Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAZI TİPLERİNİN İLETİŞİM AÇISINDAN ÖNEMİ

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 652 - 664, 05.05.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.879647

Öz

Bir metin yazarken kullanılacak yazı tipi ile ilgili olarak bilinçli ya da bilinçsiz olarak bir tercih yaparız. Bu seçimin ise iletişim açısından ne kadar önemli olduğunun pek çok kişi farkında değildir. Oysa sözlü iletişimde ses tonu ve vurgu söylediğimiz bir “merhaba” kelimesine nasıl içten, resmi, öfkeli ya da alaycı bir ifade katıyorsa, yazılı iletişimde de seçilen yazı tipi de benzer bir işlev görmektedir. Bu açıdan yazı tipi tercihlerinin bilinçli olarak gerçekleştirilmesi mesajın karşı tarafa doğru ve etkili biçimde ulaşması açısından büyük önem arz etmektedir. Bu doğrultuda özellikle genç bireylerde farkındalık yaratmak amacı ile gerçekleştirilen uygulamaya 23 öğrenci katılmıştır. Uygulama sonunda yapılan likert tipi anket ve açık uçlu görüşme formu analiz edilerek bulgular alanyazından alıntılarla desteklenerek sunulmuştur.

Kaynakça

  • Becer, E. (2008). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Chatfield, T. (2013). Dijital Çağa Nasıl Uyum Sağlarız. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Combs, H., & Combs, D. (2020, 07 3). Ban Comic Sans Manifesto. www.1000manifestos.com/ban-comic-sans/ adresinden alındı
  • Ezer, O. (2005). “GRAFİST 9”, GRAFİST 9 Tasarım Günleri Kitapçığı içinde. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü Yayınları.
  • Garfield, S. (2012). Tam Benim Tipim. İstanbul: Domingo.
  • Igit, A. (2019). Tipografik Karakterler Aracılığıyla Kimliğin İfşası. The Turkish Online Journal of Design, Cilt:9, Sayı:2 s. 78-89.
  • Keleoğlu, B. (2008). Grafik Tasarımda Tipografinin Sesi, Sesin Tipografisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.
  • Sarıkavak, N. K. (2017). Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Selamet, S. (1995). Grafik Tasarım Öğesi Olarak Tipografi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.
  • Selamet, S. (1998). Tarihsel Gelişim Süreçleri, Anatomik Yapıları, Stilistik Özellikleri, Kullanım Amaçları Ve Taşıdıkları İmajlar Göz Önünde Bulundurularak Yazı Karakterlerinin Sınıflandırılması. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.
  • Spiekerman, E.; Ginger, E. M. (2003). Stop Stealing Sheep & Find Out How Type Works. United States of America: Adobe Press.
  • Uçar, T. F. (2008). “Bilgisayar Çağında Organik Tipografi”. GRAFİST 12 Tasarım Günleri Kitapçığı içinde. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü Yayınları, s. 144-145.
  • Yıldız, M., & Keş, Y. (2015). “Grafik Tasarımda Yeni Nesil Font Tasarımı”, SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, Cilt 8, Sayı 16, s. 331-349.

THE IMPORTANCE OF FONTS IN COMMUNICATION

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 652 - 664, 05.05.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.879647

Öz

When writing a text, we consciously or unconsciously choose the font to be used. Many people are unaware of how important this choice is in terms of communication. However, just as the tone of voice and emphasis in verbal communication add a sincere, formal, angry, or sarcastic expression to the word "hello”, the chosen font also functions similarly in written communication. In this respect, font choices' conscious realization is of great importance in delivering the message to the other party correctly and effectively. In this direction, 23 students participated in the application, which was carried out to raise awareness among young people. At the end of the application, the Likert-type questionnaire and open-ended interview form had analyzed, and the findings had presented with the support of excerpts from the literature.

Kaynakça

  • Becer, E. (2008). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Chatfield, T. (2013). Dijital Çağa Nasıl Uyum Sağlarız. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Combs, H., & Combs, D. (2020, 07 3). Ban Comic Sans Manifesto. www.1000manifestos.com/ban-comic-sans/ adresinden alındı
  • Ezer, O. (2005). “GRAFİST 9”, GRAFİST 9 Tasarım Günleri Kitapçığı içinde. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü Yayınları.
  • Garfield, S. (2012). Tam Benim Tipim. İstanbul: Domingo.
  • Igit, A. (2019). Tipografik Karakterler Aracılığıyla Kimliğin İfşası. The Turkish Online Journal of Design, Cilt:9, Sayı:2 s. 78-89.
  • Keleoğlu, B. (2008). Grafik Tasarımda Tipografinin Sesi, Sesin Tipografisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.
  • Sarıkavak, N. K. (2017). Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Selamet, S. (1995). Grafik Tasarım Öğesi Olarak Tipografi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.
  • Selamet, S. (1998). Tarihsel Gelişim Süreçleri, Anatomik Yapıları, Stilistik Özellikleri, Kullanım Amaçları Ve Taşıdıkları İmajlar Göz Önünde Bulundurularak Yazı Karakterlerinin Sınıflandırılması. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı.
  • Spiekerman, E.; Ginger, E. M. (2003). Stop Stealing Sheep & Find Out How Type Works. United States of America: Adobe Press.
  • Uçar, T. F. (2008). “Bilgisayar Çağında Organik Tipografi”. GRAFİST 12 Tasarım Günleri Kitapçığı içinde. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü Yayınları, s. 144-145.
  • Yıldız, M., & Keş, Y. (2015). “Grafik Tasarımda Yeni Nesil Font Tasarımı”, SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, Cilt 8, Sayı 16, s. 331-349.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Işır

Çiğdem Tanyel Başar

Metin İnce

Yayımlanma Tarihi 5 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işır, Ö., Tanyel Başar, Ç., & İnce, M. (2021). YAZI TİPLERİNİN İLETİŞİM AÇISINDAN ÖNEMİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 652-664. https://doi.org/10.47525/ulasbid.879647

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License