The use of artificial intelligence in academic writing prompts a profound reconsideration of fundamental ethical issues, including property, accuracy, and privacy. This study aims to explore the ethical dilemmas in academic writing, focusing on the perspectives of social sciences researchers. It employed a case study design and used a maximum diversity sampling method, engaging 34 researchers. Data collection utilized open-ended questions, guided by Mason's framework of computer ethics, encouraging participants to provide detailed responses. Data were analyzed using descriptive analysis, focusing on themes of property, accuracy, and privacy. The findings reflect the participants' diverse views on the ethical implications of using artificial intelligence in academic writing. Specifically, the necessity of disclosing sources when artificial intelligence generates information and the importance of ethical citations were emphasized. The results initiate significant discussions on the ethical use of artificial intelligence in academic writing and contribute to the relevant literature.
Akademik yazım sürecinde yapay zekânın kullanımı, bilginin sahipliği, doğruluğu ve gizliliği gibi temel etik konuları derinlemesine yeniden düşünmeye sevk etmektedir. Bu araştırma, akademik yazım sürecinde yapay zekâ kullanımının etik boyutlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, sosyal bilimler alanındaki araştırmacıların görüşlerini içeren bir durum çalışması tasarlanmıştır. Örneklem seçiminde maksimum çeşitlilik yöntemi kullanılmış olup, 34 araştırmacı çalışmaya katılmıştır. Veri toplama sürecinde, Mason'un bilişim etiği çerçevesinde hazırlanan, açık uçlu sorular kullanılmış ve katılımcılardan uzun paragraflar halinde yanıt vermeleri istenmiştir. Veriler, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiş ve fikir mülkiyeti, doğruluk ve gizlilik temalarında açıklanmıştır. Bulgular, katılımcıların yapay zekânın akademik yazımda kullanımı üzerindeki etik etkileri konusundaki çeşitli görüşlerini yansıtmaktadır. Özellikle, yapay zekânın oluşturduğu bilginin kaynaklarının belirtilmesi gerekliliği ve atıfların önemi araştırmada vurgulanmıştır. Sonuçlar, akademik yazım sürecinde yapay zekânın etik kullanımı konusunda önemli bir tartışma başlatmakta ve ilgili literatüre katkı sağlamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | July 11, 2024 |
Acceptance Date | September 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 37 Issue: 3 |