The purpose of the study is to examine and describe the in-service training (INSET) programs which were organized by the Ministry of Education for English langauage teachers (ELT teachers) in Turkey, during the 1998-2005 academic years. 186 teachers and 5 instructors who participated in ELT INSET programs from 2003 to 2005 were randomly selected as samples. The data for the study were obtained by means of interviews and questionnaires. As a result of the study, it has been determined that the number and the content of the INSET programs for ELT teachers are insufficient. At the end of the study, it was concluded that INSET should be practised widely all over the country. All teachers should take part in INSET programs periodically. Each school should perform a needs analysis for its teachers and find out the necessary INSET topics and inform the Ministry of Education. The courses should be practice-based.
Bu araştırmanın amacı 1998-2005 yılları arasında Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından İngilizce öğretmenleri için düzenlenmiş olan hizmet içi
eğitim (HİE) programlarını incelemektir. Araştırmanın örneklerini 2003-
2005 yıllarında bu eğitimlere katılmış ve rasgele örnekleme yöntemi ile
seçilmiş 186 öğretmen ve bu eğitim programlarında öğretici olarak görev
almış 5 uzman eğitmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri görüşme ve anket
teknikleri kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, İngilizce
öğretmenleri için düzenlenen HİE programlarının sayı ve içerik olarak
tatmin edici düzeyde olmadığı saptanmıştır. Çalışmanın sonunda hizmet içi
eğitim programlarını iyileştirmek için tüm öğretmenlerin düzenli aralıklarla
hizmet içi eğitimden geçirilmeleri ve bu eğitimler öncesinde öğretmenlere
ihtiyaç analizi yapılması gereği vurgulanmıştır. Bunun yanısıra hizmet içi
eğitimlerin ölçme değerlendirme süreçlerinin yeniden yapılandırılması
önerilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2006 |
Submission Date | November 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 19 Issue: 2 |