Research Article
BibTex RIS Cite

İbn Haldun’un Tavırlar Nazariyesi Bağlamında Tunus Olaylarının Değerlendirilmesi

Year 2018, Volume: 2 Issue: 1, 21 - 34, 04.05.2018

Abstract



Dünya’da ve özelde de İslam camiasında meydana gelen sosyal
olayların batı kaynaklı düşünürlerin teorileri zaviyesinden anlamlandırılma
çabası eksik kalmaktadır. Nihayetinde tüm toplumlara uygulanabilecek
tartışmasız bir tek teorinin olmadığı yakın zamanda tüm aktörler tarafından
kabul edilen bir fenomen olmuştur. Tunus’ta meydana gelen ve kısa zamanda tüm Orta
Doğuyu etkisi altına alan Arap Baharı olarak adlandırılan süreçte beklenen
baharın gelmediğine şahit olmaktayız.
Bu makalede Arap baharı sürecinin başladığı
yer olan Tunus’ta ortaya çıkan bu reformun saiklerini anlamak için yine bu
topraklarda çıkmış ve zamanının ötesine ulaşmış olan İbn
Haldun(1332-1406)’un“Tavırlar Nazariyesi” ile sosyal değişmeye ilişkin bir bağ
kurma denemesi yapılacaktır.




References

  • Alatlı, Alev(2014). “Batıya Yön Veren Metinler IV Moderniteye Doğru Kaotik Modern Dünya”, Albayrak, Ahmet(2000). “Bir Medeniyet Kuramcısı Olarak İbn Haldun” Uludağ Ünv. İlahiyat Fak. Dergisi, Sayı:9, Cilt:9, Bursa Altun, F. (2005).“Modernleşme Kuramı: Eleştirel Bir Giriş”, Küre Yayınları, İst. Aslan,Ahmet (2000). ”İbn Haldun”, Vadi Yay, İst. Azarkan, Ezeli(2014). “İbn Haldun'un Devlet Görüşü: Yönetimler Döngüsü”, ISSN:1304-0278 Bin Ali, Z. (1994).RogerMatthevs ile Mülakat. Financial Times Special Survey of Tunisia. 27 July 1994. Bourguiba, H. (1976a).Discours (1959–60). Vol. 7. Tunis: Secrétariatd’Étatl’information. Coşkun Ali(2016). “Sosyal Değişme ve Dini Normlar”, Rağbet Yay. İst. Çaha, Ömer(1994). “Osmanlı’da Sivil Toplumé Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fak. Drg, Cilt:49, Sayı:3, Ankara Feldman, N. (2008).“The Fall and Rise of the Islamic State”, NJ: Princeton University Press. Fındıkoğlu, Ziyaadin Fahri(1946).“İbn Haldun”, Amme Hukuku Dersleri C.II. İstanbul Gannuşi, Muhammed R.(2015). “Laiklik ve Sivil Toplum”, Mana yay. İstanbul Giddens, A. (2000).“Sosyoloji”, Hüseyin Özel, Cemal Güzel (çev.), Ankara: Ayraç Yayınları. Haldun, İbn(1988). “Mukaddime”, Çeviren: Süleyman Uludağ, Dergâh Yay, İstanbul Köktaş, Rümeysa(2016). ”Tunus Politik Kültüründe Sivil Toplum: Tarihsel Bir Analiz” Ormer Perspektif Ser, Sayı 18 Ling, D. L. (1967). “Tunisia, fromProtectoratetoRepublic”,Bloomington: Indiana University Press. McClay, W. M. (2002).“TwoConcept of Secularism. H. Heclo ve W. M. McClay” (Ed.). ReligionReturnsto the PublicSquare: Faith and Policy in America içinde. Baltimore: Johns Hopkins University Press. Meriç, Cemil(1996). “Umrandan Uygarlığa” İletişim yay. İstanbul Micaud, C. A. (1964).“Tunisia: The Politics of Modernization”, New York: F. A. Preager. Nasr, Seyit Hüseyin(1989). “Modern Dünyada Geleneksel İslam”, İnsan yay. İst. Okumuş, Fatih(2015). “İslami Hareketin İktidar Deneyimi: Tunus ve mısır” Mana Yay. İst. Perkins, K. J. (1986).“Tunisia: crossroads of the Islamic and European Worlds”,Boulder: Westview Press. Kenneth J. Perkins(2004).“A History of Modern Tunisia”, Cambridge University Press, New York. Rustow D. A. (1985).“Elections and Legitimacy in the Middle East”,Annals of the American Academy of Political and SocialSciences, 482:1, 122-146. Polat, Ferihan, (2015). ”İmmanuel Wallerstein Perspektifinde Arap Baharı Tunus Örneği”, Çizgi Yay, Konya Sayah, M. (1973).“La TroisièmeEpreuve: Le Néo-Destourengage un UltimeDialogue 1950-1951. HistoireduMouvementNationalTunisien”,Vol: XI, Tunis: Ministère de l’Information. Sayah, M. (1979).“Le Néo-Destourface à la TroisièmeEpreuve: 1952-1956 Indépendance. HistoireduMouvementNationalTunisien”,Vol: XV, Tunis: Ministère de l’Information. Salem, N. (1983).“Habib Bourguiba: A Study of Islam and Legitimacy in the Arab World”, Yayınlanmış Doktora Tezi. Montreal: McGill University. Springborg, Patricia(1998). ”İbn Haldun ve Yönetimlerin Dögüsü”, Doğu Batı Derrgisi, Sayı:2, Ankara Spengler, Oswald(2017). “Tarih ve Kültür Felsefesi”, Çev: Mustafa Cihan, Pegem Akademi Yay. Ankara Toumi, M. (1989).“La Tunisie de Bourguiba à Ben Ali” Paris: PressesUniversitaires de France. Tanrıverdi, N. (2011).“Yaklaşan Seçim Öncesi Tunus’ta Siyasal Denklemler”, Rapor, ORSAM, Ankara. http://www.diyanetislamansiklopedisi.com/ibn-haldun/ (Erişim Tarihi: 25.11.2017).
Year 2018, Volume: 2 Issue: 1, 21 - 34, 04.05.2018

Abstract

References

  • Alatlı, Alev(2014). “Batıya Yön Veren Metinler IV Moderniteye Doğru Kaotik Modern Dünya”, Albayrak, Ahmet(2000). “Bir Medeniyet Kuramcısı Olarak İbn Haldun” Uludağ Ünv. İlahiyat Fak. Dergisi, Sayı:9, Cilt:9, Bursa Altun, F. (2005).“Modernleşme Kuramı: Eleştirel Bir Giriş”, Küre Yayınları, İst. Aslan,Ahmet (2000). ”İbn Haldun”, Vadi Yay, İst. Azarkan, Ezeli(2014). “İbn Haldun'un Devlet Görüşü: Yönetimler Döngüsü”, ISSN:1304-0278 Bin Ali, Z. (1994).RogerMatthevs ile Mülakat. Financial Times Special Survey of Tunisia. 27 July 1994. Bourguiba, H. (1976a).Discours (1959–60). Vol. 7. Tunis: Secrétariatd’Étatl’information. Coşkun Ali(2016). “Sosyal Değişme ve Dini Normlar”, Rağbet Yay. İst. Çaha, Ömer(1994). “Osmanlı’da Sivil Toplumé Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fak. Drg, Cilt:49, Sayı:3, Ankara Feldman, N. (2008).“The Fall and Rise of the Islamic State”, NJ: Princeton University Press. Fındıkoğlu, Ziyaadin Fahri(1946).“İbn Haldun”, Amme Hukuku Dersleri C.II. İstanbul Gannuşi, Muhammed R.(2015). “Laiklik ve Sivil Toplum”, Mana yay. İstanbul Giddens, A. (2000).“Sosyoloji”, Hüseyin Özel, Cemal Güzel (çev.), Ankara: Ayraç Yayınları. Haldun, İbn(1988). “Mukaddime”, Çeviren: Süleyman Uludağ, Dergâh Yay, İstanbul Köktaş, Rümeysa(2016). ”Tunus Politik Kültüründe Sivil Toplum: Tarihsel Bir Analiz” Ormer Perspektif Ser, Sayı 18 Ling, D. L. (1967). “Tunisia, fromProtectoratetoRepublic”,Bloomington: Indiana University Press. McClay, W. M. (2002).“TwoConcept of Secularism. H. Heclo ve W. M. McClay” (Ed.). ReligionReturnsto the PublicSquare: Faith and Policy in America içinde. Baltimore: Johns Hopkins University Press. Meriç, Cemil(1996). “Umrandan Uygarlığa” İletişim yay. İstanbul Micaud, C. A. (1964).“Tunisia: The Politics of Modernization”, New York: F. A. Preager. Nasr, Seyit Hüseyin(1989). “Modern Dünyada Geleneksel İslam”, İnsan yay. İst. Okumuş, Fatih(2015). “İslami Hareketin İktidar Deneyimi: Tunus ve mısır” Mana Yay. İst. Perkins, K. J. (1986).“Tunisia: crossroads of the Islamic and European Worlds”,Boulder: Westview Press. Kenneth J. Perkins(2004).“A History of Modern Tunisia”, Cambridge University Press, New York. Rustow D. A. (1985).“Elections and Legitimacy in the Middle East”,Annals of the American Academy of Political and SocialSciences, 482:1, 122-146. Polat, Ferihan, (2015). ”İmmanuel Wallerstein Perspektifinde Arap Baharı Tunus Örneği”, Çizgi Yay, Konya Sayah, M. (1973).“La TroisièmeEpreuve: Le Néo-Destourengage un UltimeDialogue 1950-1951. HistoireduMouvementNationalTunisien”,Vol: XI, Tunis: Ministère de l’Information. Sayah, M. (1979).“Le Néo-Destourface à la TroisièmeEpreuve: 1952-1956 Indépendance. HistoireduMouvementNationalTunisien”,Vol: XV, Tunis: Ministère de l’Information. Salem, N. (1983).“Habib Bourguiba: A Study of Islam and Legitimacy in the Arab World”, Yayınlanmış Doktora Tezi. Montreal: McGill University. Springborg, Patricia(1998). ”İbn Haldun ve Yönetimlerin Dögüsü”, Doğu Batı Derrgisi, Sayı:2, Ankara Spengler, Oswald(2017). “Tarih ve Kültür Felsefesi”, Çev: Mustafa Cihan, Pegem Akademi Yay. Ankara Toumi, M. (1989).“La Tunisie de Bourguiba à Ben Ali” Paris: PressesUniversitaires de France. Tanrıverdi, N. (2011).“Yaklaşan Seçim Öncesi Tunus’ta Siyasal Denklemler”, Rapor, ORSAM, Ankara. http://www.diyanetislamansiklopedisi.com/ibn-haldun/ (Erişim Tarihi: 25.11.2017).
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yusuf Yaman

Publication Date May 4, 2018
Submission Date February 2, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Yaman, Y. (2018). İbn Haldun’un Tavırlar Nazariyesi Bağlamında Tunus Olaylarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 21-34.

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License