilinci
artırmaya çalışır. Psikologlar ise doğadaki varlıklar arasındaki ilişkileri
psikolojik açıdan araştırır. Bu çalışmada çocuklar için ekoloji, eğitim ve
psikolojik açıdan uygulamalı olarak işlenmiştir. Çalışmada, ilgili çocukların
psikolojilerini etkileyen doğa uygulamaları örnekler üzerinden açıklanmaya
çalışılmıştır.

References

  • Bradshaw, J. (1990). On the family: A new way of creating solid self-esteem. New York: Health Communication Inc. Zrozumieć rodzinę. Warszawa.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: theory of multiple intelligences. New York, NY: Basic Books.
  • Hartig, T., Böök, A., Garvill, J. Olsson, T., & Gärling, T. (1999). Environmental influences on psychology restoration. Scandinavian Journal of Psychology 37(4), 378-393.
  • Jackson, R. J., & Kochtitzky, P. (2001). Creating a healthy environment. Washington: Sprawl Watch Clearinghouse.
  • Kaplan, R., Kaplan, S., & Ryan, R. L. (1998). With people in mind: design and management in everyday nature. Washington: Island Press.
  • Kirkilionis, E. (2014). A baby wants to be carried: Everything you need to know about carriers and the benefits of babywearing. London: Pinter & Martin.
  • Kuo, F. F., & Taylor, A. F. (2004). A potential treatment for attention deficit/hyperactivity disorder: evidence from a national studies. American Journal of Public Health, 94(9), 1580-1586.
  • Louv, R. (2008). Last child in the woods: Saving our children from nature-deficit disorder. New York: Workman Publishing Company. Taylor, A. F., Kuo, F. F., & Sullivan, W. C. (2001). Coping with ADHD: The surprising connection to green play settings. Environment and Behaviour 33(1), 54-77.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Joanna Nawrocka

Publication Date December 31, 2019
Submission Date September 19, 2019
Acceptance Date December 2, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Nawrocka, J. (2019). Green is Good: Nature Effect in The Educational Project Intended for Dysfunctional Family System Children. International Journal of Scholars in Education, 2(2), 112-119.