In creativity, what requires is to create a new and original product by benefiting from the past accumulations, using the abilities and as a result of capability. Creativity is a concept which is used in business environments, emotional and mental activities. It can be said that creative ability composes the basis of all aspects of human life and development. Creativity in art education can be acquired by a serious and consistent education process. Art education can be called as “the effort of having people to grow up and make them conscious of art and culture”. As art education also includes practical works, it is known that it has a huge effect on creativity. In this study, goals of the visual arts education for 1 to 8 graders in primary schools have been analyzed. In this qualitative study, document analyze technique has been used. If we look to the curriculum for the visual arts education course as a meaningful whole, we can say that goals aren’t suitable for the students’ creativity levels. Keyword: Creativity, Curriculum, Visual Arts Education, Goal.
Yaratıcılık, birikimlerden yararlanarak, yeteneği kullanarak, beceri sonucu, yeni ve özgün ürünler ortaya çıkarmaktır. Yaratıcılık, çalışma ortamlarında, duygusal ve zihinsel içerikli etkinliklerde yer alan bir kavramdır. Yaratıcı yeteneklerin, insan yaşamının ve gelişiminin tüm yönlerinin, temelini oluşturduğu söylenebilir. Sanat eğitiminde yaratıcılık, ciddi ve tutarlı bir eğitim sürecinden geçilerek elde edilebilir. Sanat eğitimi, bireylerin sanat ve kültür alanlarında yetiştirilip, bilinçlendirilme etkinliğidir. Sanat eğitimi süreci uygulamalı çalışmaları da içermesinden dolayı yaratıcılığı önemli ölçüde etkilemektedir. Bu çalışmada, ilköğretim 1-8. sınıf görsel sanatlar eğitimi dersinin öğretim programında yer alan kazanımlar analiz edilmektedir. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Görsel Sanatlar Eğitimi Öğretim Programına bir bütün olarak bakıldığında, kazanımların kademe öğrencisinin yaratıcılık düzeyine yeterince uygun olmadığı söylenebilir. Anahtar Kelimeler : Yaratıcılık, Öğretim Programı, Görsel Sanatlar Eğitimi, Hedef.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 3 |