Küreselleşme ile beraber tüm dünyada fast food sektörü
hızlı bir şekilde gelişmekte; müşterilerin de fast food marka tercihleri
değişmektedir. Bu noktada fast food ürünlerindeki marka algısı ve müşteri
memnuniyeti; insanların tercihlerini belirleyip belirlememe sürecinde etkisini
gösterebilmektedir. Bu etki jenerasyonlar arasında da farklı şekillerde
görülebilmektedir. Fast food sektörünün hız kazanması ile birlikte,
işletmelerin de inovasyon çalışmaları ve müşteri ilişkileri yönetimi konularına
daha çok yoğunlaşmaları kaçınılmaz olmaktadır. Bu çalışmada, fast food
ürünlerini tercih eden X ve Y kuşağındaki müşterilerin marka algısı ve müşteri
memnuniyeti ilişkilerinin incelenmesi ve bunun dahilinde analiz edilmesi
hedeflenmiştir. Bu hedef doğrultusunda dört farklı şehirde 400 kişiye uygulanan anket ile hem X
hem de Y kuşağı müşterilerinin marka algısı, müşteri memnuniyeti ve marka
tercihleri araştırılmıştır. Araştırmanın neticesinde marka algısı ve müşteri
memnuniyetinin X ve Y kuşağı müşterilerinin marka tercihleri ile ilişkisi
korelasyon ve bağımsız grup t testi ile analiz edilmiş; sonucunda ise anlamlı bir
ilişki olduğu görülmüştür.
With
globalization fast food sector is developing rapidly all over the world and
fast food brand preferences of customers are changing. At this point, brand
perception and customer satisfaction in fast food products show their influence
on the process of whether to determine people’s preferences. This influence can
be seen between the different generations as well. In addition, with the fast
food sector gaining momentum, it can be seen that enterprises are more focused
on innovation studies and customer relationship management issues. In this
study, it is intended to examine and analyze customer satisfaction
relationships and brand perception of the customers who prefer fast food products
in X and Y generations. In line with this objective, with the survey conducted
on 400 people in four different cities, brand perception, customer satisfaction
and brand preferences of both X and Y generation customers are studied. As a
result of the research, the relationship between brand perception and customer
satisfaction with brand preferences of the customers in X and Y generations was
analyzed by correlation and independent group t test and it is concluded that
there is a significant relationship.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |