Year 2015, Volume 28 , Issue 1, Pages 97 - 115 2015-12-29

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Müze Eğitimine İlişkin Görüşleri

Berrin Akman [1] , Şenay Altınkaynak [2] , Şenay ÖZEN ALTINKAYNAK [3] , H.Gözde Ertürk [4] , H.gözde ERTÜRK KARA [5] , Şadiye Can Gül [6]


Okul öncesi öğretmenlerinin müze eğitimine ilişkin algılarının eğitim sürecindeki uygulamaları da etkileyeceği düşünülmektedir. Çocukların müzelerden yararlanmasında etkin rol üstlenen öğretmenlerin bu konudaki bilgilerini, uygulamalarını ve süreçte karşılaştıkları sorunları belirlemek ülkemizde müze eğitiminin hedeflerine ulaşıp ulaşmadığı konusunda önemli ipuçları verecektir. Bu çalışmanın amacı; okul öncesi öğretmenlerinin müze eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaçla 41 okul öncesi öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Müze eğitiminin gerekliliğine, müzedeki uygulamalara ve karşılaşılan sorunlara ilişkin veriler toplanmıştır. Veriler, betimsel analiz tekniği ile daha önce belirlenen temalar çerçevesinde düzenlenip yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda; okul öncesi öğretmenlerin müze eğitiminin gerekliliğine inanmalarına rağmen müzelerin eğitim ortamı olarak kullanılması potansiyelinden yeteri kadar faydalanamadıkları belirlenmiştir.
Okul öncesi eğitimi, müze eğitimi
  • Abacı, O. (1996). Müze eğitimi. Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Adıgüzel, Ö. (2002). Müze pedagojisi ve müzelerde yaratıcı drama ile öğrenme ortamları oluşturma. Drama ve Müze Pedagojisi. Oluşum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi Yayınları. 5, 21-28.
  • Akman, B. ve Güler, T. (2009). 6 yaş çocuklarının müze ile ilgili düşünceleri. Uluslar arası Katılımlı II. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 408- 418.
  • Altun, R. (2003). Müzelerin eğitimdeki yeri ve bu bağlamda müzelerin eğitim olanakları (araç-gereç-personel) açısından yeterlilik durumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi El Sanatları Eğitimi, Ankara.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihî mekânlarla tarih öğretimi: tarih öğretmenlerinin “müze eğitimine” ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Avşaroğlu,S., Deniz, M.E., Kahraman, A. (2005) Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu, iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 125-129.
  • Baykan, Z.Ö. (2007). 2005 ve 2006 İlköğretim programlarının müze eğitimi açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çakır İlhan, A., Artar, M., Okvuran, A. ve Karadeniz, C. (2009). Çocuk müze eğitimi program kitapçıkları. http://www.unicef.org.tr/tr/knowledge/detail/846/cocuk-muze-egitimi- programi-kitapciklari-2 Erişim Tarihi: 27.10.2013.
  • Çetin, Y., (2002). Çağdaş eğitimde müze eğitiminin rolü ve önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 8: 57–61.
  • Denizli, H. (2008). Anadolu medeniyetleri müzesi’nde eğitim uygulamaları. Ed. İnci San. Eğitim ve Müze Semineri, Kök Yayıncılık, 157-173, Ankara.
  • Gay, L. R. (1987). Educational research. Competencies for analysis and application (3th Ed). Columbus: Merrill Publishing Company.
  • Hein, G. E. ( 2002). Learning in the museum. Taylor and Francis.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999). Müze ve galeri eğitimi. Çev. Meltem Ö. Evren ve Emine G. Kapçı, Yay. Haz. Bekir ONUR, Ankara: A.Ü. Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Kuruoğlu, N. (2002). Müzelerin eğitim ortamı olarak kullanımı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (1) 275-285.
  • Mercin, L. (2002). Anadolu güzel sanatlar liselerinde müzelerin sanat eğitimi amaçlı kullanılmasına ilişkin yönetici ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Paykoç, F. (2000-2002). ODTÜ geliştirme vakfı müze eğitimi uygulamaları semineri, Antalya.
  • Richardson, J., (1996). Handbook of qualitative research methods for psychology and the social sciences. Leicester: PBS Books. 203 s.
  • Onur, B. ve Zilcioğlu, Ş. (2008). Çocuk müzeleri ve müze eğitimi. Ürün Yayınları.. Ankara.
  • Oruç, S. Altın, B.N. (2008). Müze eğitimi ve yaratıcı drama. Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (35): 125-141.
  • Önder, A., Abacı, O. ve Kabaraj, I. (2009). Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı projesi: İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki Marmara örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1) 25. Sayı
  • Özsoy, V. ve Mercin, L. (2003). Sanat (Resim) Eğitiminde müzelerin kullanılmasında ilgili kurum ve kuruluşların karşılıklı görev ve yükümlülükleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (3), 303-318. Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Başvuru: 16.12.2014
  • Yayına Kabul: 11.02.2015
Primary Language tr;en
Journal Section Articles
Authors

Author: Berrin Akman

Author: Şenay Altınkaynak

Author: Şenay ÖZEN ALTINKAYNAK

Author: H.Gözde Ertürk

Author: H.gözde ERTÜRK KARA

Author: Şadiye Can Gül

Dates

Application Date : December 29, 2015
Acceptance Date : May 16, 2021
Publication Date : December 29, 2015

APA Akman, B , Altınkaynak, Ş , Özen Altınkaynak, Ş , Ertürk, H , Ertürk Kara, H , Can Gül, Ş . (2015). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Müze Eğitimine İlişkin Görüşleri . Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 28 (1) , 97-115 . DOI: 10.19171/uuefd.49876