Corporate social responsibility (CSR) is the obligations that an enterprise thinks it should fulfill for the society. Corporate reputation, on the other hand, is the sum of the perceptions of the stakeholders that reflect their feelings and thoughts about the business, which they create in their minds over time by comparing them with their competitors, explaining the general situation of the organization. The main subject of the research, according to the founders and managers in Turkey, the corporate social responsibility activities for the employees of the company are the effects of corporate reputation. In order to measure the effects of corporate reputation of corporate social responsibility activities in the study, competitiveness in Turkey with high or borderline and export amount within the first ten sectors in terms of, it is made an analysis on the companies carry out their activities in six different areas. In Turkey, the number of employees and managers over ten and co-founder of the company who directed the survey questions evaluated in SPSS 23 software package, correlation and regression analysis were performed. As a result of the study, it was determined that there is a positive and significant relationship between the corporate social responsibility activities towards the employees of the enterprises and the corporate reputation of the enterprises according to the estimates of the founders and managers of the companies.
Corporate Social Responsibility Corporate Reputation Business Stakeholders Employees Founders and Managers
Kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) kısaca, bir işletmenin toplum için yerine getirmesi gerektiğini düşündüğü yükümlülükleridir. Kurumsal itibar ise paydaşlarının işletme hakkındaki duygu ve düşüncelerini yansıtan, rakipleri ile de karşılaştırmak suretiyle zaman içerisinde zihinlerinde oluşturdukları, organizasyonun genel durumunu açıklayan algılarının toplamıdır. Araştırmanın temel konusu, kurucu ve yöneticiler açısından Türkiye’deki işletmelerin çalışanlarına yönelik kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin kurumsal itibara etkisidir. Çalışmada kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin kurumsal itibara etkisinin ölçülebilmesi amacıyla, Türkiye’de rekabet gücü yüksek veya sınırda olan ve ihracat tutarı bakımından ilk on sektör içinde yer alan, altı farklı alanda faaliyetlerini yürüten firmalar üzerine bir uygulama yapılmıştır. Türkiye genelinde, çalışan sayısı on ve üzerinde olan işletmelerin kurucu ve yöneticilerine yöneltilen anket soruları SPSS 23 paket programında değerlendirilmiş, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda, işletme kurucusu ve yöneticilerinin tahminlerine göre işletmelerin çalışanlarına dönük kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri ile işletmelerin kurumsal itibarları arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kurumsal İtibar İşletme Paydaşları Çalışanlar Kurucu ve Yöneticiler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |