Research Article
BibTex RIS Cite

Effects of Digital Media on Thinking Forms of High School Age Youth

Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 222 - 243, 31.12.2020

Abstract

Today, the developments in communication technologies increase the possibility of encountering the different cultures, ideas and identities around the world each day. Many factors such as the socio-economic standards, genders, education levels etc. of people are effective on their political preferences. It can be said that in today’s modern societies the intensive usage of communication technologies such as internet, mobile phones and computers is effective on the ways of thinking of young people. In this study, it was analyzed that the effects of digital media on the ways of thinking of young people by considering especially the reality of usage habits of youth in new technologies and spending much time with them. In the study it was used qualitative research method. It has a quality of phenomenological study in point of the effects of digital media on the ways of thinking of young people at secondary school age. The volunteer students attended to the study from three Anatolian high schools in two central districts called Kepez and Muratpaşa in Antalya. The semi-structured form was used as a qualitative data gathering tool. According to the result of the study, it is seen that a great majority of young people think social media affects their world views.

References

  • Alakuş, S. (2019). Sosyal medyanın gençlerin marka tercihlerine etkisi: Özel okul öğrencileri üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Asığbulmuş, H. (2017). X ve Y kuşaklarının siyasal davranışında sosyal medyanın etkisi: Gaziosmanpaşa ilçesinde bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Aktas, H. (2004). Bir siyasal iletişim aracı olarak İnternet, Konya: Tablet Kitabevi.
  • Babacan, M. E. (2014). Sosyal medya sonrası yeni toplumsal hareketler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 135-160.
  • Balcı, Ş. ve Koçak M. C. (2017). Sosyal medya kullanımı ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı (s. 34-45).
  • Bal, E. ve Delal, Ö., (2019). Siyasal bilgilenmede Twitter kullanımı üzerine panoramik bir değerlendirme. Social Sciences (NWSASOS), 14(3), 118-132.
  • Business Directory Online (2020). Business directory. Erişim adresi (11.04.2020): http://www.businessdictionary.com/definition/media.html
  • Creswell, J. W. ve Clark, P. L. V. (2007). Designing and conducting mixed methods research. New York, NY: Sage Publications
  • Collins English Dictionary (2016). Harper Collins Publishers: New York
  • Çağlar, N. ve Asığbulmuş, H. (2017). X ve Y kuşaklarının siyasal davranışında sosyal medyanın etkisi: Gaziosmanpaşa ilçesinde bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(4), 85-112.
  • Demircan, B. (2017). Sosyal medyanın politik bir aradalığı sağlama potansiyeli, International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1522-1532.
  • Ertem, H. S. ve Korhan S. (2019). Sosyal medya ve dış politika ilişkisine yakından bakmak: Türkiye’de üniversiteli genç yetişkinler örneği, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(2), 215-233.
  • Filiz, O., Erol, O., Dönmez, F. İ. ve Kurt, A. A. (2014). BÖTE bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(2), 28-17.
  • Gacumo, R. J. (2018) Rising social media trends and its effects on the opinions and beliefs on current social and political issues of specialized high school students. Erişim adresi (11.03.2020): https://www.researchgate.net/publication/335749790RisingSocial _Media_Trends_andIts_Effects_On_the_Opinions_and_Beliefs_On_Current_Social_and_Political_Issues_of_Specialized_High_School_Students?channel=doivelinkId=5d790c90a6fdcc9961c0b3f3veshowFulltext=true
  • Gedik, H. ve Cosar, H. A. (2020). Perception of social media in secondary students. International Education Studies, 13(3), 6-17.
  • Gross, E. F., Juvonen, J. ve Gable, S. L. (2002). Internet use and well-being in adolescence. Journal of Social Issues, 58(1), 75-90.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Şeçkin Yayıncılık.
  • Günbayı, İ. (2019). Nitel araştırmada veri analizi: Tema analizi, betimsel analiz, içerik analizi ve analitik genelleme. Erişim adresi (03.02.2020): http://www.nirvanasosyal.com/h-392-nitel-arastirmada-veri-analizi-tema-analizi-betimsel-analiz-icerik-analizi-ve-analitik-genelleme.html
  • Gyagri, C. Y. (2016). Social media as a platform for political information: a survey of University of Ghana students, Erişim adresi (01.02.2020): http://ugspace.ug.edu.gh/bitstream/handle/123456789/22824/Social%20Media%20as%20a%20Platform%20for%20Political%20Information%20A%20Survey%20of%20University%20of%20Ghana%20Students%20-%202016.pdf? sequence=1veisAllowed=y
  • Hamamcı, E. (2015). Televizyon ve sosyal medya ilişkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hampton, K. ve Wellman, B. (2001). Long distance community in the network society contact and support beyond netville. American Behavioral Scientist, 45(3), 476-495.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı- bir alan çalışması, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-175.
  • İnce, M. ve Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749.
  • Kamiloğlu, F. ve Yurttaş, Ö. U. (2014). Sosyal medyanın bilgi edinme ve kişisel gelişim sürecine katkısı ve lise öğrencileri üzerine bir alan çalışması, GSÜ İletişim Dergisi, 21, 129-150.
  • Kirschenbaum, A. (2004). Generic sources of disaster communities: A social network approach. International Journal of Sociology and Social Policy, 24(10/11), 94-129.
  • Konuk, N. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medyada şiddet kavramına bakışları. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(3), 414-431.
  • Lemish, D. (2013). The Routledge international handbook of children, adolescents and media. London: Routledge Maalouf, A. (2009). Çivisi çıkmış dünya. (Orçun Türkay, Çev.) İstanbul: YKY
  • Masthi, N. N. R., Pruthvi, S. ve Mallekavu, P. (2017). A comparative study on social media addiction between public and private high school students of urban Bengaluru. Journal of Psychiatry, 18(2), 206-215.
  • Mayfield, A. (2008). What is social media? Erişim adresi (01.05.2019): http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf
  • Nadkarni, A. ve Hofmann, S. G. (2012) Why do people use facebook? Personality and Individual Differences, 52, 243-249.
  • Onursoy, S. (2018). Üniversite gençliğinin dijital okuryazarlık düzeyleri: Anadolu üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 6(2), 989-1013.
  • Oxford Dictionary and Thesaurus (2009). Oxford dictionary and thesaurus. OUP: Oxford.
  • Sağbaş, E. A., Ballı, S. ve Şen, F. (2016). Sosyal medya ve gençler üzerindeki etkileri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 153-163.
  • Sağır, A. ve Eraslan, H. (2019). Akıllı telefonların gençlerin gündelik hayatlarına etkisi: Türkiye’de üniversite gençliği örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 48-78.
  • Sheldon, P ve Bryant, K (2016). Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age, Computers in Human Behavior, 58, 89-97. Şener, G., Emre, P. Ö. ve Akyıldız, F. (2015). Türkiye’de sosyal medyanın siyasi katılıma etkileri, Folklor/Edebiyat Dergisi, 21(83), 75- 98.
  • T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı. (2013). Gençlik ve sosyal medya araştırması. Erişim adresi (01.03.2020): http://www.gsb.gov.tr/HaberDetaylari/1/3816/ genclik-ve-spor-bakanligi-turkiyenin-en-kapsamli-sosyal-medya-arastirmasini-yapti.aspx
  • Tarhan, A. (2014). The role of social media to political information. 10th International Academic Conference, Vienna.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Journal of History School (JOHS), 7(17), 851-870.
  • Türkoğlu, H. S. (2018). Sosyal medya üzerinden mahremiyet farkındalığı ve değişimin ölçümlenmesine yönelik bir araştırma, Istanbul University Journal of Communication Sciences, 54, 163-189.
  • Ünal, S. (2017). Ağ toplumunun genç yurttaşları: Dijital sosyal ortamların siyasal temelde kullanımına yönelik karşıt yaklaşımlar. International Journal of Human Sciences. 14(3), 2510-2540.
  • We Are Social 2020. (2020). Dünya İnternet sosyal medya ve mobil kullanım istatistikleri. Erişim adresi (05.02.2020): https://dijilopedi.com/2020-dunya-internet-sosyal-medya-ve-mobil-kullanim-istatistikleri
  • Yıldırım, A. ve Simsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bs.) Ankara: Seçkin Yayınevi.

Dijital Medyanın Ortaöğretim Çağındaki Gençlerin Düşünme Biçimleri Üzerindeki Etkileri

Year 2020, Volume: 3 Issue: 2, 222 - 243, 31.12.2020

Abstract

Günümüzde iletişim teknolojilerindeki gelişmeler dünyadaki farklı kültürlerin, farklı fikirlerin ve kimliklerin karşılaşma olasılığını her geçen gün daha da artırmaktadır. İnsanların sosyo-ekonomik düzeyleri, cinsiyetleri, eğitim düzeyleri vb. birçok faktör politik tercihleri üzerinde etkilidirler. Günümüz modern toplumlarında internet, cep telefonu ve bilgisayar gibi bilişim teknolojileri araçlarının yoğun bir şekilde kullanımının insanların düşünme biçimleri üzerinde etkili olduğu söylenebilir. Özellikle gençlerin yeni teknolojileri kullanma ve onlarla çok zaman geçirmeleri gerçeğinden hareketle araştırmada dijital medyanın gençlerin düşünme biçimleri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışma, öğrencilerin dijital medyanın ortaöğretim çağındaki gençlerin düşünme biçimleri üzerindeki etkilerinin belirlenmesi bakımından bir olgu bilim çalışması niteliği taşımaktadır. Çalışmaya Antalya ili Kepez ve Muratpaşa ilçelerindeki üç Anadolu Lisesinde öğrenim gören ve gönüllülükleri esas alınan öğrenciler katılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre gençlerin çok büyük bir kısmının sosyal medyanın dünya görüşlerini etkilediğini düşündükleri görülmektedir.

References

  • Alakuş, S. (2019). Sosyal medyanın gençlerin marka tercihlerine etkisi: Özel okul öğrencileri üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Asığbulmuş, H. (2017). X ve Y kuşaklarının siyasal davranışında sosyal medyanın etkisi: Gaziosmanpaşa ilçesinde bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Aktas, H. (2004). Bir siyasal iletişim aracı olarak İnternet, Konya: Tablet Kitabevi.
  • Babacan, M. E. (2014). Sosyal medya sonrası yeni toplumsal hareketler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 135-160.
  • Balcı, Ş. ve Koçak M. C. (2017). Sosyal medya kullanımı ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı (s. 34-45).
  • Bal, E. ve Delal, Ö., (2019). Siyasal bilgilenmede Twitter kullanımı üzerine panoramik bir değerlendirme. Social Sciences (NWSASOS), 14(3), 118-132.
  • Business Directory Online (2020). Business directory. Erişim adresi (11.04.2020): http://www.businessdictionary.com/definition/media.html
  • Creswell, J. W. ve Clark, P. L. V. (2007). Designing and conducting mixed methods research. New York, NY: Sage Publications
  • Collins English Dictionary (2016). Harper Collins Publishers: New York
  • Çağlar, N. ve Asığbulmuş, H. (2017). X ve Y kuşaklarının siyasal davranışında sosyal medyanın etkisi: Gaziosmanpaşa ilçesinde bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(4), 85-112.
  • Demircan, B. (2017). Sosyal medyanın politik bir aradalığı sağlama potansiyeli, International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1522-1532.
  • Ertem, H. S. ve Korhan S. (2019). Sosyal medya ve dış politika ilişkisine yakından bakmak: Türkiye’de üniversiteli genç yetişkinler örneği, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(2), 215-233.
  • Filiz, O., Erol, O., Dönmez, F. İ. ve Kurt, A. A. (2014). BÖTE bölümü öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçları ile internet bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 3(2), 28-17.
  • Gacumo, R. J. (2018) Rising social media trends and its effects on the opinions and beliefs on current social and political issues of specialized high school students. Erişim adresi (11.03.2020): https://www.researchgate.net/publication/335749790RisingSocial _Media_Trends_andIts_Effects_On_the_Opinions_and_Beliefs_On_Current_Social_and_Political_Issues_of_Specialized_High_School_Students?channel=doivelinkId=5d790c90a6fdcc9961c0b3f3veshowFulltext=true
  • Gedik, H. ve Cosar, H. A. (2020). Perception of social media in secondary students. International Education Studies, 13(3), 6-17.
  • Gross, E. F., Juvonen, J. ve Gable, S. L. (2002). Internet use and well-being in adolescence. Journal of Social Issues, 58(1), 75-90.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Şeçkin Yayıncılık.
  • Günbayı, İ. (2019). Nitel araştırmada veri analizi: Tema analizi, betimsel analiz, içerik analizi ve analitik genelleme. Erişim adresi (03.02.2020): http://www.nirvanasosyal.com/h-392-nitel-arastirmada-veri-analizi-tema-analizi-betimsel-analiz-icerik-analizi-ve-analitik-genelleme.html
  • Gyagri, C. Y. (2016). Social media as a platform for political information: a survey of University of Ghana students, Erişim adresi (01.02.2020): http://ugspace.ug.edu.gh/bitstream/handle/123456789/22824/Social%20Media%20as%20a%20Platform%20for%20Political%20Information%20A%20Survey%20of%20University%20of%20Ghana%20Students%20-%202016.pdf? sequence=1veisAllowed=y
  • Hamamcı, E. (2015). Televizyon ve sosyal medya ilişkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hampton, K. ve Wellman, B. (2001). Long distance community in the network society contact and support beyond netville. American Behavioral Scientist, 45(3), 476-495.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı- bir alan çalışması, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32, 151-175.
  • İnce, M. ve Koçak, M. C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749.
  • Kamiloğlu, F. ve Yurttaş, Ö. U. (2014). Sosyal medyanın bilgi edinme ve kişisel gelişim sürecine katkısı ve lise öğrencileri üzerine bir alan çalışması, GSÜ İletişim Dergisi, 21, 129-150.
  • Kirschenbaum, A. (2004). Generic sources of disaster communities: A social network approach. International Journal of Sociology and Social Policy, 24(10/11), 94-129.
  • Konuk, N. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medyada şiddet kavramına bakışları. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(3), 414-431.
  • Lemish, D. (2013). The Routledge international handbook of children, adolescents and media. London: Routledge Maalouf, A. (2009). Çivisi çıkmış dünya. (Orçun Türkay, Çev.) İstanbul: YKY
  • Masthi, N. N. R., Pruthvi, S. ve Mallekavu, P. (2017). A comparative study on social media addiction between public and private high school students of urban Bengaluru. Journal of Psychiatry, 18(2), 206-215.
  • Mayfield, A. (2008). What is social media? Erişim adresi (01.05.2019): http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf
  • Nadkarni, A. ve Hofmann, S. G. (2012) Why do people use facebook? Personality and Individual Differences, 52, 243-249.
  • Onursoy, S. (2018). Üniversite gençliğinin dijital okuryazarlık düzeyleri: Anadolu üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 6(2), 989-1013.
  • Oxford Dictionary and Thesaurus (2009). Oxford dictionary and thesaurus. OUP: Oxford.
  • Sağbaş, E. A., Ballı, S. ve Şen, F. (2016). Sosyal medya ve gençler üzerindeki etkileri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 153-163.
  • Sağır, A. ve Eraslan, H. (2019). Akıllı telefonların gençlerin gündelik hayatlarına etkisi: Türkiye’de üniversite gençliği örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 48-78.
  • Sheldon, P ve Bryant, K (2016). Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age, Computers in Human Behavior, 58, 89-97. Şener, G., Emre, P. Ö. ve Akyıldız, F. (2015). Türkiye’de sosyal medyanın siyasi katılıma etkileri, Folklor/Edebiyat Dergisi, 21(83), 75- 98.
  • T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı. (2013). Gençlik ve sosyal medya araştırması. Erişim adresi (01.03.2020): http://www.gsb.gov.tr/HaberDetaylari/1/3816/ genclik-ve-spor-bakanligi-turkiyenin-en-kapsamli-sosyal-medya-arastirmasini-yapti.aspx
  • Tarhan, A. (2014). The role of social media to political information. 10th International Academic Conference, Vienna.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araştırma. Journal of History School (JOHS), 7(17), 851-870.
  • Türkoğlu, H. S. (2018). Sosyal medya üzerinden mahremiyet farkındalığı ve değişimin ölçümlenmesine yönelik bir araştırma, Istanbul University Journal of Communication Sciences, 54, 163-189.
  • Ünal, S. (2017). Ağ toplumunun genç yurttaşları: Dijital sosyal ortamların siyasal temelde kullanımına yönelik karşıt yaklaşımlar. International Journal of Human Sciences. 14(3), 2510-2540.
  • We Are Social 2020. (2020). Dünya İnternet sosyal medya ve mobil kullanım istatistikleri. Erişim adresi (05.02.2020): https://dijilopedi.com/2020-dunya-internet-sosyal-medya-ve-mobil-kullanim-istatistikleri
  • Yıldırım, A. ve Simsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. bs.) Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Gökhan Cantürk 0000-0002-5110-7639

İbrahim Yüksel 0000-0001-5173-4387

Publication Date December 31, 2020
Submission Date August 22, 2020
Acceptance Date November 4, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Cantürk, G., & Yüksel, İ. (2020). Dijital Medyanın Ortaöğretim Çağındaki Gençlerin Düşünme Biçimleri Üzerindeki Etkileri. International Journal of Scholars in Education, 3(2), 222-243.