The purpose of this research is to examine the role of self-regulation and motivation in the English self-efficacy of secondary school students and to investigate their relationship with various independent variables. This research aims to identify the factors influencing English proficiency in Türkiye and contribute to the consideration of these factors in the regulations made to improve language education in order to enhance the level of English language education. The research is conducted according to the correlational survey method. The sample of the research consists of 580 secondary school students studying in state schools affiliated with the Ministry of National Education in Kayseri province in the 2022-2023 academic year. In the research, “English Language Skills Self-Efficacy Scale”, “Perceived Self-Regulation Scale”, “Foreign Language Learning Motivation Scale” and “Personal Information Form” were used as data collection tools. In addition to descriptive statistics, t-test, Analysis of Variance, Tukey HSD multiple comparison test, and Stepwise Multiple Regression Analysis were used for data analysis. As a result of the research, it was found that secondary school students’ self-regulation skills, foreign language learning motivation, students’ gender, grade level, parental education level, family income level, the place where most of their life is spent, and English report card grade were significant variables in explaining their English self-efficacy.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerin İngilizce öz yeterliğinde öz-düzenleme ve motivasyonun rolü ve bunların çeşitli bağımsız değişkenler açısından incelenmesidir. Bu araştırma ile ülkemizde İngilizce başarısını etkileyen faktörleri ortaya çıkarmak ve dil eğitimini daha iyi bir düzeye getirmek için yapılan düzenlemelerde bu faktörlerin de göz önünde bulundurulmasına katkı sağlamak hedeflenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama yöntemine göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini, 2022-2023 Eğitim-Öğretim yılında, Kayseri ilinde bulunan milli eğitim bakanlığına bağlı devlet okullarında öğrenim gören 580 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Ocak, Küçükçınar & Karakuyu (2022) tarafından geliştirilen “İngilizce Dil Becerileri Öz Yeterlik Ölçeği”, Arslan & Gelişli (2015) tarafından geliştilen “Algılanan Öz-Düzenleme Ölçeği”, Griffiths & Özgür (2013) tarafından geliştirilen "Yabancı Dil Öğrenme Motivasyon Ölçeği" ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra t-testi, ANOVA (Varyans Analizi), Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi ve Aşamalı Çoklu Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ortaokul öğrencilerinin öz düzenleme becerileri, yabancı dil öğrenme motivasyonları, öğrencilerin cinsiyeti, sınıf düzeyleri, ebeveyn eğitim düzeyi, aile gelir düzeyi, yaşamının çoğunun geçtiği yer ve İngilizce karne notu İngilizce öz yeterliliklerini açıklamada anlamlı değişkenler olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Readiness in Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | February 12, 2024 |
Acceptance Date | December 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |
|
| |