Case Report
BibTex RIS Cite

TAM SAYILARDA TOPLAMA VE ÇARPMA İŞLEMLERİN ÖĞRETİMİNDE SAYMA PULU KULLANIMI VE KULLANILABİLECEK SINIF İÇİ ETKİNLİKLER

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 24 - 36, 30.04.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı, toplama ve çıkarma
işlemlerinde tam sayıların ve tamsayılarla işlemlerin öğretiminde sayma
pullarının kullanılabileceğini gösteren sınıf içi etkinlikleri ortaya koymaktır.
Bu amaçla öncelikle tamsayılarda toplama ve çarpma işlemlerinin modellenmesinde
sayma pullarının kullanımına yönelik teorik alt yapı oluşturulmuş ve sonrasında
örneklerle sınıf içinde tatbik edilebilecek uygulamalara yer verilmiştir.
Yapılan uygulamaların, ortaokul öğrencilerinin tamsayı kavramını ve
tamsayılarla yapılan toplama ve çarpma işlemlerinin kavramsal yapısını
anlamlı  olarak öğrenebilecekleri öğretim
ortamlarının tasarlanmasında destek sağlaması ve ayrıca ortaokul matematik
öğretmenlerine rehberlik etmesi hedeflenmektedir.

References

  • Alakoç, Z. (2003). Matematik Öğretiminde Teknolojik Modern Öğretim Yaklaşımları, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET vol. 2 Issue 1Altıparmak, K., ve Özdoğan, E. (2010). A study on the teaching of the concept of negative numbers. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 41(1), 31-47.Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (5. Baskı). Bursa: Aktüel Yayıncılık.Altun, M. (2013). Ortaokullarda (5., 6., 7. Ve 8. Sınıflarda) Matematik Öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları.Avcu, T. ve Durmaz, B. (2011). Tam sayılarla ilgili işlemlerde ilköğretim düzeyinde yapılan hatalar ve karşılaşılan zorluklar. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, 2011 Antalya- Turkey.Aydın-Ünal, Z., İpek, A.S. (2010). Gerçekçi Matematik Eğitiminin İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Tam Sayılarla Çarpma Konusundaki Başarılarına Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 34(152), 30-43.Bahadır, E., Özdemir, A.Ş. (2013). Tam Sayılar Konusunun Canlandırma Tekniği İle Öğretiminin Öğrenci Başarısına Ve Hatırlama Düzeyine Etkisi. International Journal Social Science Research, 2(1), 114-136.Baki, A. (2002) . Öğrenen ve Öğretenler İçin Bilgisayar Destekli Matematik. İstanbul: Ceren Yayın Dağıtım Barnes, M. (1998). Dealing with misconceptions about probability. Australian Mathematics Teacher, 54(10), 17–20.Baykul, Y. (2002) İlköğretimde Matematik Öğretimi 6-8. Sınıflar İçin, Ankara: Pegem ABeery, J., Cochell, G., Dolezal, C., Sauk, A., Shuey, L. (2002). The Story of Negative Numbers, Mathematical Association of America Funded by the National Science FoundationClements, D. H., and McMillen, S. (1996). Rethinking concrete manipulatives. Teaching Children Mathematics, 2(85), 270-279.Çilenti, K.(1988). Eğitim Teknolojisi Ve Öğretimi, Kadıköy Matbaası, Ankara.Dursun, F. (2006). “Öğretim Sürecinde Araç Kullanımı”. İlköğretmen Dergisi. Sayı 1. s.:8-9Erdem, E. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel ve olasılıksal muhakeme becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş öğrenme ortamının matematiksel muhakemeye ve tutuma etkisi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum. ErdemErdem, E., Başıbüyük, K., Gökkurt, B., Şahin, Ö., Soylu, Y. (2015). Tam Sayılar Konusunun Öğretiminde Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 97-117. DOI: http://dx.doi.org/10.17556/jef.08506Ergün, M. ve Özdaş, A. (1997). Öğretim İlke ve Yöntemleri. İstanbul Ersoy, Y. (1997). Bilgisayarın Matematik Eğitiminde Kullanılması Ortaöğretim Matematik Öğretimi, Ankara: YÖK-Dünya Bankası MEGPErsoy, Y., (2002). Matematik Okur Yazarlığı – II: Hedefler, Yetiler ve Beceriler, http://www.matder.org.tr. (erişim tarihi: 14.12.2018)Fischbein, E., Nello, M. S., & Marino, M.S. (1991). Factors affecting probabilistic judgments in children and adolescents. Educational Studies in Mathematics, 22, 523-549.Fischbein, E., & Schnarch, D. (1997). The evolution with age of probabilistic, intuitively based misconceptions. Journal of Research in Science Teaching, 28(1), 96-105.Fuadiah, N.F., Suryadi, D., Turmudi. (2017). Some Difficulties İn Understanding Negative Numbers Faced By Students: A Qualitative Study Applied At Secondary Schools İn İndonesia. International Education Studies, 10(1), 24-38. DOI: 10.5539/ies.v10n1p24Gallardo, A. (2008). Historical epistemological analysis in mathematical education: Negative numbers and the nothingness. In Proceedings of the joint meeting of PME (Vol. 32, 17-29).Garfield, J., & Ahlgren, A. (1988). Difficulties in learning basic concepts in probability and statistics: Implications for research. Journal for Research in Mathematics Education, 19(1), 44-63.Gürbüz, R. (2006). Olasılık kavramlarının öğretimi için örnek çalışma yapraklarının geliştirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 111123.Hativa, N., & Cohen, D. (1995). Self learning of negative number concepts by lower division elementary students through solving computer-provided numerical problems. Educational Studies in Mathematics, 28(2), 401–431.Işıksal-Bostan, M. (2009). Negatif sayılara ilişkin zorluklar, kavram yanılgıları ve bu yanılgıların giderilmesine yönelik öneriler. E. Bingölbali ve M. F. Özmantar (Ed.), İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. İnan, C.(2006). Matematik Öğretiminde Materyal Geliştirme ve Kullanma. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 7, 47-56 (2006)İşgüden, E. (2008). 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin tam sayılar konusunda karşılaştıkları güçlükler (Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.Kay, R., Knacck, L. (2008) Investigating the Use of Learning Objects for Secondary School Mathematics, Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects (4) ss. 269-289.Kilhamn, C. (2011). Making sense of negative numbers. Göteborg, Sweden: Acta Universitatis Gothoburgensis. Aralık 2018’te https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/24151 internet adresinden edinilmiştir.Lestari, U.P., Putri, R.I.I., Hartono, Y. (2015). Using Set Model For Learning Addition Of İntegers. Indonesian Mathematical Society Journal on Mathematics Education, 6(2), 16-29. ERIC Number: EJ1079640MDÖP, (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Meb Yayınları, AnkaraMemiş, Y. (2012). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerine yönelik negatif tamsayılara ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve lojistik regresyonla analizi (Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.Orhun, N. (2007). Kesir İşlemlerinde Formal Aritmetik Ve Görselleştirme Arasındaki Bilişsel Boşluk. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 99–111 Özdemir, İ. E. Y. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretiminde materyal kullanımına ilişkin bilişsel becerileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 362-373.Peled, I., and Carraher, D. W. (2007). Signed numbers and algebraic thinking. In Kaput, J., Carraher, D. and Blanton, M. (Eds.), Algebra in The Early Grades, (pp. 303-327). Mahwah, NJ: Erlbaum.Pijls, M., Dekker, R., & Van Hout-Wolters, B. (2007). Reconstruction of a collaborative mathematical learning process, Educational Studies in Mathematics, 65, 309–329.Rabin, J. M., Fuller, E., and Harel, G. (2013). Double negative: the necessity principle, commognitive conflict, and negative number operations. The Journal of Mathematical Behavior, 32(3), 649-659.Streefland, L. (1990). Fractions In Realistic Mathematics Education, A Paradigm Of Developmental Research. Dordrecht: Kluver Academic.Steiner,F.G., & Stoecklin, M.(1997). Fraction Calculation. Adidactic Approach To Constructing Mathematical Networks. Learning and Instruction, 7(3), 211 233.Şengül, S., & Körükçü, E. (2012). Tam sayılar konusunun görsel materyal ile öğretiminin altıncı sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve kalıcılık düzeylerine etkisi. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 489-508.Ünal, Z., İpek, S.(2009). Gerçekçi Matematik Eğitiminin İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Tam Sayılarla Çarpma Konusundaki Başarılarına Etkisi, Türk Eğitim Derneği Eğitim ve Bilim Dergisi, cilt 34 sayı 152Van de Walle, J.A., Karp, K.S., & Bay-Williams, J.M. (2010). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (7th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.Woodham, L. (2008). Be Positive about Negative Numbers, Primary Mathematics, Volume 12 Number 2 (Alıntı tarihi: 12.12.2018: http://nrich.maths.org/public/viewer.php?obj_id=6693&part=index&nomenu=1)
Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 24 - 36, 30.04.2019

Abstract

References

  • Alakoç, Z. (2003). Matematik Öğretiminde Teknolojik Modern Öğretim Yaklaşımları, The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET vol. 2 Issue 1Altıparmak, K., ve Özdoğan, E. (2010). A study on the teaching of the concept of negative numbers. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 41(1), 31-47.Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi (5. Baskı). Bursa: Aktüel Yayıncılık.Altun, M. (2013). Ortaokullarda (5., 6., 7. Ve 8. Sınıflarda) Matematik Öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları.Avcu, T. ve Durmaz, B. (2011). Tam sayılarla ilgili işlemlerde ilköğretim düzeyinde yapılan hatalar ve karşılaşılan zorluklar. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 April, 2011 Antalya- Turkey.Aydın-Ünal, Z., İpek, A.S. (2010). Gerçekçi Matematik Eğitiminin İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Tam Sayılarla Çarpma Konusundaki Başarılarına Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 34(152), 30-43.Bahadır, E., Özdemir, A.Ş. (2013). Tam Sayılar Konusunun Canlandırma Tekniği İle Öğretiminin Öğrenci Başarısına Ve Hatırlama Düzeyine Etkisi. International Journal Social Science Research, 2(1), 114-136.Baki, A. (2002) . Öğrenen ve Öğretenler İçin Bilgisayar Destekli Matematik. İstanbul: Ceren Yayın Dağıtım Barnes, M. (1998). Dealing with misconceptions about probability. Australian Mathematics Teacher, 54(10), 17–20.Baykul, Y. (2002) İlköğretimde Matematik Öğretimi 6-8. Sınıflar İçin, Ankara: Pegem ABeery, J., Cochell, G., Dolezal, C., Sauk, A., Shuey, L. (2002). The Story of Negative Numbers, Mathematical Association of America Funded by the National Science FoundationClements, D. H., and McMillen, S. (1996). Rethinking concrete manipulatives. Teaching Children Mathematics, 2(85), 270-279.Çilenti, K.(1988). Eğitim Teknolojisi Ve Öğretimi, Kadıköy Matbaası, Ankara.Dursun, F. (2006). “Öğretim Sürecinde Araç Kullanımı”. İlköğretmen Dergisi. Sayı 1. s.:8-9Erdem, E. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel ve olasılıksal muhakeme becerilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş öğrenme ortamının matematiksel muhakemeye ve tutuma etkisi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum. ErdemErdem, E., Başıbüyük, K., Gökkurt, B., Şahin, Ö., Soylu, Y. (2015). Tam Sayılar Konusunun Öğretiminde Yaşanan Zorluklar Ve Çözüm Önerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 97-117. DOI: http://dx.doi.org/10.17556/jef.08506Ergün, M. ve Özdaş, A. (1997). Öğretim İlke ve Yöntemleri. İstanbul Ersoy, Y. (1997). Bilgisayarın Matematik Eğitiminde Kullanılması Ortaöğretim Matematik Öğretimi, Ankara: YÖK-Dünya Bankası MEGPErsoy, Y., (2002). Matematik Okur Yazarlığı – II: Hedefler, Yetiler ve Beceriler, http://www.matder.org.tr. (erişim tarihi: 14.12.2018)Fischbein, E., Nello, M. S., & Marino, M.S. (1991). Factors affecting probabilistic judgments in children and adolescents. Educational Studies in Mathematics, 22, 523-549.Fischbein, E., & Schnarch, D. (1997). The evolution with age of probabilistic, intuitively based misconceptions. Journal of Research in Science Teaching, 28(1), 96-105.Fuadiah, N.F., Suryadi, D., Turmudi. (2017). Some Difficulties İn Understanding Negative Numbers Faced By Students: A Qualitative Study Applied At Secondary Schools İn İndonesia. International Education Studies, 10(1), 24-38. DOI: 10.5539/ies.v10n1p24Gallardo, A. (2008). Historical epistemological analysis in mathematical education: Negative numbers and the nothingness. In Proceedings of the joint meeting of PME (Vol. 32, 17-29).Garfield, J., & Ahlgren, A. (1988). Difficulties in learning basic concepts in probability and statistics: Implications for research. Journal for Research in Mathematics Education, 19(1), 44-63.Gürbüz, R. (2006). Olasılık kavramlarının öğretimi için örnek çalışma yapraklarının geliştirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 111123.Hativa, N., & Cohen, D. (1995). Self learning of negative number concepts by lower division elementary students through solving computer-provided numerical problems. Educational Studies in Mathematics, 28(2), 401–431.Işıksal-Bostan, M. (2009). Negatif sayılara ilişkin zorluklar, kavram yanılgıları ve bu yanılgıların giderilmesine yönelik öneriler. E. Bingölbali ve M. F. Özmantar (Ed.), İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. İnan, C.(2006). Matematik Öğretiminde Materyal Geliştirme ve Kullanma. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi 7, 47-56 (2006)İşgüden, E. (2008). 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin tam sayılar konusunda karşılaştıkları güçlükler (Yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.Kay, R., Knacck, L. (2008) Investigating the Use of Learning Objects for Secondary School Mathematics, Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects (4) ss. 269-289.Kilhamn, C. (2011). Making sense of negative numbers. Göteborg, Sweden: Acta Universitatis Gothoburgensis. Aralık 2018’te https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/24151 internet adresinden edinilmiştir.Lestari, U.P., Putri, R.I.I., Hartono, Y. (2015). Using Set Model For Learning Addition Of İntegers. Indonesian Mathematical Society Journal on Mathematics Education, 6(2), 16-29. ERIC Number: EJ1079640MDÖP, (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Meb Yayınları, AnkaraMemiş, Y. (2012). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerine yönelik negatif tamsayılara ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve lojistik regresyonla analizi (Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.Orhun, N. (2007). Kesir İşlemlerinde Formal Aritmetik Ve Görselleştirme Arasındaki Bilişsel Boşluk. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 99–111 Özdemir, İ. E. Y. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretiminde materyal kullanımına ilişkin bilişsel becerileri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 362-373.Peled, I., and Carraher, D. W. (2007). Signed numbers and algebraic thinking. In Kaput, J., Carraher, D. and Blanton, M. (Eds.), Algebra in The Early Grades, (pp. 303-327). Mahwah, NJ: Erlbaum.Pijls, M., Dekker, R., & Van Hout-Wolters, B. (2007). Reconstruction of a collaborative mathematical learning process, Educational Studies in Mathematics, 65, 309–329.Rabin, J. M., Fuller, E., and Harel, G. (2013). Double negative: the necessity principle, commognitive conflict, and negative number operations. The Journal of Mathematical Behavior, 32(3), 649-659.Streefland, L. (1990). Fractions In Realistic Mathematics Education, A Paradigm Of Developmental Research. Dordrecht: Kluver Academic.Steiner,F.G., & Stoecklin, M.(1997). Fraction Calculation. Adidactic Approach To Constructing Mathematical Networks. Learning and Instruction, 7(3), 211 233.Şengül, S., & Körükçü, E. (2012). Tam sayılar konusunun görsel materyal ile öğretiminin altıncı sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve kalıcılık düzeylerine etkisi. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 489-508.Ünal, Z., İpek, S.(2009). Gerçekçi Matematik Eğitiminin İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Tam Sayılarla Çarpma Konusundaki Başarılarına Etkisi, Türk Eğitim Derneği Eğitim ve Bilim Dergisi, cilt 34 sayı 152Van de Walle, J.A., Karp, K.S., & Bay-Williams, J.M. (2010). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (7th Ed.). Boston: Allyn & Bacon.Woodham, L. (2008). Be Positive about Negative Numbers, Primary Mathematics, Volume 12 Number 2 (Alıntı tarihi: 12.12.2018: http://nrich.maths.org/public/viewer.php?obj_id=6693&part=index&nomenu=1)
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Halil Zehir 0000-0002-2289-9518

Kıymet Zehir

Publication Date April 30, 2019
Acceptance Date August 21, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Zehir, H., & Zehir, K. (2019). TAM SAYILARDA TOPLAMA VE ÇARPMA İŞLEMLERİN ÖĞRETİMİNDE SAYMA PULU KULLANIMI VE KULLANILABİLECEK SINIF İÇİ ETKİNLİKLER. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 5(1), 24-36.
e-ISSN: 2458-8628